Awesome X Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Du liker dine stråmenn og personangrep, Vaio. Nå har jeg faktisk en bekjent som ble tatt for sitt sidesprang pga. akkurat dette. Ikke smart å bruke køfri når det er fruen som har ansvaret for privatøkonomien. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Den loven gjelder jo bare for USA... Her i norge ville nok ikke en slik lov blitt godtatt, da den strider imot personvernet. Det er lenge siden personvern var viktig i samfunnet vaart, naa rives det vekk fra alle kanter. Jeg er sikkert paa at en slik lov ville blitt godtatt i Norge, tatt i betraktning alt annet vi blir tvunget til aa godta. Slutt å svartmale og kom med reelle eksempler på hva vi hittil har blitt tvunget til å godta. EDIT: Vi holder det på et normalt seriøst nivå fra nå av. 4 innlegg slettet. EDIT2: Et innlegg som ble postet samtidig som mitt stopp-signal gikk ble også fjernet. Endret 4. mai 2008 av Alastor Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Nå tror jeg ikke norge har så mange eksempler. Eneste som jeg ''som jeg vet om'' synes er nevneverdig å bringe opp er dette datadirektive. Personvern kan fort bli truet, jeg blir ikke overrasket viss noen kommer med ett eller annet forslag pga kriminalitet eller terror som alt spiller på nå til dags. Men det er nede i amerika ser man tilstander som kan tyde på at personvernet er svekket. Jeg ser ikke vekk ifra at man over tid kan se ting her og som kan true personvern og privatlivet til den enkelte. Av og til kan det se ut som folk godtar mer og mer, noe som ikke akkurat bidrar til å beskytte personvern\privatliv. Men jeg kan ta feil.. Men å si at slikt aldri vil skje i norge blir litt naivt på mange måter. Endret 5. mai 2008 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Datadirektivet er ikke vedtatt ennå . Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hvis det ikke blir vedtatt faar vi noe annet som erstatning, men hvis alt slaar feil saa holder det aa sprenge en liten bombe i en av byene og saa vil folk b0nnfalle myndighetene om aa innf0re det. Alastor, De internasjonale havnesikkerhetstiltakene (ISPS) er en ting, det kommende datadirektivet noe annet. Det er haugevis med andre tiltak og lover ogsaa som vi blir paalagt aa innf0re, men du h0rer ikke om disse paa TV eller i avisene. Vi har ikke kritisk nok presse til det. Endret 5. mai 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Du svartmaler igjen. Kom med konkrete eksempler, ikke bare "haugevis av lover" og "kommer ikke datadirektivet kommer noe annet". Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Nå har jeg faktisk en bekjent som ble tatt for sitt sidesprang pga. akkurat dette. Ikke smart å bruke køfri når det er fruen som har ansvaret for privatøkonomien. Man kan vel heller si at det ikke var smart å begå sidespranget og forsøke å lyve for fruen. Kan ikke se noe galt i at han ble tatt for dette. Men ontopic: Om dette kan hjelpe på forskning av sykdom og bekjempe kriminalitet har jeg ingenting imot slik DNA testing. Det begrenser ikke min frihet på noen som helst måte. Endret 5. mai 2008 av Vice Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Nå har jeg faktisk en bekjent som ble tatt for sitt sidesprang pga. akkurat dette. Ikke smart å bruke køfri når det er fruen som har ansvaret for privatøkonomien. Man kan vel heller si at det ikke var smart å begå sidespranget og forsøke å lyve for fruen. Kan ikke se noe galt i at han ble tatt for dette. Da kan vi vel like godt lage en lov mot utroskap. Hva er en passende straff? Steining? Er ikke slikt ganske vanlig i Midt-Østen? Poenget mitt er at en trenger ikke å gjøre noe ulovlig for å ha noe å skjule. Men ontopic:Om dette kan hjelpe på forskning av sykdom og bekjempe kriminalitet har jeg ingenting imot slik DNA testing. Det begrenser ikke min frihet på noen som helst måte. Man kunne oppnått de samme resultetene ved å gjøre ordningen frivillig. Endret 5. mai 2008 av Otth Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Da kan vi vel like godt lage en lov mot utroskap. Hva er en passende straff? Steining? Er ikke slikt ganske vanlig i Midt-Østen? Poenget mitt er at en trenger ikke å gjøre noe ulovlig for å ha noe å skjule. Nei hvorfor skal han straffes av noen lov? Fruen fikk greie på at han var en drittsekk så i eksempelet ditt endte det jo faktisk bra! Men ontopic:Om dette kan hjelpe på forskning av sykdom og bekjempe kriminalitet har jeg ingenting imot slik DNA testing. Det begrenser ikke min frihet på noen som helst måte. Man kunne oppnått de samme resultetene ved å gjøre ordningen frivillig. Heller svært tvilsomt. Dersom man aktivt må gå inn selv for å endre en ting som man egentlig ikke ser noen umiddelbar nytte av, vil man gå glipp av veldig mange tilfeller. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Da kan vi vel like godt lage en lov mot utroskap. Hva er en passende straff? Steining? Er ikke slikt ganske vanlig i Midt-Østen? Poenget mitt er at en trenger ikke å gjøre noe ulovlig for å ha noe å skjule. Nei hvorfor skal han straffes av noen lov? Fruen fikk greie på at han var en drittsekk så i eksempelet ditt endte det jo faktisk bra! Du ser fremdeles ikke poenget. Heller svært tvilsomt. Dersom man aktivt må gå inn selv for å endre en ting som man egentlig ikke ser noen umiddelbar nytte av, vil man gå glipp av veldig mange tilfeller. En trenger ikke profilen til hele befolkningen for å gjøre denne forskningen. Man trenger egentlig relativt få. Bare tenk på hvor mye data det er snakk om. Et menneskelig DNA inneholder 3 milliarder basepar, gang dette med 350 millioner som er antall innbyggere i USA. Det blir store mengder data som de ikke har et snøflaks sjanse i helvete å analysere. (Tilsammen hvis et basepar er en byte vil dette bli hele 1 050 000 terrabyte, det er en femtedel av den estimerte størrelsen til hele internettet) Selv om det er basert på frivillighet skal det ikke være noe vanskelig å få nok profiler til å gjøre forskningen. Endret 5. mai 2008 av Otth Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Dersom all DNA dataen blir oppbevart i baser som ikke er tilgjengelig til andre en politiet / militæret så syns jeg det er et veldig bra tiltak som vil gjøre det mye, mye lettere å begrense kriminalitet. Man vil også få mange færre mennesker uskyldig dømt Godt tiltak! Endret 5. mai 2008 av Phannyboy Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Du ser fremdeles ikke poenget. Hva er poenget da? Har du ett bedre eksempel som illustrerer det du du forsøker å si? En trenger ikke profilen til hele befolkningen for å gjøre denne forskningen. Man trenger egentlig relativt få. Bare tenk på hvor mye data det er snakk om. Et menneskelig DNA inneholder 3 milliarder basepar, gang dette med 350 millioner som er antall innbyggere i USA. Det blir store mengder data som de ikke har et snøflaks sjanse i helvete å analysere. (Tilsammen hvis et basepar er en byte vil dette bli hele 1 050 000 terrabyte, det er en femtedel av den estimerte størrelsen til hele internettet) Selv om det er basert på frivillighet skal det ikke være noe vanskelig å få nok profiler til å gjøre forskningen. Kan sikkert være riktig at man ikke nødvendigvis trenger alles profil for forskning, men dette bør også brukes til å spore opp forbrytere, alt fra voldsmenn tl innbruddstyver. Der bør man ha størst mulig grunnlag for å finne den aktuelle. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hva er poenget da? Har du ett bedre eksempel som illustrerer det du du forsøker å si? Nå er det ganske vanlig å lyve for venner og familie når man må bryte en avtale, eller avslå en invitasjon, pga at man har lyst til å gjøre noe annet. Det er ikke akkurat godt for vennskapet og familiebåndene at disse løgnene kommer til dagens lys. Kan sikkert være riktig at man ikke nødvendigvis trenger alles profil for forskning, men dette bør også brukes til å spore opp forbrytere, alt fra voldsmenn tl innbruddstyver. Der bør man ha størst mulig grunnlag for å finne den aktuelle. Nå kommer du til sakens kjerne. Dette er ikke et forslag for å fremme forskningen. Databasen har som eneste hensikt å begrense folks personvern. Nå orker jeg ikke å ta denne debatten i enda to tråder samtidig, så hvis du ønsker får du fortsette i tråden Kampen mot mannen i gata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå