Gå til innhold

Bruken av Norges Oljeformue

festen

Anbefalte innlegg

Tankeeksperimentet er på en måte interessant, men på en annen måte så urealistisk at det blir uinteressant.

Urealistisk, hvorfor det? Som Kilik nevnte, se på UAE (og Dubai). Det er omtrent slik som det beskrevne scenariet – rundt 80% av befolkningen er non-citizens og jobber gjerne for luselønn og får som regel aldri statsborgerskap. United Arab Emirates har forresten INGEN income tax;-) Føles som jeg lever i et fattig land når jeg tenker på Emiratene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå nå.. slaveri er tvungen arbeid, UAE benytter seg av arbeidere som får relativt greit betalt sett i forhold til hvor de er hentet fra. Ingen tvinger dem. Men for all del, sett fra våre øyne er det ikke mye til arbeidsforhold. :)

De fleste reiser muligens inn i landet frivillig, men etter det har mange av dem ingenting de skulle sagt. Jeg synes det er helt sykt at dere prøver å rettferdiggjøre sånne forhold.

Lenke til kommentar

Å bli voldtatt er selvsagt over grensen, men generelt, har man skrevet kontrakt så blir det for dumt å klage på lønna i alle fall... Alternativet for folkene er å bli arbeidsledig eller jobbe like hardt for enda mindre penger i hjemlandet, så de fleste har det nok bedre i Dubai. Det er vanlig å jobbe hardt i 2-3 år for så å returnere til hjemlandet med en relativt god slump penger.

Slaveri er noe helt annet, det er å fysisk bli tvunget til å arbeide uten lønn og man blir behandlet som en annen persons eiendom.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
nå nå.. slaveri er tvungen arbeid, UAE benytter seg av arbeidere som får relativt greit betalt sett i forhold til hvor de er hentet fra. Ingen tvinger dem. Men for all del, sett fra våre øyne er det ikke mye til arbeidsforhold. :)

De fleste reiser muligens inn i landet frivillig, men etter det har mange av dem ingenting de skulle sagt. Jeg synes det er helt sykt at dere prøver å rettferdiggjøre sånne forhold.

Rettferdiggjøre hva da? Hadde jeg bestemt og hatt evig makt skulle alle i hele verden hatt det bra, men la meg nå være litt realistisk vertfall. Jeg har aldri sagt jeg vil rettferdiggjøre noe, men når ikke alle har det like bra som oss her i Norge, må en jo få lov til å si at noen kanskje har det bedre i dubai enn andre plasser i verden.

Jeg prøvde vel først og fremst fortelle at UAE ikke driver med slaveri, som noen her tydeligvis prøver å fortelle. Da har de ikke skjønt begrepet slaveri. Å argumentere med enkelttilfeller for å forklare en situasjon er helt på tryne. Skal jeg da liksom si at muslimer er terrorister..? Nei det skal jeg ikke. At de får luselønn er et veldig relativt begrep. Når de krysser grensen for å jobbe i eks. dubai, må det vel bety at det er gode jobbmuligheter for dem, hvor lønna er grei relativt til hva de har hjemme.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Dubai i UAE så har de faktisk ikke veldig store olje- og gassressurser slik mange folk tror. Det er naboemiraten Abu Dhabi, som forøvrig er hovedstad i UAE, som sitter på det meste av ressurser som landet har. Dubai har faktisk lånt veldig mye penger av Abu Dhabi, nettop for å kunne bygge seg opp til å bli midtøstens midtpunkt og en turistmagnat.

De har bygd opp en rekke suksessrike selskaper, deriblant flyselskapet Emirates og entreprenørselskapet Emaar, som såvidt jeg vet er en av de største aktørene i midtøsten og deler av Asia. Dubai har satset enormt på turisme, og gjør det fortsatt, nettop fordi de er langsiktig og mener at fremtidens inntekter vil komme fra denne bransjen.

En av hovedgrunnene til at all byggeaktivitet i Dubai går så enormt fort er at det er få, men mektige beslutningstakere, nemlig sheiken og hans nærmeste. Man slipper alt av byråkrati og ting blir vedtatt i et vanvittig tempo, men hvorvidt det er gunstig kan selvsagt diskuteres.

Man kan f.eks bare se hvor lang tid det tok fra de vedtok å bygge Monorail i Dubai til byggingen var godt i gang, mot den lange prosessen før bygging av bybanen i Bergen ble vedtatt.

Når det gjelder arbeidsinnvandring i Dubai, så er det sant som mange påpeker; de fleste kommer fra fattige kår i øst-asia og lønnen og forholdene er ikke de beste. MEN, for de fleste er det faktiske mye bedre enn i hjemlandet, og faktum er at mesteparten av pengene de tjener sendes hjem til familien. Å kalle det slaveri blir helt feil. Det er ingen som tvinger dem til å komme til Dubai, og faktisk er det sånn at det er hard konkurranse om å få komme og jobbe. Problemet er at myndighetene i Dubai utnytter denne situasjonen, og dermed fires kravene til arbeidsforhold og lønn.

Lenke til kommentar

Vi faktisk slaver. Au Pair kalles de. Bare du har samboer (så urettferdig), og en unge, så kan du ha Au Pair. Det var han snowboard fyren som gjorde narr av fruene på vestkanten som satt og satt hjemme og drakk mens slavene gikk tur med bikkja.

Lenke til kommentar
Å bli voldtatt er selvsagt over grensen, men generelt, har man skrevet kontrakt så blir det for dumt å klage på lønna i alle fall...

Hvis alternativet er at en selv og familien skal sulte tar man det man får, men i et sivilisert samfunn mener jeg man må ha regler som setter klare grenser for hvor mye personer som er i en slik situasjon kan utnyttes. Det er riktig at det teknisk sett ikke er noen som står med pisk for å jage dem inn i landet, men forskjellen på det og virkeligheten er temmlig liten for dem det gjelder. At folk som har arbeidet som gjestearbeidere under sånne vilkår forlater landet med "en god slump penger" tviler jeg på at du har dekning for å si.

Lenke til kommentar

Tja, så dokumentar om noen indonesiske bygningsarbeidere i Abu Dhabi. De tjente rundt 3000 kr i måneden (60 timers arbeidsuke), enormt mye mer enn en vanlig arbeiderlønn i hjemlandet. I tillegg fikk de bo gratis i brakker. Mitt inntrykk er at det er ikke de aller, aller fattigste som kommer til de arabiske landene da de fleste jobber krever litt kompetanse.

De nevnte arbeiderne ville vært sjeleglade hvis de fikk komme til Norge og ville stått på døgnet rundt hvis de hadde fått 20 kroner timen.

Uansett, disse statene har faktisk visjoner i motsetning til Norge om hva de skal leve av når energiressursene tar slutt. Turisme, handel og teknologi. Dette bør også Norge lære av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...