Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken nettverkskabel til 1000 Mbps ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topicen sier vel det meste? :shrug:

 

En cat.5e kabel er godkjent i forhold til EN 50173 til GIGANET... En cat.5 kabel vil nok klare det samme, da det ikke er noe forskjell på disse kablen, bortsett fra at cat.5e ble laget efter at 50173:1995/A:2002 kom ut... (en standard som omhandler struktrurert kabling)

 

Da bruker den alle fireparrene... Jeg gidder ikke forklare mere, da sikkert ingen er interresert i dette.. Jeg har selv laget en st0000000000000r forelesning om dette, som er tilgjengelig på nettet...

Men for å si en ting, kopling i bruker og patchepanel ende er JEVLIG viktig, de har laget en del nye faktorer i forhold til dette i den nye standaren, som er å finne på EN 50173 standaren... WICKED...les der...der står jæla mye...

Lenke til kommentar
Topicen sier vel det meste? :shrug:

 

En cat.5e kabel er godkjent i forhold til EN 50173 til GIGANET... En cat.5 kabel vil nok klare det samme, da det ikke er noe forskjell på disse kablen, bortsett fra at cat.5e ble laget efter at 50173:1995/A:2002 kom ut... (en standard som omhandler struktrurert kabling)

 

Da bruker den alle fireparrene... Jeg gidder ikke forklare mere, da sikkert ingen er interresert i dette.. Jeg har selv laget en st0000000000000r forelesning om dette, som er tilgjengelig på nettet...

Men for å si en ting, kopling i bruker og patchepanel ende er JEVLIG viktig, de har laget en del nye faktorer i forhold til dette i den nye standaren, som er å finne på EN 50173 standaren... WICKED...les der...der står jæla mye...

 

Har du sett serien John Doe ? Vel.. u talk to much :D

 

Categori 5E bruker jeg , kjører gigabit , funker ypperlig , lagd alle kablene

selv :) får bare 35 mb/sec peak , men det er p.g.a disken da .. og litt

med windows osv , en pc alene klarer aldri utnytte gigabit fult ut , med

windows som OS.

Lenke til kommentar
Topicen sier vel det meste? :shrug:

 

En cat.5e kabel er godkjent i forhold til EN 50173 til GIGANET... En cat.5 kabel vil nok klare det samme, da det ikke er noe forskjell på disse kablen, bortsett fra at cat.5e ble laget efter at 50173:1995/A:2002 kom ut... (en standard som omhandler struktrurert kabling)

 

Da bruker den alle fireparrene... Jeg gidder ikke forklare mere, da sikkert ingen er interresert i dette.. Jeg har selv laget en st0000000000000r forelesning om dette, som er tilgjengelig på nettet...

Men for å si en ting, kopling i bruker og patchepanel ende er JEVLIG viktig, de har laget en del nye faktorer i forhold til dette i den nye standaren, som er å finne på EN 50173 standaren... WICKED...les der...der står jæla mye...

 

Har du sett serien John Doe ? Vel.. u talk to much :D

 

Categori 5E bruker jeg , kjører gigabit , funker ypperlig , lagd alle kablene

selv :) får bare 35 mb/sec peak , men det er p.g.a disken da .. og litt

med windows osv , en pc alene klarer aldri utnytte gigabit fult ut , med

windows som OS.

 

Jeg snakker kun ut ifra en standard, som SKAL holde gigabit...om din pc eller ikke klarer det, er for meg helt urelevant.... Spørsmålet var 1000mbps altså gigabit ethernet.... NEK EN 50173 sier det at cat.5e kabel skal KLARE dette... dvs han velger en standard som er ibruk...en "cat.6" er jo ikke en standard.... :) Hva så? du har lagt kablene selv? Ingenting som tilsier at de ikke skal holde kravene... å plintere en slik kabel er ingen kunst...i en cat5e kontakt, så dann som ett patche panel.... det er easy money...men jeg kan love deg en ting, det er at om nettverket skal klare mye mer, så spiller dette mye mer inn:

ELFEXT 

Fjern-ende-krysstaleavstand 

(Equal level far-end crosstalk loss) 

FEXT 

Fjern-ende-krysstaledempning 

(Far-end crosstalk loss) 

PSACR 

Effektsummert dempning-krysstaleforhold 

(Power sum attenuation to crosstalk loss ratio) 

PSELFEXT 

Effektsummert fjern-ende-krysstaleavstand 

(Power sum equal level far-end crosstalk loss) 

PSNEXT 

Effektsummert nær-ende-krysstaledempning 

(Power sum near-end crosstalk loss)

 

Dette har veldig mye og si...ta og kjør testen din med ett fluke instrument, me den nye normen inne, klarer den det, er du ingen verdens mester, men du har gjort en god jobb... :)

Lenke til kommentar

Skal du bare koble sammen et par maskiner greier nok cat5e/E seg lenge.

(forskjellene melleom stor E og liten e er ikke så stor..)

 

Men dersom du skal kable et hus eller legge ned for et større nettverk vile jeg har brukt cat6. Cat6 skal takle 10 gigabit når det kommer for fullt, ikke så lenge til.

 

Men somhan over meg sa; kvalitetskabler og riktig terminering/plintering er viktig. Skulle forøvrig gjerne hatt et sånt Fluke instrument, men de er så skrekkelig dyre :-|

Lenke til kommentar
Skal du bare koble sammen et par maskiner greier nok cat5e/E seg lenge.

(forskjellene melleom stor E og liten e er ikke så stor..)

 

Men dersom du skal kable et hus eller legge ned for et større nettverk vile jeg har brukt cat6. Cat6 skal takle 10 gigabit når det kommer for fullt, ikke så lenge til.

 

Men somhan over meg sa; kvalitetskabler og riktig terminering/plintering er viktig. Skulle forøvrig gjerne hatt et sånt Fluke instrument, men de er så skrekkelig dyre :-|

 

Cat.5 og Cat.5e er det samme, bare tilhører en forskjellig standard:) Revolvering og ALT er det samme...

 

Cat.6 har vært snakket om LENGE, og skal "alltid komme til neste år" men de gutta i geneve bruker litt tid på å få fingrene ut av stumpen..... Ting tar tid når det er litt formange ansatt, eh? :) Men å legge en cat.6 kabel nå er det ingenting gale i... Den holder jo det leverandøren lover, du trenger bare en god selger ;)

Lenke til kommentar

 

Cat.5 og Cat.5e er det samme, bare tilhører en forskjellig standard:) Revolvering og ALT er det samme...

Det jeg mente var at det er små forskjeller mellom stor og liten e.

E versjonen har vel høyere frekvens, uten at det har noe å si med unntak av for markedføring.

 

"Manufactures have come up with Big “E” solutions. Complicating things further is the continued marketing of extended frequency testing of cables. You know, the 400 mhz, 500 mhz or higher testing. Other than for the bragging rights, there is no way to compare one mfg to another, because the specifications don’t address anything past 155 mhz (category 5e). I can just see the Category 6 hype coming: sweep tested to 1 Ghz! (Even though in operation, the cable only has to tolerate frequencies up to 300 mhz with a positive ACR)."

 

Den holder jo det leverandøren lover, du trenger bare en god selger ;)

Hehe, selgere er artige dyr... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...