Rekluse Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ja. Jeg har en gammel windows 2000 PC der jeg har klart å slette filen som holder PCen oppe også står det insert Window 2000 disc, men den har jeg ikke. Hvordan kan jeg få en ny disk eller reparere det som har skjedd? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 For å reparere installasjonen må du ha en operativsysm-CD med samme versjon som den som er installert. Hvilken fil var det du slettet? Lenke til kommentar
Rekluse Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Gud vet, men hvor kan jeg få den disken? har mistet min. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Dersom du ikke får fikset operativsystemet ditt er det viktig å ha i bakhodet at du kan få hentet ut den informasjon du har liggende på maskinen din. Det er flere måter å gjøre dette på - blant annet med en Linux LiveCD og en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvis målet kun er å få ut data, så er det som omaha skriver, enklere måter å få ut data på enn å installere OS'et på nytt. Siden du ikke vet hvilken fil som mangler er det vanskelig å få kopiert inn riktig fil, det er dessuten som oftest helt nødvendig å få tak i riktig versjon av filen både når det gjelder språk og SP-nivå. Hvis målet er å få reparert/reinstaller OS'et for å fortsette å bruke maskinen så kommer det an på hva slags lisens du hadde. Hvis du har en maskin med OEM-lisens fra en produsent som f.eks. HP, Dell osv. kan det hende at de kan skaffe deg en recovery-CD eller en CD med OS'et, men det kan være at de sier at de ikke lenger supporterer så gamle OS, og du må i hvertfall regne med å betale noen kroner for å få den tilsendt. Alternativt kan du låne en CD fra noen med en tilsvarende PC, forutsatt at du har en gyldig lisensnøkkel. Hvis du hadde en retail-lisens og har mistet lisensnøkkelen må du nok forsøke lykken på bruktmarkedet, for nye Windows 2000 lisenser er ikke lenger tilgjengelig for privatmarkedet. Et annet alternativ er å installere Linux, f.eks. Ubuntu som ikke koster deg mer enn tiden det tar å laste ned og en CD-R-plate, men sørg å ta backup av data førtst (dette kan du f.eks. gjøre vha. Live-CD funksjonaliteten på Ubuntu-CDen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå