Gå til innhold

ATI RV770 - HD4000 series

Anbefalte innlegg

[GDI]Raptor: Jeg har forstått det som at du har en eller annen kontakt i nVidia. Jeg ber deg ikke om å avsløre noe, men hvor mye vet du egentlig? Kjenner du detaljer om GT200 eller nVidias markedsstrategi for fremtiden, for eksempel?

Endring: Skulle bruke fet type, ikke kursiv.

Endret av tåa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon HD 4800 performance estimates leak out (The Tech Report)

Naming its source only as "CJ," VR-Zone says that the Radeon HD 4870 will be 30% faster than the Radeon HD 4850 and 25% faster than Nvidia's existing GeForce 9800 GTX. If that's accurate, a single Radeon HD 4870 may be as fast as a pair of GeForce 9600 GTs or 8800 GTs running in SLI, and the 4850 may be in roughly same playing field as Nvidia's best current single-GPU offerings.

Spennende! :)

Lenke til kommentar
Naming its source only as "CJ," VR-Zone says that the Radeon HD 4870 will be 30% faster than the Radeon HD 4850 and 25% faster than Nvidia's existing GeForce 9800 GTX. If that's accurate, a single Radeon HD 4870 may be as fast as a pair of GeForce 9600 GTs or 8800 GTs running in SLI, and the 4850 may be in roughly same playing field as Nvidia's best current single-GPU offerings.

Så med enkle ord så blir:

- 4850 omtrent like bra som 9800GTX (beste kort fra nVidia i dag med bare en kjerne)

- 4870 25% raskere enn 4850

TØFT! Er virkelig i tvil nå. Håper ATI og nVidias kort kommer ut på likt, slik at man kan lese tester der de tar for seg begge seriene!

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
Det spørs da om selv 4870X2 vil nå opp til GT200. Men AMD kan likevel ha noen ganske attraktive produkter for hånden mtp pris vs ytelse vs strømforbruk.

ja, har jo forsåvidt også skjønt at GT200 skal bli heftig kraftige i forhold til dagens. for min egen del er det vel egentlig bare pris vs. ytelse som er interessant. strømbruk har ikke så mye å si! :p

Lenke til kommentar
ja, har jo forsåvidt også skjønt at GT200 skal bli heftig kraftige i forhold til dagens. for min egen del er det vel egentlig bare pris vs. ytelse som er interessant. strømbruk har ikke så mye å si! :p

Nei strømforbruket er heller ikke det jeg tenker mest på. Men det spiller en rolle for meg mtp å slippe å bruke penger på en ny og større strømforsyning, varmeutvikling, strømregning og miljøvennlighet.

Lenke til kommentar
Nei strømforbruket er heller ikke det jeg tenker mest på. Men det spiller en rolle for meg mtp å slippe å bruke penger på en ny og større strømforsyning, varmeutvikling, strømregning og miljøvennlighet.

Varmeutviklingen kan jeg forstå. Det vil jo ingen ha mye av.. Og skjønner for din del at det er surt å måtte kjøpe ekstra strømforsyning. Nettbutikkene skulle laget en slags "bundel-pakke" til de mest krevende skjermkortene! F.eks. "4870x2 + 1000W strømforsyning = nå kun 3495,-" :D

Endret av »frodo
Lenke til kommentar

Så med enkle ord så blir:

- 4850 omtrent like bra som 9800GTX (beste kort fra nVidia i dag med bare en kjerne)

- 4870 25% raskere enn 4850

TØFT! Er virkelig i tvil nå. Håper ATI og nVidias kort kommer ut på likt, slik at man kan lese tester der de tar for seg begge seriene!

Var vell 30% raskere enn 4850, og 25% raskere enn 9800gtx.

Lenke til kommentar

'Final' Radeon HD 4800-series specs, launch details leak out (The Tech Report)

German website Hardware-Infos has obtained what looks like an official document with "final" specifications, pricing information, and launch details for AMD's next-generation Radeon HD 4800-series graphics cards. This information echoes the June 18 launch date we heard last week, but it says both the 4850 and the 4870 will come out on the same day.

Kort oppsummert:

Radeon 4850

625 MHz kjerne

825 MHz shader

512 MB GDDR3 på 1143 MHz (2286 MHz effektivt)

73.2 GB/s minnebåndbredde

256-bit minnebus

480 SP

32 TMU

16 ROP

114 W

$249

Radeon 4870

850 MHz kjerne

1050 MHz shader

1 GB GDDR5 på 1935 MHz (3870 MHz effektivt)

123.8 GB/s minnebåndbredde

256-bit minnebus

480 SP

32 TMU

16 ROP

157 W

$349

Lenke til kommentar

Googla litt etter mer info rundt HD 4800 serien, og kom over en veldig oversiktlig og fin artikkel. Tenkte bare jeg skulle linke den her ettersom den gir en veldig god oversikt over det meste av grunnleggende spørsmål rundt de nye skjermkortene.

http://www.nordichardware.com/news,7356.html

Du finner også linker til masse anna nyttig info rundt den kommende kortserien, blandt annet til en fin bildeserie som viser hvordan HD 4870 og HD 4850 kommer til å se ut :) :

http://www.nordichardware.com/news,7798.html

Er det forresten noen som har peiling på hvordan HD 4870x2 vil klare seg i konkurranse med nVidias nye GTX280? Hører utrolig mye bra om det nye G200 designet, men hvem vet...

Lenke til kommentar
9800GX2 er vel strengt tatt ikke 2stk. 9800GTX.. men 4870x2 ser jo ut til å bli 2stk. 4870!

he he....eeehhh..ja? :hmm:

bare for å sammenlikne liksom.. :p men må nok heller sammenlikne med GTX280 og GTX280x2 når de kommer! :D

Det vil neppe komme noe GX2 kort av G200. Strømbruket og varmeutviklingen ville nok være for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...