Gå til innhold

Problem med kortsluttende strømforsyning

Anbefalte innlegg

Min forrige strømforsyning gikk føyka, så jeg fikk istad låne en Tagan 420W X-Eye.

Problemet nå er at når skrur på PCen så kortslutter strømforsyningen, og sikringa går.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har koblet på riktig 4-pins (ekstra i tillegg til 20-pins til hovedkort) strømkontakt, men jeg har prøvd begge to (en blå og en sort).

Er litt engstelig for å få støt, men vil gjerne finne en løsning på problem kjapt som mulig ettersom jeg fikk låne denne strømforsyningen for å få PCen oppe å gå så jeg får jobbet.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite du kan gjøre. Hvis sikringen går så er PSU defekt.

Og det har ingenting å gjøre med hvordan du kobler.

Noen PSU har en rød bryter som velger 110 eller 220 V. Hvis man setter den på 110 vil slikt skje. Ellers er det liten grunn til å tro at det er noe man selv har gjort som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket for den røde bryteren, men strømforsyningen hadde ingen. Så derfor prøvde jeg på nytt, og da jeg slo på strømforsyninga med av/på-knappen bak, sa det PANG og jeg fikk se et lite blått lys fra strømforsyninga.

Hva skjedde nå? Har jeg ødelagt alle komponentene i PCen, som var tilkoblet strømforsyninga? Og har jeg ødelagt strømforsyningen? Er det noen forhåndsregler jeg burde ta før jeg demonterer den? Har koblet fra strømledningen, og slått den av.

Har dog bestilt en ny MIST 500W idag. Håper bare det ikke er mer jeg må bestille...

Lenke til kommentar
...Prøvde å måle spenningen i stikkontakten ... den målte rundt 470V ...

470 Volt tar knekken på det meste. Tyder på feil med strømnettet (bør sjekkes av en autorisert elektrikker). Er det jordet kontakt? Og hvordan målte du?

... da jeg slo på strømforsyninga med av/på-knappen bak, sa det PANG og jeg fikk se et lite blått lys fra strømforsyninga.

... Har jeg ødelagt alle komponentene i PCen, som var tilkoblet strømforsyninga? Og har jeg ødelagt strømforsyningen?

Strømforsyning: Etter din beskrivelse er den nok ødelagt.

Komponenter i PCen: Også disse kan ha blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

PSUen nekter jeg å røre etter det smellet, så jeg får vel bare vente!

470V kan jo selvfølgelig ikke være riktig, men deler du det på 2 så blir det jo 235V, så det kan jo være noe jeg gjorde feil. Skrudde bryteren ett hakk til høyre så den sto på 600 og målte med begge pinnene i begge hulla i stikkontakten.

Håper det er sånn at komponentene ikke er ødelagt, men PSUen har jeg belaget meg på å erstatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...