Hoppesagåsa Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg begynner å bli mektig irritert nå. Skal lage en bootdisk og fem rootdisk slik at jeg får installert Slackware 9.0rc3. Har lastet ned alle nødvenfige filer. Først har jeg formatert disketten vha: mkfs -t ext2 /dev/fd0 Deretter har jeg prøvd å mounte disketten bare for å sjekke. Det har gått greit. Så har jeg skrevet til diskettene med kommandoen: cat install.1 > /dev/fd0 Når jeg så prøver å montere disketten får jeg følgende melding: [root@localhost nedlastet]# mount /mnt/floppy mount: you must specify the filesystem type eller: [root@localhost nedlastet]mount -o auto /dev/fd0 /mnt/floppy/ mount: you must specify the filesystem type eller: [root@localhost nedlastet]# mount -t ext2 /dev/fd0 /mnt/floppy/ mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/fd0, or too many mounted file systems Av en eller annen grunn gjelder dette bare for install2, install3, install4 og install5. Install1 går nemlig helt greit. Helt sykt... Så pokker gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 De 5 rootdiskene til Slackware 8.1 og nyere er ett ukomprimert rootdisk-image som "spenner" over 5 disketter. Derfor er det ikke mulig å mounte diskettene hver for seg. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Det var nettopp det jeg begynte å få mistanke om, takk for bekreftelsen! Skal til å installere nå, så får vi se hvordan det går. Blir sikker no' ræl siden jeg skal installere fra hardisk Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Du trenger ikke å formatere når du cat'er direkte til en block-device, enhetene i /dev representerer det fysiske mediumet og ikke filsystemet, slik at evt filsystem blir overskrevet uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå