Gå til innhold

Tutorial: hovedkortbytte OG beholde xp-innstallasjonen intakt..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har alltid tatt det som en selvfølge å innstallere windows på nytt etter man oppgraderer til et hovedkort med annet chipset. Men jeg satt bare for moro skyld og kikket litt på nettet angående denne casen, og fant noe interessant:

http://tutorials.thetazzone.com/viewtutorial.php?p=105041

Er det noen her som kan bekrefte at dette funker (er for lat til å ta fram en maskin og prøve :p )??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det funker.

Det meste funker faktisk. Fra ett chipset til ett annet. Fra "AMD-system" til "INtel-system" og vice versa.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært lat og brukt en HD med WinXP installert isf å formatere/nyinstaller OS.

Jeg vil likevel anbefale å installere pånytt.

Lenke til kommentar

ja, jeg tror det er lurest. blir jo liggende drivere til andre ting inne som man ikke har bruk for lengre også.. og det er jo alltid best med en "clean start"! :)

sletter man sata-kontrollerene også da? hvis du ser vedlegget mitt, så er der nForce sata-kontrollere, og den IDE-kontrolleren..

post-70876-1209855900_thumb.jpg

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså, for det første bør man ikke installere noe nForce-spesifikt som WinXP/Vista selv støtter.

Det er det ene.

FOr det andre så vil du ved hardware/hk-bytte se at XP "PnP" faktisk virker.

Alt som er av ny hardware som støttes av WinXP blir "funnet" og driver(e) installert (fra System32 katalog).

Det som ikke støttes direkte av Windows har du selvsagt driver-CD/driver lastet ned på disken som du kjører "på vanlig måte":

That's it.

At det vil ligge igjen en rekke spor i registeret, i "driver-katalog" etc for de gamle driverne er ikke noe stort problem.

Annet enn at OS'et vil gå litt tregere ved oppstart/bruk enn ved en "fresh" install.

Uansett vil de fleste "normale" bruker få ett treeeeeeeigt system ved å trykke "OK" på alt av det rasket de frivillig/uforvarende installerer ved "vanlig bruk".

Som er ett langt større "Problem" enn noen spor etter gamle driver etter hardware-oppgradering/bytte på eksisterende Windows-installasjon.

Lenke til kommentar
Altså, for det første bør man ikke installere noe nForce-spesifikt som WinXP/Vista selv støtter.

Det er det ene.

FOr det andre så vil du ved hardware/hk-bytte se at XP "PnP" faktisk virker.

Alt som er av ny hardware som støttes av WinXP blir "funnet" og driver(e) installert (fra System32 katalog).

Det som ikke støttes direkte av Windows har du selvsagt driver-CD/driver lastet ned på disken som du kjører "på vanlig måte":

That's it.

At det vil ligge igjen en rekke spor i registeret, i "driver-katalog" etc for de gamle driverne er ikke noe stort problem.

Annet enn at OS'et vil gå litt tregere ved oppstart/bruk enn ved en "fresh" install.

Uansett vil de fleste "normale" bruker få ett treeeeeeeigt system ved å trykke "OK" på alt av det rasket de frivillig/uforvarende installerer ved "vanlig bruk".

Som er ett langt større "Problem" enn noen spor etter gamle driver etter hardware-oppgradering/bytte på eksisterende Windows-installasjon.

høres bra ut! er enig med deg i at det er andre ting som gjør pc-en treig enn ubetydelige registerverdier.. ;) hmm.. da skal jeg prøve dette når jeg får den nye pc-en på gang, men tror nok uansett jeg tar en clean install - som vanlig! :) anyway, grei tutorial for de som ikke gidder! er nesten for simpel til å kalles en tutorial da! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...