Gå til innhold

Er dette en bra pakke? D60 pluss 2xVR linser

Anbefalte innlegg

En venn av meg er bitt av SLR-basillen og spør meg om råd til nytt kamera. Han skulle gjerne hatt 2 linser, en for nære bilder og en for tele. Da fant jeg noe som passet veldig bra, men vil ikke anbefale noe dritt heller, så jeg lurer på om noen her inne vet om denne pakken fra Japan Foto er noe bra:

Nikon D60 + 18-55VR + 55-200VR til 7399,-.

Hva mener dere om kvaliteten på dette systemet i forhold til pris? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokusen på 18-55 er ikke spesielt rask, men for en nybegynner tror jeg den vil holde :) Ellers kan jo han lese testen til Akam.no link

Ellers vil jeg si at det er en pakke som gir veldig mye for pengene, og passer veldig bra for nybegynnere, men skal han ha fastoptikk bør han nok se på ett annet hus siden det fortsatt er veldig få fastobjektiv til Nikon med innebygget fokusmotor.

Lenke til kommentar
Autofokusen på 18-55 er ikke spesielt rask, men for en nybegynner tror jeg den vil holde :) Ellers kan jo han lese testen til Akam.no link

Jeg opplever den som fulgte med D40 (dog uten VR) som veldig rask, men det er nok fordi det er mitt første dSLR og er vant med digitale kompaktkameraer... Mener jeg leste et sted at man oppfattet den som ikke så rask den heller... Men når man ikke er bedre vant ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg opplever den som fulgte med D40 (dog uten VR) som veldig rask, men det er nok fordi det er mitt første dSLR og er vant med digitale kompaktkameraer... Mener jeg leste et sted at man oppfattet den som ikke så rask den heller... Men når man ikke er bedre vant ;)

Jeg var også fornøyd med min, helt til jeg fikk prøvd en del dyrere optikk (nikon 18-70, 18-135, Tamron 17-50) :p Så nå holder jeg på å sparer til skikkelig optikk :p

Det jeg mener er problemet med 18-55 er når den må fokusere fra minste fokusavstand til "uendelig", eller tilbake. Men små fokusendringer går i et greit tempo.

Men tror han vil bli veldig fornøyd med 18-55 (hvis han ikke prøver noe raskere da ;) )

PS. Jeg har bare prøvd 18-55mm II, 18-55 VR skal ha raskere AF. Anbefaler han også å ta en tur i en butikk å prøve kameraet før han bestemmer seg. :)

Lenke til kommentar

Siden han er nybegynner kommer han til å synes at kamera er utrolig raskt uansett, for marginene mellom treg og rask ikke er så store som det kan virke som på våre kommentarer. Langtfra alle har behov for den hastigheten, men det er klart at alt utenom det dyreste kan bli bedre.

Lenke til kommentar
PS. Jeg har bare prøvd 18-55mm II, 18-55 VR skal ha raskere AF. Anbefaler han også å ta en tur i en butikk å prøve kameraet før han bestemmer seg. :)

Jeg fant nettopp ut fra denne siden: http://www.bythom.com/1855lens.htm at jeg har den forbedrede utgaven av linsa; G II og ikke den som var først med D40 kameraene og som var tregere. II har visstnok en noe forbedret motor. Men den er nok "treg" i forhold til noe som koster 5-10x mer :tease:

Uansett jeg tror jeg skal få bestilt blits og ekstra objektiv (55-200) i dag og så lete opp et par gode bøker om fotografering så jeg kan lære å ta gode bilder, noe kameraet ikke vil hjelpe meg med :innocent:

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Siden han er nybegynner kommer han til å synes at kamera er utrolig raskt uansett, for marginene mellom treg og rask ikke er så store som det kan virke som på våre kommentarer. Langtfra alle har behov for den hastigheten, men det er klart at alt utenom det dyreste kan bli bedre.

Jo, men jeg tror nok jeg og andre nybegynnere har et mye større potensial i å lære å ta bilder i første omgang :)

Lenke til kommentar

Helt greit kit. Men han får jo D80 + 18-70mm til 7000 kroner. Da får han langt bedre bildekvalitet pga bedre optikk, større søker, bedre ergonomi å vokse inn i etterhvert som han blir bedre, bedre tilgang på optikk. Men: Ikke så mye tele.

55-200 VR får han i etterkant til 2500 når han har råd (og behov).

Lenke til kommentar
Helt greit kit. Men han får jo D80 + 18-70mm til 7000 kroner. Da får han langt bedre bildekvalitet pga bedre optikk, større søker, bedre ergonomi å vokse inn i etterhvert som han blir bedre, bedre tilgang på optikk. Men: Ikke så mye tele.

55-200 VR får han i etterkant til 2500 når han har råd (og behov).

Jeg for min del vil ikke legge all verden vekt på den optiske forskjellen på 18-55 VR og 18-70. For bruk over tid og i ulike situasjoner, synes jeg den mekaniske forkjellen (STOR i 18-70 sin favør) er viktigere. Urolig kamera er nok årsak til langt mer redusert bildekvalitet enn dårlig optikk, i det aktuelle brukersegmentet, og da kan VR hjelpe. De andre forskjellene på D60 og D80 synes jeg er viktigere, sånn at han bør prøve ut begge pakkene, for å se hva han trenger.

Lenke til kommentar

Hvis han vil ha noe lite og hendig virker tilbudet fra Japan Photo veldig bra. Begge objektivene er veldig små, og leverer overraskende god bildekvalitet.

Hvis han derimot har lyst på et kamera å vokse på, med mer funksjonalitet og utbyggingsmuligheter, så kan D80 være et bedre valg, men som et startkit virker tilbudet veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...