Gå til innhold

Er det virkelig sant at T9300 bare funker med Vista?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en Zepto Znote, men jeg har jobbprogammer som bare funker på XP og ikke vil bli nedgradert til å kjøre på Vista. Og uansett avskyr jeg den oppblåste betaversjonen M$ har spyttet ut. Takke meg til XP eller enda bedre, Server 2003 som workstation, som gir både høyere FPS i mange spill enn XP og er så stabil at man må skyte den for å krasje! I motsetning til Vista, der holder det som kjent å fise...

Så kan noen forklare meg hva dette egentlig handler om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T9300 funker nok med hva som helst av OS. Problemet kan være at Zepto-en bare har Vista drivere til nettverkkort, trackpad etc. Vet at HP leverte maskiner som de ikke hadde XP-drivere til.

Men ring som Blåbær sier, de kan nok svare bedre enn oss.

Lenke til kommentar

En bruker i en annen tråd har allerede kontaktet Zepto angående saken, svaret han fikk var at det ikke finnes drivere til T9300 (?) for andre OS enn Vista, og at dette var Intels avgjørelse, ikke deres. Hvorvidt det er nødvendig med driver til prosessoren får andre fylle meg inn på...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Takk! Det høres veldig merkelig ut... Jeg ser at det er prosessoren som er forskjellen, for samme modell med T5450 står det ikke "Kun Til Vista" ved siden av (deres store T i midten, ikke min - kanskje de bør ha et kurs i skriveregler hos F.E. Vinje?). Kanskje løsningen er å kjøpe den med billigste prosessor og etter hvert oppgradere til T7250 etter hvert. Lurer forresten på om dette har noe med Trusted Execution Technology. I så fall blir jeg vel sittende med gammel PC resten av livet, for jeg nekter å la andre bestemme hva jeg skal bruke av operativsystemer!!!!

Lenke til kommentar
En bruker i en annen tråd har allerede kontaktet Zepto angående saken, svaret han fikk var at det ikke finnes drivere til T9300 (?) for andre OS enn Vista, og at dette var Intels avgjørelse, ikke deres. Hvorvidt det er nødvendig med driver til prosessoren får andre fylle meg inn på...

Synes jeg er merkelig, da Intel også lager disse for Apple, samt at Intel er kjent for å støtte Linux og FreeBSD på en bra måte.

Har aldri hørt om behov for drivere for CPU, men at det kan være behov for drivere for hovedkort er noe annet. Dersom CPU-en da er bare støttet av enkelte brikkesett, og man ikke har XP drivere for det kan det være et problem. Zepto kjøper jo "barebone" fra en av de store OEM produsentene.

Ellers så har ikke T9300 Trusted Execution Technology, så det er ikke årsaken.

Men ta kontakt med Dell, ser i alle fall at Latitude D830 leveres T9300 og med XP som alternativt OS. Burde da også være mulig å få dette til XPS M1530. Uten å ha sjekket grundig, tror jeg ingen av disse blir noe dyrere heller.

Lenke til kommentar
Takk for det, men M1530 er for stor (14" er absolutt maksimum, helst ville jeg hatt en 12", men de har sjelden minimum 8600GT, dessuten har mange av dem anorektiske lavvoltsprosessorer). Og Latitude har ikke skjermkort som holder. :(

Det er bortimot umulig å plassere 8600M GT i en 12'' pga effektforbruket og varme. 14'' er omtrent minimum. Så skal man ned i størrelse har jeg innsett for lenge siden at antydninger til spillytelse kan man glemme. Så det bruker jeg stasjonær til.

Men poenget med å vise til Latitude, var mest at det ser ikke ut til å være T9300 som gjør at XP ikke kan leveres. Derfor er det nok fullt mulig å få XP til å virke på Znote-en, dersom man klarer å finne drivere andre steder. Om det er mulig finner man ut med å sjekke modellen på Zepto sine servicesider. På f.eks. Znote6224W er det nyeste XP chipsetdriverne fra 8.3.2008.

Ved versjonsnummeret på chipsetdrivere er det også mulig å finne ut hvilke CPU-er som støttes, men det er vel enten 965 eller 945 chipset vi snakker om. Intel selv er ikke helt oppdatert på de nyeste mobilcpuene. 945 og 965 har ingen problemer med XP, det skal heller ikke Intel sine nettverkskort og 8600M GT.

Så jeg tror nok helst det er MS som ikke vil at de skal selges med XP. Og jeg tror han på Zepto prater tull. Intel vet at det medfører "ramaskrik" i bedriftsmarkedet dersom ikke XP støttes. Men som nevnt tidligere, HP ga blanke i offisiell XP støtte på en del av sine modeller.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Beklager misforståelsen, Bolson. Jeg er enig i at det lukter M$-press her. ;) Og jeg har også sett at man må ha 14" for å kunne kjøre raske skjermkort. Det er ikke bare til spilling, et av de jobbprogrammene jeg bruker, vil enten ha Quadro eller et forholdsvis raskt GeForce.

Siddis, det funker dessverre ikke med de programmene mine som ikke kan kjøres på Vista. De må ha direkte tilgang til maskinvaren, særlig skjermkortet.

Lenke til kommentar
Beklager misforståelsen, Bolson. Jeg er enig i at det lukter M$-press her. ;) Og jeg har også sett at man må ha 14" for å kunne kjøre raske skjermkort. Det er ikke bare til spilling, et av de jobbprogrammene jeg bruker, vil enten ha Quadro eller et forholdsvis raskt GeForce.

Ikke noe å beklage. Synd ikke Dell eller andre leverer særlig med Quadro NVS 300M, Quadro FX 570M eller bedre. Regner med at jobbprogrammet liker bedre optimaliseringen i Quadro enn i GeForce. Men igjen er problemet effektbruk. Enig i at NVS 140M er litt i svakeste laget, tilsvarer vel 8400M GS.

Lenovo bruker også i hovedsak NVS 140M kortet på T61p serien, men de har faktisk 14,1'' (1400 x 1050) med FX 570M skjermkort. Da med T7500 eller T7700 CPU. De har så utrolig mange konfigurasjonsalternativer at man kan virkelig rote seg bort. ATI Moblity FireGL V5250 har de også i sortimentet. Men prisen bruker å være høy på disse modellene.

Men jeg har en Thinkpad sjøl, 14,1'' T60 med X1400 skjermkort. Og det er den beste bærbare jeg har hatt noen gang.

Men i og med at Zepto faktisk har XP drivere på sine supportsider, kan det godt være at problemet er løsbart.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er ikke bare Quadro-kort, det er et hvilket som helst 3D-kort. Du er i nærheten, det er en form for DAC, men det proprietært tilknyttet styringen av en helt spesiell maskin for militært bruk som gikk ut av produksjon for tre år siden, derfor vil det aldri bli oppdatert. If I told you more, I'd have to kill you... ;)

Edit: Og så skal min datter overta den om et par år (jeg har en toårig syklus på pc-ene), og det er lettere for henne hvis det er et skjermkort som støtter Sims 14 (eller hva de nå er kommet til om to år!).

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Det er ikke bare Quadro-kort, det er et hvilket som helst 3D-kort. Du er i nærheten, det er en form for DAC, men det proprietært tilknyttet styringen av en helt spesiell maskin for militært bruk som gikk ut av produksjon for tre år siden, derfor vil det aldri bli oppdatert. If I told you more, I'd have to kill you... ;)

Edit: Og så skal min datter overta den om et par år (jeg har en toårig syklus på pc-ene), og det er lettere for henne hvis det er et skjermkort som støtter Sims 14 (eller hva de nå er kommet til om to år!).

I motsetning til den gjengse poster har jeg selv problemet med programvare som ikke kjører under Vista. Noe som faktisk ikke er så uvanlig på "forretningskritisk" programvare. Nå er min ikke særlig grafikkrevende, men tross alt.

Dersom den over tre år gammel vil jeg nå tro at programvara ikke er ekstremt grafikkrevende, så det meste fra X1400, 8400M GS og oppover burde vel gå. Sims er ellers av de minst grafikkintensive spillene som finnes på markedet, og kommer nok til å være det. Niesa mi spiller Sims 2 på min snart 6 år gamle Acer. Var "state of the art" den gang. Sims 3 kommer først i 2009, og ut fra skjermbildene vil det ikke være ekstremt krevende.

Men andre spill kan kreve langt mer.

Lenke til kommentar

Da er svaret inne (etter en kjapp telefon til Zepto): Det er bare noen ekstra strømsparingsfunksjoner som ikke funker med XP, alt annet går greit. De har fått høre av kunder (de har ikke testet XP selv, noe som er forståelig, for den selgs jo med Vista) at maskinen kan bli litt varmere, men jeg foreslo at SpeedFan kunne fikse det, og det var han enig i. Problem løst. :D

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en T8300-prosessor og kjører xp sp2, som kjent så er T8300 og T9300 nesten identiske foruten dobbel cache og 100 MHz mer på T9300. Hos meg fungerer det utmerket, ikke opplevd noen problemer, ytelsen er upåklagelig :) Hvis det er problemer ift driverne så går nok dette på enkelte komponenter som f.eks webcam, minnekortleser etc, men IKKE på cpu. Dessuten vil du nok finne det du trenger av andre drivere til XP om du leter litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...