Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke Bootsekvensen ved oppstart.

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg fikk en crash med PC en idag mens jeg spilte et spill. Jeg måtte slå av fysisk og etterpå greier altså ikke maskinen å finne den harddisken som XP ligger på. Jeg får Boot-disk error.....

I biosen finner den kun den ene av de 2 harddiskene jeg har. Den som operativsystemet ligger på er ikke der lenger.

Dette har skjedd tidligere med denne maskinen også, men da fant den heller ikke CD-rommen, og jeg måtte levere den i 14 dager til Datakjeden for reperasjon. Alt de gjorde var å finne harddisken tror jeg. Jeg lurer på om de gjør det med en bootsektor på en minnebrikke?

Jeg har en minnebrikke og en ekstra maskin koblet til nettet dersom det finnes en løsning den veien. Ellers er jeg rimelig desperat nå, og ønsker ikke å miste all data på den harddisken som ikke blir funnet ( der XP ligger).

Dette er en extreme gamer PC som jeg trodde var meget bra. Synes det er ille at den samme feilen skjer igjen med at jeg ikke får bootet fra HD eller at den ikke vises i Bios engang.

Jeg trenger hjelp!!

Vennlig hilsen

Morten

Endret av Mantra10000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du mister garanti eller noe sånt av å skru av kabinett dør, har jeg ingen anbefalinger.

hvis dette er en mulighet, tar du en rask sjekk over kabler mellom strømforsyningen og hardiskene og kablene fra hardisken til hovedkort. problemet du har kan oppstå ved ekstreme tilfeller av støv også.

Lenke til kommentar

ok. skal støvsuge og sjekke ledninger, men rart at det skal være det siden jeg hadde samme problem tidligere bare - cd-rom.

tror han som jobba med maskinen fiksa det fort, men vet ikke....maskinen finner liksom ikke hoved-harddisken min....

Bittert med 14 nye dager uten maskin :(

Lenke til kommentar

det moderator vill du skal gjøre nå er å redigere første post og deretter velge en bedre emnetittel..

hvis det ikke er hybelkaniner i PC-en trur jeg du kan la støvsugern ligge foreløpig.

det er heller ikke farlig å bare prøve en annen sata port på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det var ikke mye støv i den. Jeg har Sata hardisker regner jeg med. Det er jo den nyeste typen regner jeg med.

Ser ut til at jeg må installere xp på den Hardisken som finnes, og så håpe at den finner den når jeg får bootet opp?

skal se om jeg kan koble den på andre utganger på hovedkortet, men jeg er ikke særlig flink på å koble for mye ledninger :)

Ingen som har hørt om noen bootsekvens fra minnebrikke ?

Lenke til kommentar

Bootsekvens styres fra BIOS.

Siden operativsystemdisken ikke finnes av BIOS, kan dette skyldes:

- Harddisken har tatt kvelden.

- Harddisken får ikke strøm

- Signalkabelen til harddisken har feil eller dårlig kontakt.

Lenke til kommentar
Bootsekvens styres fra BIOS.

Siden operativsystemdisken ikke finnes av BIOS, kan dette skyldes:

- Harddisken har tatt kvelden.

- Harddisken får ikke strøm

- Signalkabelen til harddisken har feil eller dårlig kontakt.

Ok. Det har skjedd en utvikling. Bios finner nå begge harddiskene etter at jeg koblet dem om til nye porter på hovedkortet. Dette er merkelig: Selv om bios finner hardiskene, blir de ikke funnet når jeg starter maskinen, da får jeg en beskjed om at ingen disker er funnet....insert systemdisk....... I biosen står det at det skal prøves å boote fra HDene. Jeg har nå HD på secondary og fourth Master.

Hva kan det da være?

Endret av Mantra10000
Lenke til kommentar

OK. Skikkelig framskritt her :)

Jeg stillte inn biosen til å bruke en annen metode en failsafe start, og da kom windows inn i safemodus. Jeg restartet og den lastet inn normalt.... :) :)

Det rare er at den ikke lister opp harddiskene mine i oppstart. Den viser bare den som systemet ligger på, men begger ar aktive når xp kommer opp.

Uansett....takk for motiverende svar...ser ut til å ordne seg. Jeg har satt i gang en defrag.

OK. Skikkelig framskritt her :)

Jeg stillte inn biosen til å bruke en annen metode en failsafe start, og da kom windows inn i safemodus. Jeg restartet og den lastet inn normalt.... :) :)

Det rare er at den ikke lister opp harddiskene mine i oppstart. Den viser bare den som systemet ligger på, men begger ar aktive når xp kommer opp.

Uansett....takk for motiverende svar...ser ut til å ordne seg. Jeg har satt i gang en defrag.

Lenke til kommentar

det som faktisk er merklig er at den gikk inn i sikkerhetsmodus i xp...

boot sikvens pleier å befinne seg i advanced delen av biosen når du konfigurerer den.. først velger du harddisk bootsikvens. etter det velger du boot divice. et smart oppsett vil vere cd-rom , harddisk, usb.

Lenke til kommentar
ok. skal støvsuge og sjekke ledninger, men rart at det skal være det siden jeg hadde samme problem tidligere bare - cd-rom.

tror han som jobba med maskinen fiksa det fort, men vet ikke....maskinen finner liksom ikke hoved-harddisken min....

Bittert med 14 nye dager uten maskin :(

Sjekk denne store sorte eller grå ledningen som er rundt i pcen din. Jeg har ingen peiling men har hatt samme problemet selv. Måtte endre på disse største kablene i pcen slik at den finner ut hvilken harddisk som er sjefen. ( De store kablene er de som er 5 cm i bredden eller noe) Håper du skjønner;=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...