lqpl Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vel, er ikke enig i det. Det er mulig å få dette til for f.eks 250.000,- inkl backupløsning "(SCSI, ikke IDE)" ? Kan du forklare det hvorfor du mener det ? lqpl Lenke til kommentar
JonV Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 De Raid systemene fra Mac koster NOK 111.990,01 for 2,52TB 2 sånne og du er i mål Etter hva jeg har hørt er de fult Windows kompatible. Med andre ord, for 223980,02 så har du det du trenger av kapasitet. Se mer les mer her kan du også konfigurere endel selv med tanke på batteri backup service avtaler Osv. Sist men ikke minst...den er jo pen [/url] Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vel, er ikke enig i det. Det er mulig å få dette til for f.eks 250.000,- inkl backupløsning "(SCSI, ikke IDE)" ? Kan du forklare det hvorfor du mener det ? lqpl Er helt greit at du ikke er enig med meg, men det betyr ikke at du har rett (ikke at jeg har rett heller for den slags skyld) Men nei, det er ikke mulig å få til en slik løsning for 250.000 kroner, ikke hvis du skal ha en god (komplett) løsning.... For å "demonstrere" dette litt... så kan vi gjøre noen enkle regnestykker (priser hentet fra www.komplett.no) Backup-taper: DLT med 80Gb kapasitet. Pr. tape kr: 632,- Med andre ord, for hver TB med data du skal ta backup av koster det: ca 7900 Hvis det er snakk om 5 TB med data, så vil det være kr. 39500 i backup taper. Og dette vil være for 1, EN, full backup. Man trenger minimum 2 sett med taper (1 lagret utenfor server/lagringssystemet og 1 som blir tatt backup på) 39500x2 = 79000. I tillegg bør du jo ta incrementel/differensiell backup ellers i uken, og kan regne med 8-10 taper til på det (la oss regne 10 for enkelhets skyld). Total kostnad for Tape (kun media, ikke stasjoner eller software) = 79000 + 6320 = 85.320 kroner. Så nå har vi brukt opp ca 35% av budsjettet ditt, og du har fremdeles ikke backup software, tape robot, backup server, eller en eneste disk. Når det gjelder Scsi vs IDE.... Har du sett på MTBF/MTTF (Mean Time Between/To Failure) på IDE disker ? Tror du det er tilfeldig at mange produsenter går ned til 1 års garanti på sine IDE disker ? Tror du det er tilfeldig at man forholdsvis ofte kan lese om harddisker som har tatt kvelden..... Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg sier ikke jeg har rett, men jeg har et annet regnestykke Det var snakk om ca60GB med nye data pr dag Tapestasjon: SONY AIT-3 100/260GB tapedrive ca $2800 = ca 32000,- inkl toll/moms. Taper : $60 stk Backup: Ved oppstart tar man backup av alt, deretter incremental hver dag. Med mitt regnestykke så trenger man: - RAID kontroller 2stk + disker 80.000,- - tapestasjon + 40 taper = 32000 + 24000,- Da har man fremledes 120.000,- igjen til server/UPS/software I tilllegg blir det jo en daglig fast utgift på 600,- til den daglige tapen. lqpl Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 NASA har lagringskapasitet for mange Petabytes Deres databaser som lagrer satelittfoto osv over hele jorden er vel på allefall 5-6 Petabyte (5 eller 6 PB) Terabytes blir småtteri i forhold, men så har de heller ikke noen økonomiske problemer heller da SAN (Storage Area Network) brukes nok i stor grad ja Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg sier ikke jeg har rett, men jeg har et annet regnestykke Det var snakk om ca60GB med nye data pr dag Tapestasjon: SONY AIT-3 100/260GB tapedrive ca $2800 = ca 32000,- inkl toll/moms. Taper : $60 stk Backup: Ved oppstart tar man backup av alt, deretter incremental hver dag. Med mitt regnestykke så trenger man: - RAID kontroller 2stk + disker 80.000,- - tapestasjon + 40 taper = 32000 + 24000,- Da har man fremledes 120.000,- igjen til server/UPS/software I tilllegg blir det jo en daglig fast utgift på 600,- til den daglige tapen. lqpl Antar du her tar utgangspunkt i 240GB kapasitet pr. kassett. Mao, ca 4 dager med incremental backup pr. tape. 4000GB/240GB = ca 17 taper Mao, 23 taper til incremental.... Så etter (23x4) 92 dager så går du tom for tape'r... Men antar du har planlagt noen Full Backup'er innen dette skjer... Spørsmålet er vel hvor lang tid har du tenkt å benytte til backup ? (altså, hvor mange tape-stasjoner har du beregnet å kjøre backup på) Ut fra regnestykket så ser det ut til 1 tapestasjon.... mao, du må ha en fyr sittende en hel helg for å bytte tape'r for å få kjørt en full backup.... Det blir fort endel utgifter til lønn/overtid etc .... Så jeg mener fremdeles du passerer godt over 250.000 raskt hvis du skal ha en god løsning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 I stedet for disse trege/store/dyre tape backup systemene, hvorfor ikke bare sette opp 2 stk 4TB servere til, i nabobygget, med Gbit-LAN i mellom? Ta utgangspunkt i en server til 100.000kr med 2 stk 12-porters IDE-kort med RAID5, 24x200GB disker, hotswap, hotspare, (dvs 4,0TB tilgjengelig plass) og ups. For å ha skikkelig backup så vil altså denne løsningen koste ca 3x 100.000 kr. Kjøp også inn en håndfull disker + et raid-kort for å "swape" inn når det er noe som ryker. Kan ikke se for meg at det kan gjøres så veldig mye bedre til samme prisen. PS. Fortell oss litt mer om hva disse 4TB skal brukes til så får vi litt mer vurderingsgrunnlag for sårbarheten til systemet og dermed hvor mye man bør bruke på backup og sikkerhet. (+ at vi er jo ganske nyskjerrige da :-) ) Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Enig i at full backup er et problem uten autoloader. Men siden man tar backup av en RAID 5 løsning så er jo ikke behovet for full backup såå stort. Særlig hvis man begrenser tilgangen til å slette filer på serveren til kun administrator av serveren. Det var snakk om 60GB pr dag økning, og da holder det med en tape pr dag. Fast utgift pr dag er 600,- og det er kommer i tillegg, ja, til de 250-000,- jeg skisserte. Men et spørsmål er jo om man vil ha alt inne på serveren hele tiden. Jeg vil tro at man kan fjerne ting etterhvert, og at man sitter inne med de siste 4TB med data. Da er daglig incremental backup kjekt. For da kan man gå i loggboka og evt. kjøre restore på det man trenger av gammelt materiale. Dette er en løsning jeg holder på med å lage på jobb faktisk. Eneste forskjellen er at vi bruker kun DV taper. Så lenge råmaterialet ligger på DV og det ferdig resultatet ligger på DV så trenger vi faktisk ikke ta backup av DV filene på RAID5 videoserveren vår. Det eneste vi tar backup av er prosjekt filer samt bilder og mediafiler som ikke kommer fra DV. lqpl Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 I stedet for disse trege/store/dyre tape backup systemene, hvorfor ikke bare sette opp 2 stk 4TB servere til, i nabobygget, med Gbit-LAN i mellom? Problemet da (hvis det er synkronisering mellom disse site'ene) vil jo være logiske feil..... Hva gjør man hvis en bruker ved en feil sletter 2 TB av dataene ? Hjelper lite at du har 3 site'er når det er slettet på alle. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 I stedet for disse trege/store/dyre tape backup systemene, hvorfor ikke bare sette opp 2 stk 4TB servere til, i nabobygget, med Gbit-LAN i mellom? Problemet da (hvis det er synkronisering mellom disse site'ene) vil jo være logiske feil..... Hva gjør man hvis en bruker ved en feil sletter 2 TB av dataene ? Hjelper lite at du har 3 site'er når det er slettet på alle. Nå tenker du på en ganske dum måte å ta backup på. (live synkronisering). I praksis gjør man det på en mye smartere måte: Man tar kun backup 1 gang pr døgn. Dvs. over til backupserver 1, neste døgn kjører man backup over til server nr 2, og så bytter man tilbake neste natt til backupserver nr 1 osv. Dette er fullt mulig med meget enkel og billig (gratis?) programvare. Da sikrer man seg mot slike brukerfeil. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Sånn praktisk kan du sikkert få rabatt på diskene hvis du kjøper mange på en gang, er jo bare å snakke med produsenten eller noen (har ikke peil på hvem), det samme gjelder tape... Tar jeg feil? Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 I stedet for disse trege/store/dyre tape backup systemene, hvorfor ikke bare sette opp 2 stk 4TB servere til, i nabobygget, med Gbit-LAN i mellom? Problemet da (hvis det er synkronisering mellom disse site'ene) vil jo være logiske feil..... Hva gjør man hvis en bruker ved en feil sletter 2 TB av dataene ? Hjelper lite at du har 3 site'er når det er slettet på alle. Nå tenker du på en ganske dum måte å ta backup på. (live synkronisering). I praksis gjør man det på en mye smartere måte: Man tar kun backup 1 gang pr døgn. Dvs. over til backupserver 1, neste døgn kjører man backup over til server nr 2, og så bytter man tilbake neste natt til backupserver nr 1 osv. Dette er fullt mulig med meget enkel og billig (gratis?) programvare. Da sikrer man seg mot slike brukerfeil. Ah, misforsto hva du mente her.... Trodde du mente å "synkronisere" alle data'ene i "sanntid" mellom lokasjonene. Negative med denne måten er vel at du raskt må kjøpe ny harddisk-kapasitet, og i dette tilfelle må du jo kjøpe 3x så mye.... 60GB/dag = 5-6 nye disker i uken, og det blir raskt dyrt. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Enig i at full backup er et problem uten autoloader. Men siden man tarbackup av en RAID 5 løsning så er jo ikke behovet for full backup såå stort. Særlig hvis man begrenser tilgangen til å slette filer på serveren til kun administrator av serveren. lqpl Joda, det er klart at hvis du begrenser skrive-rettigheter på områdene så er sjansen mindre for at det skjer.... men, du kan jo aldri gardere deg mot brann og andre katastrofer, så noen rutiner for Disaster Recovery og slik må være på plass, noe som gjør at "incremental (forever)" kanskje tar litt lang tid når man skal kjøre restore, ihvertfall uten Autoloader. Det dette i bunn og grunn ender ut i er jo de 2 spørsmålene jeg stilte i mitt første innlegg.... Hva koster det for bedriften å miste sine data og hva det koster at data'ene er utilgjengelige i en kortere/lengre periode. Hvis man har en disaster, og resultatet av å miste data er at selskapet går konkurs, så er det jo ikke tvil i at man da burde spytte i noen ekstra kroner for å få en "skikkelig" løsning. Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vel vipewan, de to spørsmålene må han som startet tråden svare på, det kunne vært kjekt å få litt mer info på dette. En autoloader hadde nok vært kjekt, slik at man kunne kjøre full backup f.eks hver uke. Og da blir budsjettet endel høyere ja. Men fremdeles under millionen og godt under 500.000 også. En annen ting, hvis RAID lagringsbehovet etterhvert vil vokse mye så ville jeg faktisk vurdert Apple sin Xserve RADI løsning fordi den kan utvides med mer lagring på en enkel måte og relativt billig. (men jeg ville ikke kjøpt disker fra Apple, ville nok kjøpt de selv, f.eks Maxtor 250GB disker eller 320GB disker når de kommer) Og kanskje denne backup løsningen til ca 50.000,- (200GB ukomprimert) http://www.vnunet.com/Products/Hardware/1137203 Med en slik løsning så passerer man nok halve mill'en. lqpl Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Sorry, men jeg bare lurer. greit det er film, men va skal det brukes til? Lenke til kommentar
tore- Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hva kom du fram til Dj_Offset`? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Enig i at full backup er et problem uten autoloader. Men siden man tarbackup av en RAID 5 løsning så er jo ikke behovet for full backup såå stort. Særlig hvis man begrenser tilgangen til å slette filer på serveren til kun administrator av serveren. lqpl Joda, det er klart at hvis du begrenser skrive-rettigheter på områdene så er sjansen mindre for at det skjer.... men, du kan jo aldri gardere deg mot brann og andre katastrofer, så noen rutiner for Disaster Recovery og slik må være på plass, noe som gjør at "incremental (forever)" kanskje tar litt lang tid når man skal kjøre restore, ihvertfall uten Autoloader. Det dette i bunn og grunn ender ut i er jo de 2 spørsmålene jeg stilte i mitt første innlegg.... Hva koster det for bedriften å miste sine data og hva det koster at data'ene er utilgjengelige i en kortere/lengre periode. Hvis man har en disaster, og resultatet av å miste data er at selskapet går konkurs, så er det jo ikke tvil i at man da burde spytte i noen ekstra kroner for å få en "skikkelig" løsning. For de som er (seriøst) intr. i å vite mer om det du snakker om her, så ta turen innom på www.tallgrass.no eller ring de (kontaktinfo. finnes på sidene deres) for å slå av en prat. Jeg har vært på seminar der selv, og kommer garantert til å dra på flere. DYKTIGE folk med laaang fartstid innen emnet. Fredster Lenke til kommentar
handbook Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 *giggles* trykk HER Og for dere som lurer; nei, men jeg har jæ/la lyst på den =) Lenke til kommentar
tore- Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Lurer på hvilken raid løsning han kjører Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå