Gå til innhold

Den store Windows Server 2008 tråden!

Anbefalte innlegg

Heisann! For å bygge videre på RamGuys tråd hvor det diskuteres litt rundt om den nye operativsystemet til Microsoft, bestemte jeg meg for å lage den store Windows Server 2008 tråden.

-Hva er Microsoft Windows Server 2008?

Det er et operativsystem bygd på Windows Vista kjernen, men mangler mange funksjoner som mange synes er unødvendige. I tillegg er det bedre optimalisert og kjører derfor raskere spill og programmer.

-Hvorfor bruker et serveroperativsystem?

Det har seg slik at mange er misfornøyd med Vista, eller XP for den saks skyld. Vanligvis etter en stund etter at et desktopoperativsystem fra Microsoft er utgitt, kommer det en serverversion. I dette tilfelle er det Windows 2008, som er som sagt bygd på Windows Vista kjernen. Forskjellene på et deskop-OS og et server-OS er b.la at server-OS'et har mindre hardware-restriksjoner (noe som forøvrig en desktop-pc ikke har noe nytte av). Med litt konfigurering kan operativsystemet tilpasses ditt bruk, og det kan kjøre raskere enn et desktop-operativsystem.

Litt om forskjellene i kernelen.

Takk til fenderebest.

-Hvor kan jeg skaffe det, og hvor mye koster det?

Skal du kjøpe Windows 2008, er det svindyrt, men det avhenger av version.

# Windows Server 2008 Standard: $999 med fem klientlisenser

# Windows Server 2008 Enterprise: $3,999 med 25 klientlisenser

# Windows Server 2008 Datacenter: $2,999 per prosessor

# Windows Server 2008 for Itanium-baserte systemer: $2,999 per processor

# Windows Web Server 2008: $469

Det som er så bra, er at det kan lastes ned og prøves i 240 dager uten restriksjoner. Sjekk link i slutten av posten.

-Hva er forskjellen på versionene?

Windows Server 2008 Standard er det jeg vil anbefale deg å innstalere. Windows Server 2008 Web er nokså likt Standard, men med flere restriksjoner mtp hardware uten at det gjør noe for oss med en desktop PC.

Forskjellene forklart hos Microsoft.

post-85477-1209859502_thumb.png

Takk til Nobrains

-Hvor stor er ytelsesforskjellen?

Når det kommer til Windows 2008 vs. Windows Vista SP1 er ikke forskjellen så stor, men med litt tweaking så drar Win2k8 godt ifra.

Windows 2008 vs Windows Vista SP1. Takk til Ourasi.

Ytelsesforskjeller og andre forskjeller mellom 2k8 og Vista. Takk til Ourasi.

-Hvordan skal jeg innstalere det?

Det hele er nokså enkelt og opplagt for de fleste, og du trenger ikke lese det under om du har generell innsikt i data generellt. Det eneste du trenger å tenke på er at du ikke skal skrive inn noen produktnøkkel.

Last ned din valgte version fra linken i slutten av posten, og brenn ISO'en med f.eks Nero, Ashampoo eller et enkelt program som heter ISO-Burner. Så restarter du PC-en din, og om det ikke er standard så må du inn i BIOS for å gjøre slik at maskinen prøver å boote fra CD\DVD-ROM først. Hvordan dette gjøres må du se i manualen til PC-en din, eller hovedkortet om du har satt sammen PC-en din selv. Når du har gjort det og startet maskinen, kommer det opp en beskjed ala "Press a key to install Windows 2008". Dette gjør du, og det tar vanligvis lang tid før du kommer innpå innstalasjonsprogrammet (~15min?). Det kan se ut som om det har hengt seg, men det er bare å vente. Når du endelig har komt innpå innstalasjonsprogrammet, velger du språk, tid og valutaformat, og tastaturoppsett til det språket du vil ha. Det finnes ikke norsk språk enda, men jeg vil tro at det kommer ettersom det har komt svensk og mange andre språk i nyere tid. (som man forøvrig kan laste ned her.) Trykk videre og velg bort "Automatically enter serial when Im online". Så trykker du Next, og når innstalasjonsprogrammet spør igjen om du vil skrive inn produktnøkkelen, trykk nei. På noen CD'er kan du nå velge hvilken version du vil innstalere (Standard, Enterprise osv), og da velger du Standard, eller et annet om du har spesielle behov. Deretter aksepterer du at du har lest den hundreogørtensider lange "avtalen", og trykker deg videre. Deretter velger du en partisjon du vil innstalere operativsystemet på, og da er du ferdig. Resten av innstalasjonen bruker rundt 30-40 minutter, avhenger av din PC. Når den er ferdig meg å kopiere filer og innstalere ditt nye operativsystem så vil innstalasjonsprogrammet restarte PC-en din, og starte opp Windows 2008.

-Spillet mitt fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Får du opp meldingen om at gameux.dll mangler, gjør du slik:

1: Last ned gameux for 32-bit eller for 64-bit.

2: Pakk ut zip-filen med enten WinRAR eller et annet program.

3: Kopier gameux.dll filen som ligger i mappen System32 til Windowspartisjon/Windows/System32.

Har du 64-bit, skal du kopiere gameux.dll filen som ligger i mappen SysWOW64 til Windowspartisjon/Windows/SysWOW64

4: Gå inn på run via startmenyen eller trykk windowstasten+r. Så kjører du:

regsvr32 c:\windows\system32\gameux.dll - for 32bit.

regsvr32 C:\Windows\System32\gameux.dll C:\Windows\SysWOW64\gameux.dll - for 64bit.

Vis spillet ditt ikke starter men bare blir avsluttet med en gang du starter det gjør du følgende:

1: Høyreklikk på Computer og trykk Properties

2: I system-vinduet som kommer opp, trykker du Advanced System Settings i øvre del av venstre hjørnet.

3: Bla til Advanced fanen og trykk settings under Performance

4: Gå til fanen Data Execution Prevention og velg øverste valg, altså Turn on DEP for essential Windows programs and services only.

5: Restart maskinen din.

-Jeg får ikke lyd!

Det første du må gjøre er å innstalere driver til lydkortet. Da pleier Windows Audio service og starte, men det er ikke alltid. Det du gjør da:

Kjør Services.msc i run-vinduet du får opp ved å trykke Windowstasten+r. Her blar du deg ned til Windows Audio, høyreklikker og velger Properties og setter ”Startup Type” til Automatic. Så høyreklikker du (på samme service) og trykker Start, så slipper du å restarte PC-en din.

-Mitt trådløse internett fungerer ikke!

Gå på startmenyen og bla deg til Administrative Tools -> Server Manager. Så finner du Add Features under Features avdelingen.

Så er det bare å sette kryss for Wireless LAN Service, og trykke neste til du er ferdig. Deretter restarter du maskinen og innstalerer WLAN-driver (om du ikke har gjort dette før).

Nyttige tråder:

En side om hvordan optimaliserer operativsystemet og gjør det likt Vista.

Hvordan fjerne unødvendige tjenester. Det står Vista, men siden Vista og 2008 er nokså like, gjelder det for begge, men ikke fortvil om du ikke finner en tjeneste. Takk til RamGuy.

Last ned Windows Server 2008 her. Det finnes både X86 og X64 versioner.

Håper jeg har vært litt til hjelp og at du prøver ut operativsystemet. Flere utdypinger kommer siden.

~Torstein

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Wheelman: Er det MSIen som ikke lar seg installere? (Hvis det er en MSI da)

edit: Eller... Gi meg litt tid, mener å huske jeg fant en patch som lot deg kjøre det på server2008 :)

---------------------------------------------------------------------

Og her er den:

http://serv08convert.hirez.info/PCMarkServer08Patch.rar

Lagd av samme fyr som lagde den Server 2008 Converteren, så antar den er legit :)

Eller hvis du vil gjøre det manuelt:

http://www.win2008workstation.com/forum/vi...hp?p=1103#p1103

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror jeg skal teste dette snart.

Finnes det en norsk språkpakke?

Bør jeg gå for 32bit eller 64bit?

64-bit. Tviler på det finnes norsk språkpakke.

MSI-filer kan dere fikse med Orca. Finnes guide convert 2008 to workstation, ligger under Unreal Tournament 3. Samme metode gjelder for alt annet av MSI-pakker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Tror jeg skal teste dette snart.

Finnes det en norsk språkpakke?

Bør jeg gå for 32bit eller 64bit?

64-bit. Tviler på det finnes norsk språkpakke.

MSI-filer kan dere fikse med Orca. Finnes guide convert 2008 to workstation, ligger under Unreal Tournament 3. Samme metode gjelder for alt annet av MSI-pakker.

Språkpakker ligger her.

Lenke til kommentar

Driver og tester Server 2008 selv på min maskin nå. Er mildt sagt overasket over ytelseshoppet fra Vista Business x64! Hvilken AntiVirus er å anbefalle til Server 2008? Har merket at det ikke er like enkelt som ved Desktop OS. Bruker nå Avast 4.7 Server Edt. Trial, men syntes den virker litt ustabil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Driver og tester Server 2008 selv på min maskin nå. Er mildt sagt overasket over ytelseshoppet fra Vista Business x64! Hvilken AntiVirus er å anbefalle til Server 2008? Har merket at det ikke er like enkelt som ved Desktop OS. Bruker nå Avast 4.7 Server Edt. Trial, men syntes den virker litt ustabil.

F-secure Antivirus For Windows servers 8.0 har støtte for 64-bit 2008 Server...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...