Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre tillater ikke drikking.

Anbefalte innlegg

Så lenge man bare drikker seg full med gode venner syns jeg fyll bare er gøy :D

ENIG!! :D

Mamma har indirekte sagt at det er ok om jeg kommer hjem full en gang, bare jeg lærer av det, er forsiktig og at det ikke skal skje så mange ganger..

Jeg er 16 og et halvt år. Mamma veit ikke at jeg drikker og gjør det ca. hver 3. helg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at det er 18 års aldersgrense, og jeg skjønner godt at foreldrene dine blir både sure og skuffet. Alkohol er et giftstoff, og det påvirker kroppen negativt. Jo tidligere du begynner, jo større øker sjansene for å bli avhengig av alkohol i senere alder.

Ærlig talt, bare hold deg til reglene. Det er ingen som synes at fulle småkvalper er tøft uansett.

Lenke til kommentar
Så det er bare jeg som ville latt potensielle barn rave rundt i fylla fra de var 14?

Barnevernet ville ihvertfall ikke latt deg la potensielle barn rave rundt i fylle fra de var 14.

Så du tror at barnevernet støtter at mindreårige drikker?

Tror du må endre synet ditt litt. :)

Lenke til kommentar
Barnevernet ville ihvertfall ikke latt deg la potensielle barn rave rundt i fylle fra de var 14.

Virkelig? Hva med voksne som tillater barn å drikke når de er 16? Det går jo på det samme.

Som sagt er det bare å følge den gyldne regelen: Ingen drikking så lenge jeg er til stede.

Dessuten har vel ikke barnevernet lov til å stille seg moralt hevet over foreldrene så lenge det ikke er snakk om lovbrudd? Det foreldrene ikke "vet om" kan de ikke bli straffet for.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Syntes du burde vente til du er minst 16 før du begynner å drikke, men nå har du jo allerede begynt så da vil jeg si at det er bedre hvis du drikker annenhver helg. Foreldra dine veit jo du drikekr og de får ikke gjort noe med det, så prøv å lag en avtale med de om at de kjøper en sixpack til deg så lenge dere avtaler en tid du skal hentes, at du sier ifra hvor du skal osv

Lenke til kommentar

Virkelig? Hva med voksne som tillater barn å drikke når de er 16? Det går jo på det samme.

Nei, det er 2 års forskjell. Og det er forskjell på å rave rundt i fylla når man er 14 og å drikke når man er 16.

Lenke til kommentar
De fleste innser nok det, men ikke alle LIKER det. Og som du har lest, hans foreldre likte det heller dårlig. Hadde jeg selv vært far hadde jeg nok ikke reagert ulikt. Hadde du vært far hadde du nok ikke reagert ulikt heller

Så det er bare jeg som ville latt potensielle barn rave rundt i fylla fra de var 14?

Der jeg kommer fra har konfirmasjonen vært den vanlige alderen å få lov til å dra på fest. Men nå er det riktignok snak om et par-tre ganger i løpet av sommeren.

Slik har det vært siden før mine foreldre var så unge, og slik er det fortsatt.

Trådstarter sier hver helg, og dette er noe jeg syntes er alt for ofte. Så et program på tv en gang om at ungdom som tidlig begynner å drikke regelmessig har lettere for å utvikle alkoholisme enn de som bare drikker en gang innimellom, men dette gjelder vel ekstremtilfeller.

Jeg tror det er lurere å snakke med ungen om alkoholbruk enn å slå han over hånden.

Var flere av mine venner på den alderen som fikk øl av foreldrene når de skulle på fest, i bytte mot at de lovte å ikke drikke noe mer enn det de fikk av foreldrene (typisk en 6-pack).

Lenke til kommentar
Sosialistungdom! Kom deg ut i arbeide! Hadde Einar Gerhardsen sett deg sitte der med det radmagre fyllegliset ditt så hadde han begynt å grine. Snylter på velferdsstaten han bygde opp i åra etter krigen, men detta veit vel ikke du no om, du som faen ikke følger med i verken nyheter, samfunnsdebatt eller klimakvoter!

Vent med å drikk til du er voksen nok i både hode og kropp!

Jeg jobber nok mer enn du gjør, men det er uansett ikke temaet her.

Det er ikke snakk om å drikke seg full. Den gangen de merket at jeg hadde drukket, hadde jeg vært i hardt arbeid dagen lang, flere timers trening samt lite mat. Jeg trodde jeg tålte mer enn det jeg virkelig gjorde, og har lært av det. Men jeg ble ikke full. Ble litt mer enn brisen.

Jeg drikker riktignok ikke hver helg, alt i alt blir det nok 3 ganger i måneden.

Når det er sagt så ser jeg ned på fj0rt!zzer som drikker for fyllas skyld.

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye du mener at du drikker med måte, så er du 16, to år fra å være myndig. Uansett hvor forsiktig du mener du er og uansett hvor lite full du blir, må du regne med at foreldra dine ikke liker det. "Alle" veit at de fleste ungdommer smaker alkohol lenge før de fyller atten, men det forandrer ikke det faktum at foreldre setter veldig lite pris på at deres barn gjør det.

Lenke til kommentar
Nei, det er 2 års forskjell. Og det er forskjell på å rave rundt i fylla når man er 14 og å drikke når man er 16.

2 års forskjell spiller absolutt ingen rolle når det kommer til loven. At du mener det er moralsk forkastelig spiller derfor veldig liten rolle.

Lenke til kommentar

Det er uansett forskjell på å drikke og å rave rundt i fylla. Hvis politiet hadde sett at noen 14-åringer hadde sjanglet rundt i byen helt fulle, ville de blitt kjørt hjem eller noe. Hvis en 16-åring forteller en politimann at han har fått nippe til rødvinen til mor, bryr han seg fint lite.

Lenke til kommentar

Alt med måte spør du meg. Når/hvis jeg får barn vil jeg basere mine grensesettinger på hvor fornuftig jeg syns barnet mitt er. Det er liten vits i å stå og kjefte på en 16-åring fordi han har drikket litt øl, hvis det er gjort med fornuft og måtehold. Herregud, de fleste smaker da alkohol før de er 16. Det finnes 16-åringer som drikker mer fornuftig enn flere i 20-årene jeg vet om. MEN, loven er jo der fordi det er mange som ikke vet hva de holder på med, og det synes jeg er helt greit. Det er vanskelig for et lovverk å ikke generalisere alle under 18.

Jeg har aldri hatt noen innetider eller forbud mot å drikke, sannsynligvis fordi jeg alltid har vist at jeg klarer å tenke selv og vet hva jeg holder på med(Sånn halvveis ihvertfall). Det eneste jeg har fått beskjed om er å si ifra hvor jeg er og å bruke hodet. Det at foreldrene mine stolte på meg ga meg enda mer grunn til ikke å bryte den tilliten. Hvis man ser at ungen sin klarer å forholde seg til dette syns jeg det er en flott måte å styre det på. Hvis ikke, må man jo klart sette grenser for barnet sitt.

Lenke til kommentar

Når jeg en dag blir pappa skal jeg ikke være sånn anti-alkohol foreldre. Syns det bare er dumt. Hadde jeg hatt en sønn som trådstarter hadde jeg bare blitt stolt egentlig, bedre å være sånn som han enn at man drikker seg drita i byen og sovner i en grøft.

Endret av ErlenmeyerFlask
Lenke til kommentar
Alt med måte spør du meg. Når/hvis jeg får barn vil jeg basere mine grensesettinger på hvor fornuftig jeg syns barnet mitt er. Det er liten vits i å stå og kjefte på en 16-åring fordi han har drikket litt øl, hvis det er gjort med fornuft og måtehold. Herregud, de fleste smaker da alkohol før de er 16. Det finnes 16-åringer som drikker mer fornuftig enn flere i 20-årene jeg vet om. MEN, loven er jo der fordi det er mange som ikke vet hva de holder på med, og det synes jeg er helt greit. Det er vanskelig for et lovverk å ikke generalisere alle under 18.

Tror jeg bare quoter denne og sier meg fullstendig enig. (Holdt på å skrive lignende greier selv, bare mye dårligere formulert.)

Jeg må dog si den magiske grensen er rundt 15-16. Her hvor jeg kommer fra (landet, hehe) så er det unger nedi 12-13årsalderen som konsumerer alkohol, det syns jeg er veldig drøyt og dette burde foreldrene kontrollere bedre. Men hva vet vel jeg, ungdommen er i stadig forandring.

Er selv 17 år nå, og klarer lett moderere meg selv.

Lenke til kommentar

Kommer til å bli skuffa om en eventuell sønn eller datter dukker opp ravende full uansett alder, egentlig. Det er så himla unødvendig. At "alle veit" de fleste drikker lenge før de er myndige gjør det overhodet ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...