Gå til innhold

Hovedsakelig til spilling, hjelp til å velge plattformer?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe maskin til spill + all around desktop bruk. Lurer i første omgang på følgende, og trenger ikke hjelp til noe oppsett riktig ennå, bare valg av plattformer osv. Pris er ikke like viktig som ytelse, men har ikke ubegrensede med midler. Regner også med å ha maskinen i flere år.

1. AMD Quad eller Intel Quad? Er det noen som har en betydelig fordel eller er det omtrent likedann? Er det lurt med quad i det hele tatt? Slik jeg forstår det er det ikke mye som støttes per idag men iom. at prisene er så gunstige kan man like gjerne gå for en?

2. NVIDIA eller ATI? Noen klar fordel? (ønsker SLI-ready men ikke to kort per i dag, vil kjøpte et kort nr 2 når det er billigere)

3. XP eller Vista? Forstår det slik at XP er kjappest, men at noen spill i fremtiden kan kreve Vista?

4. 64bit OS eller 32bit OS?

5. 2GB minne eller 4GB?

På forhånd takk til alle glupingene som tar seg bryet med å svare en stakkar som ikke har bygd PC på noen år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3. XP eller Vista? Forstår det slik at XP er kjappest, men at noen spill i fremtiden kan kreve Vista?

4. 64bit OS eller 32bit OS?

5. 2GB minne eller 4GB?

På forhånd takk til alle glupingene som tar seg bryet med å svare en stakkar som ikke har bygd PC på noen år :)

Disse tre spørsmålene henger egentlig sammen. Vil du ha 64-bits XP, må du velge den engelske versjonen, ettersom den ikke finnes på norsk (regner med du vil ha norsk OS). Ja, noen spill i fremtiden må sikkert ha Vista, og AFAIK så er alle større kompitabilitetsproblemer borte i 64-bits-versjonen av Vista.

Og for å utnytte 4GB til det fulle, må du ha 64-bits OS. Eller, du må ikke, men med 32-bits OS og 4GB får du bare utnyttet rundt 3,2GB. Har noe med at annet minne (VRAM, cache) også er med i regnestykket, og dette kan ikke overskride 4GB. Correct me if I'm wrong:)

I klartekst: Windows Vista 64-bit med 4GB minne. Er ingen grunn til å ikke kjøpe 4GB med dagens minnepriser. Husk: DDR2! Ikke DDR3! Er ikke verdt det ennå.

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar

Tror jeg velger: 64 bit Vista, 4GB, Intel Quad, NVIDIA 9800GTX.

Så bugsene er tatt ut av 64bit? Jeg har lest en del om folk som har problemer.

Men dere er ikke enig i om det skal være XP eller Vista? hehe. Jeg tenker å ha det installert en stund... ikke reinstallere hele tiden slik som med XP, så da lurer jeg på om resultatet av det her ikke blir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...