Gå til innhold

Billigst mulig dekoder til digitalt bakkenett uten abo


Anbefalte innlegg

Ser etter en billigst mulig dekoder til digitalt bakkenett, skal ikke ha noe abo. Den billigste Grundigen som selges overalt koster rundt 1300,- nå om jeg ikke tar feil (kostet 999,- ved oppstarten av bakkenettet..). Noen som vet om det kommer noen flere (billigere) bokser i nærmeste framtiden eller har Sagem og Grundig duopol på bakkenett dekodere en stund framover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe duopol, men det kan hende at markedet er så lite at produsentene ennå ikke står i kø, og at vi ikke får billigburker på Clas Ohlson og Biltema slik svenskene får for sitt mer utbredete MPEG2-system. Thomson og Triax har også utviklet og fått godkjent bokser, men der viste det seg å være en produksjonsfeil som gjorde dem brannfarlige og de ble trukket tilbake, og siden har vi ikke hørt fra dem. Jeg vil tippe at prisene på basismottakere faller når de får konkurranse av mottakere med opptaksmuligheter.

 

Ellers mener jeg å huske at kulturministeren lovet en feit bonus til den kjede (eller butikk) som først solgte bakkenettmottakere til 750kr eller billigere. Egentlig litt underlig at ingen har slått til på den, det bør ha en god PR-verdi.

Lenke til kommentar
Takk for info Svinks :) Satser på at det sistnevnte stemmer og at en eller annen butikk senker prisene litt, for 1300,- for en basic dekoderboks er for drøyt synes jeg.

 

Markedet er nok ennå for nytt og etterspørselen stor.

Svenskene hadde digital-TV i nærmere 10 år før det analoge ble slukket. Her fikk vi under ett år på oss!

Dessuten er det nok ikke like stor etterspørsel etter "åpne bokser" her, siden det kun er NRK som vil sende ukryptert de nærmeste årene.

I sverige er ca. 10 kanaler ukryptert, og etterspørsel etter billigbokser uten kortleser er da selvsagt større.

En kan jo også ha TV med digital tuner i vurderingen ved kjøp av ny TV. De store kabel-Tv selskapene sender alt digitalt kryptert, så det er kun NRK man vil få inn åpent via takantenne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Endte med at jeg kjøpte en Grundig boks til full pris, Siba, Lefal og Elkjøp har alle Sagem massevis av bokser som de selger som b-vare til redusert pris (billigst på Siba: 850,- Elkjøp 1000,- eller 1100,- husker ikke), kvalitetsproblemer? Leste også på AV forum at Grundig hadde bedre mottak av svake signaler.

Satser å få inn de svenskene kanalene når jeg får ut fingeren og stiller inn antenna. Smelte foreløpig opp antenna på taket med ca retning mot nærmeste norske hovedsender, har 30% styrke, 100% kvalitet i følge Grundig boksen, mye bedre bilde nå i forhold til de analoge sendingene :)

Lenke til kommentar
Smelte foreløpig opp antenna på taket med ca retning mot nærmeste norske hovedsender, har 30% styrke, 100% kvalitet i følge Grundig boksen, mye bedre bilde nå i forhold til de analoge sendingene :)

30% styrke var ikke mye. Vil ikke da kvaliteten lett veksle mellom 0 og 100, slik at bildet hakker og fryser rett som det er? Dersom ting funker fint trenger du ikke gjøre noe, men hvis du får problemer, sjekk kabelen mellom antenne og boks, vurder antenne med forsterker eller lengre antenne.

Lenke til kommentar
30% styrke var ikke mye. Vil ikke da kvaliteten lett veksle mellom 0 og 100, slik at bildet hakker og fryser rett som det er? Dersom ting funker fint trenger du ikke gjøre noe, men hvis du får problemer, sjekk kabelen mellom antenne og boks, vurder antenne med forsterker eller lengre antenne.
Nei, har ikke hatt noen slike problemer, og kvaliteten veksler ikke. Er det ikke justering av antenne som er første pri når det gjelder signalstyrke? Kablene er nye, antenna er ny (passive 52 element om jeg husker rett) og jeg bor relativt nærme hovedsender (når det er sagt, så er den svenske senderen jeg ønsker å ta inn 85km unna).
Lenke til kommentar

Justering av antenna er prioritet 1, deretter gode kabler.

 

Størrelse på antenna har stor betydning på mottak fra Sverige. Normalt bør en ha to antenner, siden en antenne er ganske retingsstyrt.

Selv om en takantenne er langt unna å være like sensitiv som en parabol (tåler svært lite avvik), så vil dårlig antennesignal lettere bli påvirket negativt av f.eks. veldig dårlig vær.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Størrelse på antenna har stor betydning på mottak fra Sverige. Normalt bør en ha to antenner, siden en antenne er ganske retingsstyrt.

Dersom man skal ha muligheten til å ta inn to sendere i UHF-båndet, er det bare å montere to antenner på samme mast og vinkle dem mot hver sin sender, og skvise koaks-kabelen fra hver av dem inn i samme kobling mot nedføringskabelen?

Eller må man bruke en fancy koblingsboks med noe filter?

 

Med det digitale bakkenettet ser vi også flere steder at nærliggende sendere sender på eksakt samme frekvenser, hva skjer når jeg får inn samme signal fra senderen 5km rett sør og senderen 15 km rett øst på samme frekvens, blir det trøbbel?

 

Kan selve antennene på samme mast forstyrre hverandre - jeg har masse erfaring med at sammenleggbart tørkestativ og innendørsantenne (særlig for FM-radio, men også TV) i samme rom ikke er noen god kombinasjon...

Lenke til kommentar
Dersom man skal ha muligheten til å ta inn to sendere i UHF-båndet, er det bare å montere to antenner på samme mast og vinkle dem mot hver sin sender, og skvise koaks-kabelen fra hver av dem inn i samme kobling mot nedføringskabelen?

Eller må man bruke en fancy koblingsboks med noe filter?

 

Her må det brukes filter, ellers vil de to antennene sannsynligvis nulle hverandre ut. Hva slags filter, ev. kombinert filter/forsterker, som skal brukes vil en autorisert antenneinnstallatør lokalt kunne fortelle da forholdene på stedet er avgjørende - i tillegg til avstand/vinkel til senderne.

 

Med det digitale bakkenettet ser vi også flere steder at nærliggende sendere sender på eksakt samme frekvenser, hva skjer når jeg får inn samme signal fra senderen 5km rett sør og senderen 15 km rett øst på samme frekvens, blir det trøbbel?

 

I de analoge dagene betød sendere på samme frekvens trøbbel, sjøl om de sendte ut samme program. Persienner eller fordreid bilde/kraftige skygger ble resultatet. I det digitale bakkenettet vil flere sendere som sender samme signal på samme frekvens innenfor et større eller mindre geografisk område som regel være en fordel. Dette kalles SFN (Singel-Frequency Network). Senderne utfyller hverandre, og hjelper i de fleste tilfeller til med å øke dekningen. Østfold utgjør ett SFN-område. Et veldig enkelt sådant, siden det bare er tre sendere i fylket, Høyås (Halden), Viktjernåsen (Trøgstad) og Ørje Fort (Ørje). Frekvenser: kanal 38, 42 og 62 (Ørje Fort sender dog mux 3 på kanal 54). Dette funker ikke alle steder, f.eks. der hvor det er lang avstand til en sterk hovedsender og kort avstand til en svakere sender, vil signalene nå fram til antenna til forskjellig tid, og mottakeren vil forkaste dem. Så hva som vil skje hos deg med en sender 15 km unna i østlig retning og en sender 5 km sør for deg, må bare prøves ut. Sannsynligvis går det bra... :roll:

 

Kan selve antennene på samme mast forstyrre hverandre - jeg har masse erfaring med at sammenleggbart tørkestativ og innendørsantenne (særlig for FM-radio, men også TV) i samme rom ikke er noen god kombinasjon...

 

På ei antennemast skal avstanden mellom de enkelte antennene være minst 60 cm. Her er det mye rart å se! Innendørsfenomener som du nevner er veldig vanlig. Ikke bare tørkestativ, men mennesker og dyr kan påvirke signalet. I tillegg elektrisk støy og mobiltelefoner. :p

 

Mvh

Brumlebass :cool:

Endret av brumlebass1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...