Gå til innhold

Blir dette en bra Gamer-PC? Vil oppsettet fungere? (Oppdatert 23.06.08)

Anbefalte innlegg

bump lol

Til tross for at hverken noen av vennene mine, eller noen her på forumet anbefalte det, fant jeg ut at det ville være ubeskrivelig kult å ha en floppy i den nye PCen. Floppyen det er snakk om er denne. Som alltid lurer jeg på: Vil floppyen fungere sammen med resten av maskinen?

Ja, den skal fungere. Selv har jeg ikke hatt bruk for floppy overhodet etter at USB-pinner ble vanlig. Men om du kun vil ha den for å ha den, så for all del. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, nye planer. Har funnet ut at jeg skal vente på nVidias nye GPU, GeForce 280 GTX. Siden den kommer til å bli dyrere, har jeg "degradert" noen komponenter. Gidder ikke å linke til produkter jeg ikke har forandra:

Komponenter:

DVD-ROM: Samsung SH-S203N

Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB, 7200 RPM

Hovedkort: Asus P5E

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW

Skjermkort: nVidia GeForce 280 GTX, når det kommer

Strømforsyning: Corsair HX 620W

Ytre enheter:

Samme gamle

Kjøling og diverse:

Antistatiske armbånd: NN Antistatic Armchain

Kjølepasta: Arctic Cooling MX2 Kjølepasta

Kabinettvifte: Zalman Vifte 120x120

CPU-vifte: OCZ Vendetta 2 (her trenger jeg litt hjelp, se den forrige posten min)

Dere vet hva jeg lurer på...

Kommer alt dette til å fungere sammen?

Innspill er som alltid velkomne:)

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

I skrivende stund er det CPU-kjøleren jeg lurer mest på. Leste på produktanmeldelsene for P5E-kortet på Komplett, hvor en skrev at "...eneste minuset er at ikke så mange cpu vifter passer på det... Men Asus silent knight 2 passer :)"

Så jeg sjekket litt rundt denne Asus-kjøleren. Den er billigere enn Zalman 9700-kjøleren, men dyrere enn den fra OCZ. Ka dokke tru? Er det en bra kjøler? Den passer i det minste på hovedkortet...

Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe til neste måned, vil jeg anbefale deg å vurdere de nye skjermkortene fra AMD/ATI og nVIDIA da disse vil yte mye bedre enn 9800GX2. :)

4800 serien fra AMD/ATI og GTX 2xx fra nVIDIA. I det prissegmentet du har lagt deg, vil nok 4870 x2 AMD/ATI (lanseres i slutten av august) og GTX 280 fra nVIDIA (lanseres i slutten av juni) være mest aktuelle. :)

Lenke til kommentar
Dersom du skal kjøpe til neste måned, vil jeg anbefale deg å vurdere de nye skjermkortene fra AMD/ATI og nVIDIA da disse vil yte mye bedre enn 9800GX2. :)

4800 serien fra AMD/ATI og GTX 2xx fra nVIDIA. I det prissegmentet du har lagt deg, vil nok 4870 x2 AMD/ATI (lanseres i slutten av august) og GTX 280 fra nVIDIA (lanseres i slutten av juni) være mest aktuelle. :)

Been there, done that;)

Men takk allikevel.

Så var det denne vifta da...

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar

Vil nå anbefale deg en ThermalRight Ultra 120 Extreme jeg da. :)

Den yter vesentlig bedre enn de du har nevnt tidligere. :)

Sammen med en fin 120mm som lyser svakt blått eller hvitt, vil den se veldig bra ut. :)

lian-li-pc-a10-02.jpg

Du ser den på bildet der. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Og du er sikker på at den passer på hovedkortet? Hentet fra Komplett:

Asus: 140 mm x 115 mm x 110 mm

ThermalRight: 161 mm x 132 mm x 63.44 mm

Jeg ser at den fra ThermalRight er betydlig større... Og må man kjøpe vifta utenom? Så ingen vifte på produktbildet på Komplett.

Lenke til kommentar

Det er den ja. :)

Vifte følger ikke med, så du får finne deg en du liker. :)

Dette er "state of the art" luftkjøler nå til dags. Den scorer best i alle tester. :)

Her er en god vifte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325742

Den er skrytt av til de grader og jeg skjønner hvorfor. Bedre vifte får du ikke for pengene etter min mening. :)

Men har du en viftestyring? Dersom ikke, kan du kjøpe en av disse små Zalman viftestyringene. :)

En sånn en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303855

Mvh LockBreaker :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Den duger den der også. :)

Men vil anbefale deg Noctuaen da. Den er ikke så mye dyrere, og den er verdt de ekstra 40 kronene. :)

Da får du en kombinasjon av rå ytelse med lavt støynivå. :)

Men den Zalman viften er absolutt god den også. Så dersom du ikke vil bruke de ekstra kronene på Noctuane, så er den et godt valg. :)

Lenke til kommentar
bump lol

Til tross for at hverken noen av vennene mine, eller noen her på forumet anbefalte det, fant jeg ut at det ville være ubeskrivelig kult å ha en floppy i den nye PCen. Floppyen det er snakk om er denne. Som alltid lurer jeg på: Vil floppyen fungere sammen med resten av maskinen?

Vil sikkert være det komponentet med mest kluss (å sette ledningen riktig er jo vill gjetning), men er utrolg digg. Floppyer er støttet så lenge hovedkortet har floppy kontakt. Kjører 3.5" floppy på alle mine maskiner (nyeste er en nForce 680i m/Q6600). Synd de bare har støtte for 1 floppy på kontrolleren. Har nemlig en 5.25" som venter på å bli brukt ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okay, final update :D

Den 25. juni får jeg endelig skattepengene, samtidig som ATi lanserer HD4870-serien. Dette er det endelige oppsettet, rød skrift betyr at varen allerede er bestilt:

Komponenter:

DVD-ROM: Samsung SH-S203N

Diskettstasjon: Sony MPF 920-Z

Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB

Hovedkort: Asus P5E, X38

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB, 6400, CL4

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW 22”

Skjermkort: 2 x ATi Radeon HD4870 i Crossfire

Strømforsyning: Corsair HX 620W

Ytre enheter:

Samme som før, alt er bestilt uansett.

Kjøling, vifter osv:

CPU-kjøler: ThermalRight Ultra-120 eXtreme

Kjølepasta: OCZ Freeze Extreme Thermal kjølepasta

Kabinettvifte: Zalman ZM F1, 120x120 kabinettvifte

CPU-vifte: Samme som over

Viftestyring: Zalman Fan Mate 2

Innspill er selvfølgelig velkomne, selv om jeg er ganske sikker på at dette er det endelige oppsettet. Selv om jeg allerede vet svaret, så er det alltid hyggelig med en bekreftelse på at alt her kommer til å virke, og at jeg ikke har glemt å bestille noe. Hvis noe ikke stemmer... now would be a good time to tell me;) Hvis noen bare gadd å gå over alt for meg og sjekke at ting stemmer, hadde jeg blitt kjempeglad.

Jeg lover dere, dette er siste gangen jeg maser her nå. Jeg bestiller de gjenværende delene når skattepengene kommer, og etter det gjenstår bare bygginga, som en kamerat skal hjelpe meg med. Takk til alle som har hjulpet meg:)

Lenke til kommentar

Pretty please?

Jeg vet dere er lei av meg nå, men jeg må vite at alt her fungerer. Blir helt for jævlig kjipt å bestille PC-deler til 17 000 bare for å finne ut at det ikke virker/at jeg har glemt noe.

Er alt i sin skjønneste orden? Et enkelt "ja" eller "nei" er nok;)

Lenke til kommentar

Det blir rett og slett ikke bedre enn det der. Slenger med en test av lillebror skjermkortet HD 4850 for og poengtere hvor mye du kan spare. Legg spesielt godt merke til Crossfire vs 9800GX2 vs GTX 280.

Angående HK anbefaler jeg deg for å gå for ett P45 chipsett. hardware hadde nylig en test av ett slikt kort med gode resultater, Asus P5Q Deluxe

Corsair har noen av de mest stabile frekvensene på PSU markedet så det er uten tvil ett godt valg, og 620W holder. Angående Samsung Spinpoint har jeg dårlig erfaring pga mye støy, kan være jeg er kresen og du ikke bryr deg, men jeg syns Western Digital HDD'er er hakket roligere.

Og helt til slutt så vil jeg bare slenge inn en kommentar på CPU valget ditt, men jeg regner med du er fullstendig klar over det. Per dags dato får du mer ut av en dualcore CPU enn Quad grunnet elendig støtte i programmer, spill og windows. E8200 eller E8400 til rundt 1400kr.

Edit: slenger med en test som viser FPS ytelse med høye grafikkinstillinger for å vise for liten forskjell det er mellom E8400

og topp Quad-modellen til Intel, QX9650. Test klikkklikk

Endret av siindre
Lenke til kommentar
ja det trur jeg, men ville ikke tatt det tastaturet, mus eller headset.

denne pcen vil lett greie crysis på high lett.

jeg anbefaler steelpad QCK heavy, ekstremt bra!

Logitech G5 2007 Edition er en kjempefin mus, hatt den i et halvt år nå å har ikke hatt noen problemer med den :( Nydelig å bruke i alle spill, når det gjelder musematte så har jeg Steelpad 4D, gammel.. men god ^^

Nesten identisk system som deg er på vei her også ^^ Klarer ikke stoppe lese FPS reviews xD

Endret av Uthaugsing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...