Gå til innhold

Diverse spørsmål om Ubuntu

Anbefalte innlegg

- Hvordan tar man noe tilsvarende ipconfig /release /renew ?

- Hvordan fungerer drivere og sånt i linux(ubuntu)? Er det en driverfil som ligger et sted, hvordan bytter jeg f.eks driver manuelt og/eller via gui?

- Hvordan disabler jeg det trådløse nettverkskortet mitt?

- Ser jeg på ifconfig så har jeg eth0, wlan0, lo og wmaster0. Hva er de to sistnevnte?

- I network settings kan jeg gå inn på "wired connection" og ta properties. Hva er "Roaming mode" og "local zeroconf"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drivere: Mange drivere ligger allerede i kjernen. Du vil slippe å legge inn drivere manuelt til de aller fleste enhetene. I de tilfeller du må inn med drivere som i de aller fleste tilfeller omhandler WIFI så bruker man et program som heter NDISwrapper for å kjøre windowsdriveren til kortet. I andre tilfeller må man også laste ned linux-drivere fra nettet og kompilere disse manuelt. Du kan sjekke HW`n din med en ubuntu live-cd.

Trådløsnett: Disabling av trådløsnett er en smal sak. Høyre klikk på netverksbehandleren og hak av "Aktiver nettverk".

Lenke til kommentar
- Ser jeg på ifconfig så har jeg eth0, wlan0, lo og wmaster0. Hva er de to sistnevnte?

lo er i alle fall loopback-interfacet - IP-trafikk som skal fra din PC til din PC, går igjennom dette. wmaster0 er jeg usikker på hva er.

- Hvordan tar man noe tilsvarende ipconfig /release /renew ?

/sbin/dhclient3 spør DHCP-serveren etter en ny IP. Merk at den ligger i /sbin, og dermed krever superbrukerrettigheter for å kjøres.

Edit: Mulig dhclient3 bare heter dhclient (det gjør det på Arch) - men jeg mener det er dhclient3 på Ubuntu.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
- Hvordan fungerer drivere og sånt i linux(ubuntu)? Er det en driverfil som ligger et sted, hvordan bytter jeg f.eks driver manuelt og/eller via gui?
De kalles moduler, og følger som hovedregel kjerna. Hardware probes ved hver boot, og korrekt driver settes automatisk opp. Dette er med andre ord ikke noe du skal bry deg med overhodet hvis hardwaren din er støttet. Hvis du er avhengig av lukkede drivere (kan ikke legges ved kjerna p.g.a. GPL), eller eksperimentelle drivere som ikke har fått kommet inn i kjernetreet ennå, så har du flere måter å håndtere det på. Som hovedregel må de kompileres mot din kjerne, hvis ingen andre har gjort det må du gjøre det selv. Du kan da manuelt ta moduler ut av kjerner mens den kjører med kommandoen rmmod, du kan laste inn nye moduler med modprobe eller insmod, du kan liste opp alle moduler som er i bruk med lsmod. Du kan hindre moduler fra å bli brukt ved boot ved å svarteliste dem, det gjøres ved å manuelt legge dem inn i filen /etc/modprobe.d/blacklist. Men som sagt, dette er det ikke meningen vanlige brukere skal herje med.
- Hvordan disabler jeg det trådløse nettverkskortet mitt?
V.h.a. Network Manager (eller KNetworkManager hvis du bruker KDE).
eth0 er trådnettet ditt, wlan0 er trådløskortet ditt, wmaster0 er trådløskortet ditt i master mode, dvs. at linux driveren til ditt trådløskort (antagelig i motsetning til windowsdriveren) støtter master mode slik at du kan bruke trådløskortet som et aksesspunkt (altså bruke maskina som en trådløs router).
Lenke til kommentar
- I network settings kan jeg gå inn på "wired connection" og ta properties. Hva er "Roaming mode" og "local zeroconf"?
Ettersom alt det andre har blitt besvart, svarer jeg på denne.

"Roaming mode" betyr at gnome overlater håndteringen av nettverket til Network Manager (altså "ikonet" som du finner som standard oppe i høyre hjørne i Ubuntu).

Et "zeroconf" nettverk kan settes opp om du ikke har noen dhcp server i nettverket, slik at alle "zeroconf"-enhetene samarbeider om å velge ip-adresser automatisk (slik jeg har forstått det, har aldri brukt det selv).

Lenke til kommentar

Godt å få svar på det her, men jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg disabler det trådløse nettverkskortet.

En ny ting jeg lurer på - hvordan legger jeg ting i oppstarten så f.eks Pidging og avant window navigator starter når jeg logger inn?

Lenke til kommentar
En ny ting jeg lurer på - hvordan legger jeg ting i oppstarten så f.eks Pidging og avant window navigator starter når jeg logger inn?

System - Brukervalg - Sesjoner

I det nye vinduet trykker du på legg til. Skriv inn programmet, så starter det opp neste gang du booter.

Lenke til kommentar
Godt å få svar på det her, men jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg disabler det trådløse nettverkskortet.
Trykk på Network Manager ikonet øverst til høyre da vel, disable wireless er et av valgene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...