festen Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Er det noen som har regnet på hvor mye olje, gass og vannkraft vi selger hver dag og hva disse gir i statsinntekter? Jeg ønsker å finne ut hvor mye hver enkelt person kunne hatt og rutte med hver dag i dollar, hvis vi hadde lagt ned hele Norge, og overlatt forvaltningen av naturressursene til polakker, leid ut rettigheter til landbruket, fiske, osv, mens vi innbyggerne dro på en ferie og fikk utbetalt vår prosentvise inntjening rett på konto daglig. Endret 4. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ikke tenk på det engang. dessverre eller heldigvis fungerer ikke samfunnet på en slik måte at det du forespeiler er mulig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Ikke tenk på det engang. dessverre eller heldigvis fungerer ikke samfunnet på en slik måte at det du forespeiler er mulig. Naturligvis hadde det ikke virket i praksis, grunnen til at det interesserer meg er at det ville fortalt noe om hvor ineffektivt Norge er. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Og nøyaktig hvorfor er Norge så ineffektivt da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Interessant. Olje-inntektene ligger i størrelseorden 300 milliarder kroner. Jeg er ikke sikker på hvor mye samtlige av Norges industrier omsetter for per år men tipper det kan summere seg opp til ca 2-3 billioner kroner. Dersom samtlige nordmenn hadde reist på ferie et år og fått inn utenlandske vikarer til å gjøre alle jobber så ville det kostet betydelig mindre i lønnsutgifter. Men det er veldig avhengig av om det er snakk om kinesere eller svensker som tar over jobbene. Saken er vel at Norges befolkning er sterkt overbetalt i forhold til det verdensmarkedet er villig til å betale for flyttbar arbeidskraft, evt. hva verdensmarkedet er villig til å ta seg betalt for flyttbar arbeidskraft. Tankeeksperimentet er på en måte interessant, men på en annen måte så urealistisk at det blir uinteressant. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Og nøyaktig hvorfor er Norge så ineffektivt da? Jeg vil heller spørre om du kan lage en liste over hva som er effektivt, bra og konkurransedyktig i forhold til utlandet i Norge. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Interessant.Olje-inntektene ligger i størrelseorden 300 milliarder kroner. Jeg er ikke sikker på hvor mye samtlige av Norges industrier omsetter for per år men tipper det kan summere seg opp til ca 2-3 billioner kroner. Dersom samtlige nordmenn hadde reist på ferie et år og fått inn utenlandske vikarer til å gjøre alle jobber så ville det kostet betydelig mindre i lønnsutgifter. Men det er veldig avhengig av om det er snakk om kinesere eller svensker som tar over jobbene. Saken er vel at Norges befolkning er sterkt overbetalt i forhold til det verdensmarkedet er villig til å betale for flyttbar arbeidskraft, evt. hva verdensmarkedet er villig til å ta seg betalt for flyttbar arbeidskraft. Tankeeksperimentet er på en måte interessant, men på en annen måte så urealistisk at det blir uinteressant. Jeg tenkte ikke vi skulle beholde industrien , eller arbeidsplasser, bare drifte det som var av naturressurser, og gjøre det på russisk måte med full beskatning slik at inntektene ville øke dramatisk. Det hadde vært litt greit og visst hva det ville gitt i daglige inntekter til hver nordmann. Jeg har en tanke om at olje og gass formuen vår blir slukt i et enormt offentlig sort hull, mens litte grann havner i oljefondet slik at ikke krona blir for sterk, og at vi kan holde liv i industrien vår, som er så liten andel av BNP, at vi like gjerne kunne lagt den ned, og heller hatt en mye sterkere krone. Endret 4. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Innleide oljeselskaper og andre selskaper gidder ikke å jobbe gratis. De vil nok ta en stor del av kaka, f.eks 50% av det naturressursene egentlig er verd. Dvs. at vi nordmenn får halvert våre inntekter når vi overlater jobbene/bedriftene til andre. Det vil bli en gryende irritasjon over disse ferierende nordmennene som ikke gidder å gjøre noe som helst for pengene de får. Så får man statskupp, passene våre blir ugyldige, pengestrømmen stanses og vi er ikke velkommen tilbake. Landet eies og drives av f.eks russere eller polakker. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Innleide oljeselskaper og andre selskaper gidder ikke å jobbe gratis. De vil nok ta en stor del av kaka, f.eks 50% av det naturressursene egentlig er verd. Dvs. at vi nordmenn får halvert våre inntekter når vi overlater jobbene/bedriftene til andre. Det vil bli en gryende irritasjon over disse ferierende nordmennene som ikke gidder å gjøre noe som helst for pengene de får. Så får man statskupp, passene våre blir ugyldige, pengestrømmen stanses og vi er ikke velkommen tilbake. Landet eies og drives av f.eks russere eller polakker. Det ville ikke fungere i praksis, det er klart, men jeg skulle som sagt likt å vite hvor mye våre natur ressurser hadde generert per nordmann per dag. Så kunne vi sammenligne oss med Sverige eller andre land uten tilsvarende ressurser, og se hvordan vår økonomi egentlig er Jeg er da redd, økonomien i Norge er rene katastrofen. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Per og Ola hadde egentlig ikke trengt å skatte i det hele tatt. Norge tjener mer på olja enn vi får inn skatt fra mannen i gata. Tankevekkende i et av de høyest skattede land. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det produseres ikke mere varer i Norge selv om man får mer penger mellom henda, eneste jeg kommer på er inflasjon. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det produseres ikke mere varer i Norge selv om man får mer penger mellom henda, eneste jeg kommer på er inflasjon. Jupp forslaget er like lite gjennomtenkt som de som påstår at det "er bare å trykke mer penger da". Det kan forsåvidt være interessant å lese gjennom hvordan det har gått med beboerene på Nauru, som for noen få tiår siden hadde verdens rikeste innbyggere: http://www.abcnyheter.no/node/65409 Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Det produseres ikke mere varer i Norge selv om man får mer penger mellom henda, eneste jeg kommer på er inflasjon. Jupp forslaget er like lite gjennomtenkt som de som påstår at det "er bare å trykke mer penger da". Det kan forsåvidt være interessant å lese gjennom hvordan det har gått med beboerene på Nauru, som for noen få tiår siden hadde verdens rikeste innbyggere: http://www.abcnyheter.no/node/65409 "Investeringene som skulle sikre Naurus framtid slo feil. Kollapsen var total og av en dimensjon verden knapt har sett tidligere. " Er omtrent som om oljefondet skulle gå overende, samtidig som vi ikke har mer olje og gass dette. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Vi ligger vel på ca 1800 milliarder overskudd. Deler vi det nå så har vi 400.000kr hver :] Endret 5. mai 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Er omtrent som om oljefondet skulle gå overende, samtidig som vi ikke har mer olje og gass dette. Samtidig som det ikke finnes alternative arbeidsplasser, og blant et folk som har blitt vant med at staten ordner opp med penger til alle. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Å trekke sammenligninger til Nauru er ikke bare en anelse søkt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Å trekke sammenligninger til Nauru er ikke bare en anelse søkt. Hva skal vi leve av da? Jo, det vi levde av før vi sluttet å jobbe. , så på et tidspunkt må det snu tilbake til mer primær og sekundær næringer. Men den overgangen kan bli veldig smertefull. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Staten burde, etter mitt syn, investert i fremtidig næring istedenfor å sope det opp i et fond vi skal leve av når olja tar slutt. Norge kunne fått en fantastisk infrastruktur om vi bare hadde pøst på litt av oljepengene. Isteden skal elendig planlegging og løsninger som veilapping og innsnevringer betales med bompenger, avgifter o.l. Vi kunne sikkert blitt ledende innen kvartærnæring hadde bare staten satset tyngre. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Å trekke sammenligninger til Nauru er ikke bare en anelse søkt. Man fåreslår at Norge skal slutte å innvestere i ny teknologi, ny industri. Naturressursene våre skal vi la andre ta seg av mot at de betaler oss noe av overskuddet. Deretter skal vi bruke "overskuddet" på å leve gode dager uten å gjøre noe særlig. Altså være late å kose oss. Jeg ser en klar sammenheng til hva som hendte på Nauru. Dersom Nauru ikke hadde gjort seg så avhengig av Guano, hadde satset og utviklet nye teknologier og bygd opp ny industri, nye arbeidsplasser til egne beboere osv hadde de ikke vært i den situasjonen de er i dag. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Staten burde, etter mitt syn, investert i fremtidig næring istedenfor å sope det opp i et fond vi skal leve av når olja tar slutt. Norge kunne fått en fantastisk infrastruktur om vi bare hadde pøst på litt av oljepengene. Isteden skal elendig planlegging og løsninger som veilapping og innsnevringer betales med bompenger, avgifter o.l. Vi kunne sikkert blitt ledende innen kvartærnæring hadde bare staten satset tyngre. Oljefondet/pensjonsfondet er faktik investert, verdiene er spredt rundt over hele verden. Men samtidig må vi også passe på at andre eksportindustrier/næringsliv enn olje/gassnæringen har gode vilkår i Norge, store statlige innvesteringer i gode tider fører dessverre til inflasjon, presset arbeidsmarked og det som verre av. Dersom det bare blir olje/gassnæring som til slutt har råd til å ha folk i arbeid snevrer vi vårt eget økonomiske verdigrunnlag unødvenig mye inn og vi vil være sårbare for endringer i markedet. Jeg er personlig for en stor økning av satsing på infrastruktur, men i motsetning til visse andre mener jeg at dette må gå på bekostnig av andre saker. En stat som pøser ut med penger er i det lange løpet dårlig for det private næringsliv. Kall meg gjerne umennesklig men jeg fårstår ikke hvorfor vi skal holde liv i personer langt over 80 år som resten av livet kommer til å ligge lenket til en seng, uten mulighet for å klare seg selv eller i det hele tatt å utrykke seg. I en presentasjon skattetaten hadde på skolen min da jeg gikk på vgs, hadde de en oversikt over hva man fikk for skattepengene. Et vist beløp ble delt opp i x antall elevplasser eller y antall km vei osv osv, jeg skal si jeg ble overrasket over hvor få sykehjemsplasser man fikk i forhold til hvor mye man fikk innenfor de andre områdene. Men ulike mennesker og partier vil prioritere ulikt, men det vi kanskje må huske oppi alt er at man ikke kan ha alt. Dog nå har vi vel gått litt langt vekk off topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå