Gå til innhold

Finner ikke disken i ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat installert siste ubuntu verisjon(8.04) på en pc jeg har her hjemme.

Nå er det slikt at jeg ønsker å sette inn en disk til på denne pcn.

Jeg har prøvd å koble til den disk, men det dukker ikke noe opp på "Datamaskin".

Jeg har prøvd å flytte/ta bort jumpern som er på diskene, men dette gikk heller ikke.

Må jeg formatere den til ext3 før den dukker opp og jeg kan ta den ibruk? eventuelt hvordan?

Håper at noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interne disker blir vel ikke automatisk montert nei tror jeg, men du finner disken/partisjonene i /dev/. Første disken heter sda, neste sdb osv, og sdb1 er partisjon nr 1 osv. Du kan bruke f.eks gparted til å formatere disken slik du vil ha den.

For å få partisjonene automatisk montert i filtreet kan du enten redigere /etc/fstab manuelt eller se om du finner noe verktøy som kan gjøre det for deg (jeg kommer ikke på noe i farten)

edit: beklager at jeg ikke kan være mer spesifikk, men sitter på en annen distro der mye er anderledes.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Nå får jeg opp disken, eneste problemet nå er at jeg får ikke opprettet noe mappe på den, jeg prøvde å logge inn som root på pcn, men fikk da beskjed om at "systemadministrator ikke kan logge inn fra denne skjermen".

Er det noe løsning på hvordan jeg kan endre tilgangene slikt at jeg kan opprette mapper, legge til filer + dele disken i nettverket?

Lenke til kommentar

Root er disablet som default i Ubuntu. Med god grunn, root-brukeren bør ungåes så mye som mulig, da det representerer en betydelig sikkerhetsrisiko å kjøre alt som root.

For å få super-brukerrettigheter bruker man kommandoen "sudo", eller bruker grafiske sudo interface. Du har sikkert vært borti denne når du skal innstalere programmer osv (skjerm som ber deg om å taste inn passordet ditt).

Husker ikke i forbifarten om standard filbehandler har en knapp for å åpne en mappe som superbruker, men du kan ihvertfall starte en ny med "sudo nautilus "

Men du kan også endre rettighetene til mappa du mounter til, slik at du ikke trenger superbruker-rettigheter for endre ting der. Dette kan sikkert noen andre fortelle deg hvordan du gjør. :)

Lenke til kommentar

først vil jeg bare si takk for hjelpen jeg fikk tidligere her:)

Men nå har jeg ett nytt spørsmål:

Er det mulig å så sammen de 3 ekstra diskene mine slikt at det ser ut som en disk?

Er det også mulig å passord beskytte mapper man deler på nettverket?

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg Kubuntu og dermed Dolphin som filbehandler, men jeg jeg har ihvertfall tre muligheter (copy, move, link) når jeg skal flytte filer/mapper fra en mappe til en annen. Skjekk om til filbehandler har noe tilsvarende :) Og hvis ikke, så kan det gjøres via terminal.

En ulempe er jo at hvis du oppretter en ny mappe på en av partisjonene, så vil ikke denne mappen dukke opp dit du har linket de andre til. Dette kan ordnes med et skript, men det er litt for avansert til at jeg tar det på sparket.

Hvis du tenkte på noe annet, så får du bare forklare hva du ønsker og så er det sikkert en mulighet for det. :)

EDIT:

For å lage link med nautilus (gnome sin filbehandler):

"Peoples ! use ctrl+shift when you drag !!!!!!"

"drag and drop with the wheel of your mouse"

http://brainstorm.ubuntu.com/idea/5033/

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hei

prøvde å linke diskene sammen, å linke diskene gikk vist ikke, men å linke mappene gikk da.

Men jeg fikk det ikke akkurat slikt jeg ønsker.

Slikt jeg ønsker det skal være er:

jeg har 3 disker i min pc.

jeg tenkte og ha filmer på alle diskene, men ønsker å kunne vise alle diskene i samme mappe.

og lett kunne finne fram filmene uten å måtte bla i de forsellige diskene når jeg deler dette på nettverket.

RAID har jeg egentlig aldri vært prøvd, og vet vell knapt hva det er..

Lenke til kommentar

Har laget et lite pythonscript til deg som skal gjøre det du etterspør.

MERK: Scriptet brukes på egen risiko, jeg tar ikke noe som helst ansvar for det.

Hvordan bruke scriptet:

1 - Sett opp hvilke steder du vil at scriptet skal hente filer fra ved å endre de respektive linjene i scriptet med en teksteditor

2 - Endre navnet på scriptet til noe som ender på .py og kjør det fra en terminal

python navn-på-script.py

EDIT: Dersom noen skulle ønske å kommentere koden kan dere gjøre det her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=953946&hl=

EDIT2: scriptet vil ikke skape korrekte linker dersom det finnes to (eller flere) filer med identiske filnavn i forskjellige mapper (det vil kun bli opprettet en link til en av filene).

symlinker.txt

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...