Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre tillater ikke drikking.

Anbefalte innlegg

Tror du hun slutter å drikke av at hun ikke får høre på musikk? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Er musikken skyld i at hun skulle begynne å drikke?

Nei, men det er et gode som hun sikkert vil savne og derfor vurdere å slutte å drikke.

Personlig så har jeg mer og mer lyst til å drikke når folk "maser" om hvor dårlig/farlig det er. Klart det er mange gode argumenter, men mange overdriver og bruker usaklige argumenter ala alkohol=aids i kort version. Selv hører jeg dette maset hver bidige dag, ikke av foreldre (ettersom de vet at jeg aldri ville røykt :) ), men spesielt i skole i forbindelse med "Mot"(opplegg får å ta "Mot" til å ta egne valg, får lyst å spy greiene). Før hadde jeg absolutt ikke vurdert å røyke i det hele, men nå har jeg jammen lyst til å begynne, nettopp p.g.a de. Dessverre, men jeg er sånn, og veldig mange med meg har jeg erfart. DVS overdreven masing om hvor dårlig noe er, jo mer får man lyst til å bruke dette. Men jeg må legge til at jeg ikke begynte å drikke p.g.a dette, men det er et godt eksempel og det er "mange" som begynner å drikke nettopp p.g.a dette.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stakkars unger.. er ikke noe morsomt å drikke når man verken får kjøpe selv, eller kommer inn på utesteder.

For det første, det er vel akkurat like morsomt å drikke alkohol om du kjøper alkoholen selv en om du får noen andre til å kjøpe for deg. Og det er mange, meg blandt annet som er mer i glad i å feste med venner enn å stikke på byen.

Kort sagt: Hvis (eller, dessverre så blir det vel 'når') jeg tar datteren min i å drikke alkohol før hun er 18 så er det godt gammeldags bjerkeris, inndragning (eller iallfall alvorlige innskrenkninger) av TV og musikk rettigheter og to ukers husarrest som gjelder. Ingen apell mulig!

Når du er 15 år så er det. etter min mening, uakseptabelt å drikke alkohol. Én ting er at "alle andre gjør det", men det at noe er akseptert blandt andre betyr ikke at det er "riktig". En annen ting er at sexuelle hemninger svekkes ved inntak av alkohol. Disse svekkelsene kan igjen føre til SoS og uønsket graviditet med påfølgende hjertesorg ved en eventuell abort.

Jeg støtter dine foreldre i at det må ta slutt, men jeg synes de er alt for snille med deg. Kommer du til å høre på dem bare ved at de snakker til deg og sier at de er skuffet?

Litt drøyt egentlig, hindrer ungen din en masse moro, hadde jeg vært ungen din hadde jeg gitt helt faen hvis du kom med sånne syke krav.

Lenke til kommentar
Dere synes sikkert jeg er dum, men målet mitt er å ha det gøy her i livet. Da orker jeg ikke tullete foreldre som setter en stopper for alt som er moro.

hvordan kan foreldre stoppe deg?

hvis jeg var deg så hadde jeg kjøpt meg noe øl-brygge utstyr og fiksa det i skogen, fint det når det er såpass varmt. har du teknisk innsikt og tilgang på sveiseapparat, så kan du lage et hb-apparat, simple greier som kan drives i skogen så lenge det er tilgang til vann (elv, tjern osv.) og et bål. kan svare deg på pm om du lurer på noe ;)

Lenke til kommentar
Dere synes sikkert jeg er dum, men målet mitt er å ha det gøy her i livet. Da orker jeg ikke tullete foreldre som setter en stopper for alt som er moro.

Enig. Men morroen må ha sine naturlige grenser.

Apropo posten min.. Hadde det for eksempel vært lite oppstyr rundt hasj og dets bivirkninger osv, så hadde få visst om det, og mindre hadde røykt. Men når derimot det blir oppstyr om det, både i media, skole osv osv, så blir flere obs på dette og mange kan synes dette er spennende.

Dette er bare et forvridd eksempel, men meningen er at "fryktinformasjon" ofte kan ha motsatt effekt i større mengder.

Lenke til kommentar
Tror du hun slutter å drikke av at hun ikke får høre på musikk? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Er musikken skyld i at hun skulle begynne å drikke?

Det er ikke en årsak/virkning med musikken, men det er en straff.

Det er ikke bare alkohol som blir hindret virker det som, det er TV, musikk og mulighetene for et sosialt liv også.

Hvis man bryter med husets regler eller loven så må man lære seg at det følger en straff ved bruddet. Det er selvfølgelig ikke snakk om en permanent innskrenking av tv- og musikkrettighetene, men det blir 14 dager husarrest uten tv på rommet og musikk.

Litt drøyt egentlig, hindrer ungen din en masse moro, hadde jeg vært ungen din hadde jeg gitt helt faen hvis du kom med sånne syke krav.

Jeg ser ikke det å nekte barnet mitt alkohol før fylte 18 år som et sykt krav. Hun blir gjort veldig godt oppmerksom på hvilke regler som gjelder og hvilke konsekvenser som følger med brudd på reglene.

NEWSFLASH: Inntil du er 18 år og myndig så er det ikke ditt liv! Det er dine foreldre som er ansvarlige for alt du foretar deg og de har med det en gudegitt rett (og ikke minst plikt) til å sette grenser for hva du får lov til å gjøre.

Lenke til kommentar

Tror ikke innskrenking av fritid vil føre til at hun slutter å drikke. Dette er selvfølgelig individuelt, men kanskje hun blir sur på dere og bare fortsetter drikkingen. Forklar heller hvorfor du ikke vil at hun skal drikke istedenfor å komme med spontane ubegrunnede straffer.

Lenke til kommentar
Tror ikke innskrenking av fritid vil føre til at hun slutter å drikke. Dette er selvfølgelig individuelt, men kanskje hun blir sur på dere og bare fortsetter drikkingen. Forklar heller hvorfor du ikke vil at hun skal drikke istedenfor å komme med spontane ubegrunnede straffer.

Hvor i pokker får du "spontane, ubegrunnede" fra? o.O

Hun er fullstendig klar over tingenes tillstand så er det opp til henne om hun vil sitte på rommet sitt i to uker eller ikke...

Edit: Grunnen til at hun ikke skal drikke: Det er ikke lov.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Av og til har jeg hatt lyst til å ringe foreldre for å hente deres "søte" små hjem til tordentaler og husarrest.
Det har du ingenting med du!
Sosialistungdom! Kom deg ut i arbeide! Hadde Einar Gerhardsen sett deg sitte der med det radmagre fyllegliset ditt så hadde han begynt å grine. Snylter på velferdsstaten han bygde opp i åra etter krigen, men detta veit vel ikke du no om, du som faen ikke følger med i verken nyheter, samfunnsdebatt eller klimakvoter!
lol.

Kan ikkje alle berre INNSE at det er heilt NORMALT at ungdom byrjar eksperimentere med alkohol i 15-16årsalderen? Herre min hatt!

EKSPERIMENTERE FOR SVARTE?

Han har drukket i et forbasket halvt år!

Er 17, har smakt på alkoholen en gang for å sjekke smaken (aldri vært full), og jeg har ikke den fjerne idé om å bli drita de neste årene heller.

Vi har lover for en grunn.. Men noen har visstnok oversett moralen bak lovverk.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktig?

Etter det jeg har skjønt er det ingen lover som forbyr bruk av alkohol før man er 18.

Lovene går vel på kjøp og salg, ikke bruk.

Folk her må innse at store deler av norges befolkning ser på slike "dagligdagse" lover mere som retningslinjer enn som bestemte lover. Er dere virkelig enig i alt regjeringen pålegger oss?

Er 17, har smakt på alkoholen en gang for å sjekke smaken (aldri vært full), og jeg har ikke den fjerne idé om å bli drita de neste årene heller.

Vi har lover for en grunn.. Men noen har visstnok oversett moralen bak lovverk.

Greit, jeg respekterer at folk har egene meninger, men er det nødvendig å rake ned på de som faktisk syntes det er morro å drikke seg litt full noen ganger?

I Danmark har man lov til å drikke fra man er 16, vil det da si at rettsystemet i Danmark har dårligere moral enn i Norge?

Edit: typo

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktig?

Etter det jeg har skjønt er det ingen lover som forbyr bruk av alkohol før man er 18.

Lovene går vel på kjøp og salg, ikke bruk.

For det første: Når det er mitt barn og jeg sier at noe ikke er lov så er det ikke lov. Jeg trenger ingen lovhjemmel for å forby noe som helst med mindre et slikt forbud begrenser en rettighet gitt i lovverket og det er ingen rettigheter gitt i lovverket som garanterer et barn tilgang til alkohol.

For det andre: Når loven sier "Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år." Grunnen til at loven ikke forbyr kjøp er at barn ikke kan straffeforfølges mens personer som selger alkohol kan siden disse, etter loven, må være over 18 og derfor kan straffeforfølges.

Men hvis du ser på formålsparagrafen i alkoholloven så er den ment å "[...]begrense i størst mulig utstrekning de [...] individuelle skader som alkoholbruk kan innebære.[...]". I den sammenhengen så ser man at disse grensene er satt for at barn ikke skal ha tilgang på alkohol.

Det ville være meningsløst å kriminalisere barna ved å gjøre det ulovlig for dem å nyte alkohol da kriminalisering og offentlig straffeforfølgelse med tilhørende kriminalomsorg har spilt fallitt i så mange år og det ser ikke ut til at dette endres med det første.

Edit:

Er dere virkelig enig i alt regjeringen pålegger oss?

Det er stortinget som er den lovgivende forsamlingen, ikke regjeringen.

...vil det da si at rettsystemet i Danmark har dårligere moral enn i Norge?

Det å dra inn andre juridiske områder når man debatterer lovgivning er lite hensiktsmessig, er det ikke?

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
...vil det da si at rettsystemet i Danmark har dårligere moral enn i Norge?

Det å dra inn andre juridiske områder når man debatterer lovgivning er lite hensiktsmessig, er det ikke?

Så vi skal virkelig ikke bry oss noe om hvordan det er i andre land når man vurderer våre egene lover?

Lenke til kommentar

Det er noe vi nordmenn gjør for mye, vi tør ikke vurdere situasjonen ut fra vår egen hånd.

Her hvor jeg bor begynte de fleste da de rundet 16 år, det synes jeg er en grei alder. Men veldig viktig at de holder seg til øl, cider, etc. Sprit er idiotisk, sunt vett drukner momentant.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en kamerat som får lov til å drikke av foreldrene (begynnte tidlig i 16-års alderen).

Han drikker kansje en gang hver 3-4 måned og drikker seg ikke full, barre godt brisen. Han er også den som er mest ansvarlig når det gjelder drikking og hjelpe andre som har fått litt for mye. Så eg ser ingeting gale med att ungdommer under 18 drikker (selfølgelig ikke 13 åringer og under) men alt fra 15 og oppover syns eg er akseptabelt, sålenge de ikke drikker seg fulle, kosedrikking med kamerater er kjekt.

Og nei, eg vil ikke høre andre brukere si "Foreldrene er dumme som kjøper drikke", "Uansvarlige foreldre" o.l.

Disse folka er normale, koselige og passer godt på ungdommen sin, han drikker for det meste hjemme med foreldrene eller med kamerater som bor i nærheten!

EDIT: Det er øl det går i, ikke sterkere saker

Endret av KNB
Lenke til kommentar

Når ble det å lære barna at lover og regler er tøyelige og ikke gjelder dem? I såvall, hvilke lover er tøyelige og hvilke er ikke det?

Er det ok å naske så lenge det "bare er snakk om småpenger"?

Er det greit å kjøre for fort ok så lenge det "bare er 10 km/t over grensen"?

Er det i orden å kjøpe/selge illegale narkotiske stoffer hvis det bare er "noe man skal prøve èn gang"?

Er det ok å piratkopiere musikk så lenge man ikke gjør det så alt for ofte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...