aurstad Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 De jeg har prosjekt for har en IBM (tror jeg) fileserver som tar 11TB med en tape-streamer back-up løsning.. Kanskje du burde innhente anbud ifra litt større leverandører parallelt med at du tenker på eget oppsett? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Sun har også fil-servere, sjekk sun sin side for løsninger, der får du også opp pris, det kommer nok til å koste...... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hvor mye koster sånnt? ihvertfall et-par årslønner sikkert.. Lenke til kommentar
gupp Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 36 disker i Raid 5? Tror du uansett må tenke cluster. jeg har ikke sett noe IDE kabinett som tar 36 disker i RAID 5. Flere mindre PC'er med disk kabinett m/RAID 5 kontroller må være billigere enn store SAN (uten tvil det du egentlig vil ha, med robot tapebackup) Det blir god del over 100k da. Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 For det første: Du burde vel bruke 200GB disker? For det andre: Hvor mange kabinetter har du? For det tredje: IDE 120GB??!! IDE 120GB er nok ikke beste løsningen for en 4TB server..... Du bør nok snakke med en av harddisk produsentene om hva slags disker som egner seg....... + skaffe deg tilbud direkte fra levrandør....' Edit: Skrifeleif Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hvis de genererer 60 GB med data om dagen og mener de trenger 4 GB, så BØR de også være villig til å bruke litt penger på det... Ellers blir det omtrent som å gå inn i en bilforretning å si at en vil kjøpe en bil i ferrari klassen, men skal ikke koste mer enn en lada... Jeg ville overhodet ikke vurdert noe annet en scsi disker, ja, de er dyrere, men også tildels raskere (i allefall 15k rpm diskene) og mer driftssikre, i tillegg til at en får de som hotswap disker... regner med at oppetid er kritisk for de når de genererer så mye data... Enig med en annen her som nevnte 36 disker i raid 5... Finner du kabinett, for ikke å snakke om diskkontroller for dette? for ikke å snakke om for 70 disker? Og innenfor 100k? Jeg tviler sterkt på om jeg ville gitt noe oppetidsgaranti i det hele tatt på noe sånt... Vi kjøpte inn en ibm server her i fjor, og bare diskløsningen alene kostet ca 100k... det vi fikk da var et diskkabinett med plass til 14 disker, 4x18 GB 15k + 7x73 GB disker + et 4 kanals raid 5 scsi kontroller... Skal du ha en skikkelig løsning med oppetidsgaranti så koster det... MYE! Ibm har en LTO autoloader med opp til 11 taper tror jeg som koster ca 100k (1100 GB + kompresjon) Evt så kan du jo sjekke om du får nas i de størrelsene der... Kan de 4 TB være spredd på flere lagringsenheter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Ikke regne med å kunne kjøre 36disker i ett eneste RAID5-array. Jeg vil heller anbefale å vurdere 5 proffe PCI RAID-kort med RAID5-støtte og 4-6 stk 200GB-disker på hvert array. (Avhengig av hvor mange disker RAID-kortet støtter.) Eks: 5 Array av 6x200GB disker i RAID5 gir deg 5TB. Prisestimat: 5x6x2.200kr for diskene 5x2.000kr for RAID-kortene Serverkabinett med plass til 30 disker: 4.000kr Server (Dual-CPU, rått HK, mye ram etc) 20.000kr TOTALT: ca 100.000kr Men dette er selvfølgelig om du vil gjøre alt selv og prøver å gjøre det så billig som mulig. Ellers så er jeg desverre ikke så inne på proffe SCSI baserte lagringsservere osv. Jeg antar bare at det blir langt dyrere. PS. Hvis det er komprimerbare data du har så kan du sikkert nøye deg med litt mindre plass. Lenke til kommentar
svenna Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Skal ikke prøve å dytte på meg for mye ekspertise her, men jeg hadde gått for en SAN/NAS løsning.. det koster, men tror kansje det "trengs" særlig og det sparer endel jobb/kostander når systemet skal utvides. mpeg er så mangt.. noen raske servere kan fint komprimere det til mpeg4 (divx). Når kundene skal "laste det ned" så sparer dere også båndbredde der. Kan jo hende det er mpeg4 komprimert video allerede, men jeg klarer ikke helt forestille meg hva slags drift som trenger 60GB unik mpeg4 video hver dag. Om ikke hver frame er unik, bør du se på meta basert sammenslåing og "streaming" for å spare plass. 60GB mpeg4@720kbis = 699050sec = 194 timer daglig.. 60GB mpeg i DV er riktignok bare ca 7,5timer ..så mpeg/video er også ganske komprimerbart. Så før du kjøper masse billige disker og lager en custom sak av det, se på løsninger totalt sett, kansje kan den gjøres mindre "ekstrem". Om dere virkelig produserer 194 timer med video hver dag, så regner jeg med at det er en Stor bedrift som har råd til en ordentlig disk løsning, samt bruk av andre konsulenter enn hw.no Regner med at det her er snakk om ca DV kvalitet og jeg regner med at dette ikke er en løsning der kvalitetet på videoen er 101% viktig og kundene skal bearbeide den videre for tv sendinger etc, så om dere produserer ca 8t om dagen trenger dere ikke encode særlig raskt engang for å holde unna. enhver single XP eller P4 gjør jobben. (XP1800+ gjør dette fint i realtime) Har ikke noe erfaring med å sette sammen så mye IDE disker, så det kan hende det fungerer bedre enn jeg ville tro.. men hvorfor er det ikke da mere utbredt? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Ser det er snakk om RAID her, vet ikke om det er den beste løsningen, men om det er et alternativ, bør du vel se på serial-ATA-disker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Denne tanken slo meg akkurat: Skal du sette opp web-server for alle opptakene fra big-brother huset eller noe i den duren? 4TB / 60GB/dag = ca 67 dager (du trenger nok 6TB for 100dager) 60GB/dag / 6 samtidige kameraer og 86.400 sek/døgn gir en bitrate på 926kbps. (evt. en lavkvaltitetsversjon på 128kbps + en høykvalitetsversjon på 640kbps, + to kun lyd-versjoner på hhv. 96kbps og 32kbps) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg ville brukt 8 veis RAID5 striper, dette er max av hva man kan i RAID5 uten å sette på en disk til til paritet. Dvs av 8 disker får du utnyttet 7, 7 x 200GB = 1.4TB, 3 av dem så er du i mål. Diskene bør være Western 200GB med 8mb cache. Videre ville jeg sett på RocketRAID 404 til ca 1000kr (disse kan med ny BIOS kjøre RAID5 hardware) - på 8 disker. Denne har ikke XOR så ytelsen blir ikke verdens beste men den koster rundt 1000kr. 3ware kontrollere koster 5K+. Til hovedkort ville jeg sett etter et dual Xeon kort, gjerne med 2 eller 3 PCI broer, sånn at hver av RAID kontrollerene (som desverre er 32bit/33mhz) iallfall får 130MB/s. Innebygget Giga-nic (som ikke går på PCI-broene) fåes jo på fler modeller. 1GB RAM burde være flust. Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 MPEG er ikke kjent for å være spesielt komprimerbart så komprimering har relativt lite for seg... MPEG komprimert til divx tar 1/3 av plassen ja.....det er ikke akkuratt lite komprimering..... Lenke til kommentar
svenna Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 MPEG er ikke kjent for å være spesielt komprimerbart så komprimering har relativt lite for seg... MPEG komprimert til divx tar 1/3 av plassen ja.....det er ikke akkuratt lite komprimering..... Spørs hva du sammenligner med da.. divx i 720k/s sammenlignet med ukomprimert pal 720*576*24/1024=9720k/s som tilsvarer 13,5:1, så da blir komprimeringen mye mere enn 3:1.. men så er jo mpeg/jpeg alltid lossy da Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 100k høres ikke så mye ut dersom du trenger 4TB. Du får deffinitivt ikke mye for det dersom du skal handle hos en av de store leverandørene. Fordelene med å handle fra en leverandør, fremfor å kjøpe og bygge selv er at dersom noe går gale, tar leverandøren støyten... Hva skjer med deg dersom en av stripene i din løsning krasjer? Får du sparken? Minuset er seff. at det blir langt dyrere en 100k. Tror noe av det billigste du kan kjøpe som har 4TB er Clariion serien fra EMC: http://norway.emc.com/products/systems/cx_compare.jsp CX200 gir opp til 4TB -200 MB/s -Fibre Channel -NAS eller SAN -RAID 5 [OBS: muligens må du kjøpe storebroren CX400 for å få alt i RAID 5 ] -25000 IOPS (ytelse osv) -Ferdig oppsatt med programmvare/overvåking For dette må du vel betale 400-500k. Minimum. For din lommeboks sin del håper jeg at du ikke trenger backup til 4TB... Men ikke slå til på det første og beste tilbudet, sjekk rundt og press prisene. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hva med to sånne? http://www.apple.com/no/xserve/raid/ koster 112k for 2.5GB IDE vet ikke noe særlig om løsningen, annet enn at apple er til å stole på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå