svenna Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hva med to sånne?http://www.apple.com/no/xserve/raid/ koster 112k for 2.5GB IDE vet ikke noe særlig om løsningen, annet enn at apple er til å stole på ..hehe, ja da trenger han bare 1638stk Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 mente 2.5TB såklart.. :oops: http://www.apple.com/xserve/raid/ (engelsk, mer info enn den forrige) edit: tror jeg går og får litt søvn... Lenke til kommentar
Cool Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 mente 2.5TG såklart.. :oops: Hmmm!! ikke for og pirke men hva er TG? håper du mente 2,5TB. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 De EMC systemene jeg nevnte selges også av Dell: http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...emc_storage.htm Lenke til kommentar
svenna Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 OK, det er litt dårligere en DV kvalitet... Men en høybitrate mpeg 4 kan også levere opp mot DV, så jeg tror fremdeles at det _kan_ være en løsning, men kansje ikke det er så mye å hente. DV har ca 8GB i timen Men hvis det drives så profesjonelt at kvaliteten er så viktig så er jeg litt overasket over at det da ikke er enda høyre kvalitet. Hvor kommer videoen fra? Men når det drives så proft at kvaliteten er så viktig, så hadde jeg enkelt og greit sagt at: "Her trengs det penger.." Tror jeg har bidratt med det jeg kan.. så lykke til Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 En annen ting som også bør tenkes på - ser ikke dette nevnt noe sted her - er hvor mange som samtidig skal koble seg opp mot og laste ned noe fra denne serveren. Skal det være flere enn 5-10 som skal laste ned noe samtidig, blir fort IDE uansett for tregt. Tenk litt på aksesstid/antall brukere... Dessuten tror jeg ikke at det finnes store nok løsninger basert på IDE der alle diskene er koblet mot én og samme maskin (hvis du ikke kjøper en haug med firewire-kort og firewire-kabinetter til diskene da...) Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Personlig ville jeg tatt kontakt med Total Storage Solutions (http://www.storage.no/) og snakket med dem. De kan sakene sine, og leverer ulike lagringsløsninger for ulike formål. Alt fra enorme løsninger for stormaskiner, i flere millioners-klassen, til kurante løsninger for litt mer "vanlige" systemer. De som jobber der har årelang erfaring, og kan sikkert hjelpe deg med å finne en god balanse mellom pris og nødvendig ytelse. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Bare et lite synspunkt her. Har du noen ideer på hva dette vil koste i drift? Uten indikatorer på hvs slags disker/stripes samt kontrollere som går ned sliter du litt. Backup er vel ikke verdens største prob da du kan kjøre incremental på denne. Jobber mye med Ibm Netfinity servere samt compaq og der går raid settene ned titt og ofte. Uten hotswap kommer du til å slite en del. Kjøp skikkelige saker, kommer til å koste deg like mye over tid uansett. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 StorageTek (http://www.storagetek.no) er også ganske store på disk/taple-løsninger. Vi har både disk og tape-løsninger fra dem, på rundt +25TB Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hvis du vil bygge en server selv så kan du vurdere dette kortet: 3ware Escalade 3W-7500-12, Bulk 12-port ATA/100 IDE RAID Controller, R5 Fusion technology http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/3W-7500-12B.asp Det har 12 porter og du kan ha flere kort i samme server. Støtter RAID5 og hot swap. EKS F.eks 2 kort med 24 stk 200GB disker= 4800GB (minus paritet) 2x7500 + 24x2360,- = 71640,- I tillegg kommer server med meget stor kabinett.. lqpl Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 For å komme litt tilbake til sakens kjerne: 60-70 IDE disker i RAID? Det blir ikke litt store odds for at noe skal gå ad undas, da? Jeg kan (uten å ha bakgrunn eller erfaring) ikke tro annet enn at SCSI er den beste løsningen når det er snakk om så store datamengder. Særlig når det i utgangspunktet er uaktuelt med backup. JA, SCSI koster mer penger, men det er jo en grunn til det... Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 SCSI disker er for små og for dyre, rett og slett. IDE disker brukes i mange store RAID løsninger, f.eks Apple sin Xerver RAID løsning. Så lenge det brukes kraftige disk kontrollere med f.eks Fibrechannel så er ikke IDE diskene noe flaskehals, selv i systemer med mye aksess, f.eks webservere. lqpl Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Noen påpekte at 3ware kortet støtter kun 12 disker, man kan sette flere kort i samme server.. og man kan "software stripe" 2 RAID5 7500-12 kort for bedre ytelse og samtidig beholde sikkerheten. lqpl Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 OK, da er jeg med. Til tross for at det sikkert blir en disk eller 2-3 som kneler etterhvert har man altså ennå full sikkerhet? Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg kan ikke dy meg; hvor er det du jobber Dj_offset? Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hvis en disk ryker så setter du inn en reserve og RAID kontrolleren bygger opp den nye disken med informasjonen fra de andre diskene i raid-settet. Det skjer automatisk på gode RAID kontrollere. Hvis 2 disker ryker SAMTIDIG så har du et problem, ja. Så selv om det er liten sannsynlighet for 2 disker ryker samtidig så bør man vurdere backup. En veldig god og stor strømforsyning anbefales, gjerne redundant og UPS er et must, SELVSAGT! lqpl Lenke til kommentar
svenna Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 En veldig god og stor strømforsyning anbefales, gjerne redundant og UPS er et must, SELVSAGT! lqpl ..er ikke sikkert at det hjelper stort.. om man gjør det billig ofte er de gjemmebygde UPS'ne en større kildetil strømbrudd en brudd på el-nettet Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Tror det skal være mulig for cirka 100K.Men da kan man ikke akkurat kjøpe en ferdigløsning fra Sun, HP eller IBM... Glem 100k, glem 100-tusener generelt, her må du nok regne med å komme opp på millionen hvis du skal ha en skikkelig løsning. Det du må ta i betraktning før du lager denne løsningen er følgende: 1: Hva vil det koste bedriften å miste alle data'ene. 2: Hva koster det for bedriften at systemet er utilgengelig i 1 dag. (direkte tap, anseelse, etc...) Når du ser kostnadene på slike spørsmål, så vil du skjønne at det ikke lønner seg å "mekke" sammen en "jalla-løsning". Jeg antar at data'ene på denne løsningen er "viktige", både med hensyn på sikkerhet og tilgjengelighet/hastighet altså bør følgende være minimum. 1: Tape-backup av alle data'ene som transporteres ut og oppbevares i et annet bygg. (taperobot og backup server + backup software) 2: Raid 1 eller Raid 5 (eventuellt andre raid-teknologier) med hot-spare og hot-swap støtte (Scsi, ikke IDE). Mao, det vil i mine øyne ikke være forsvarlig å lage en løsning for denne datamengden for 100k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå