Sven-Ole Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Den 16 år gamle roeren Lars har en drøm om å komme på landslaget i roing, hjelp han med å oppnå sin drøm ved å stemme på han! Lars har diabetes 1, dette er medfødt, og han må leve et helt liv med denne belastningen! Hjelp han og nå sitt mål, stem på Lars! Les hans drøm, under, og stem på Lars Myhrer! http://www.bayerdiabetes.no/no/Dream-Fund/...n-favoritt.aspx Her hans innlegg: Jeg er en gutt på snart 17 år og har hatt diabetes i snart fire år. Jeg liker å trene, og har drevet med ulike idretter. Roing har de siste årene vært min store lidenskap. Jeg er i Norges største roklubb, Norske Studenters Roklub (NSR), og trener rorelatert ni ganger i uken. Jeg er mer motivert enn noen gang for og lykkes i min idrett og håndtere min diabetes. Jeg går på toppidrettslinje, og trener veldig mye. Roing er en elegant og krevende blanding av utholdenhet og styrke. Norge har alltid hatt svært gode roere, og jeg ønsker å være en av dem! Idretten tiltrekker seg ikke mye penger, så utøvere må betale egenandeler for alle regattaer og konkurranser av egen lomme. Roing og diabetes er i utgangspunktet en kombinasjon som passer ganske dårlig sammen – men det lar seg gjøre! Regattaer går oftest over to dager med mange løp. Et løp på 2000m tar ca syv minutter å gjennomføre. Det kan være fryktelig dårlig tid mellom løpene. Båtene er ekstremt lette og har ingen plass til ekstra utstyr. Roing krever full konsentrasjon på teknikk og maks styrke og utholdenhet. Høyt blodsukker under trening, testing eller race fører til dårlig fysiske prestasjoner og dårligere konsentrasjon. Jeg ror for det meste i flermannsbåter, så min yteevne er avgjørende også for de andre i båten. Jeg gjør ingen hemmelighet av min diabetes, og ingen forventer mindre eller annet av meg enn de øvrige på laget. Skulle jeg ikke være god nok, får jeg ikke være med i toppbåten. Sesongen 2007 var laget ”mitt” ubeseiret i båtklassen 4- og 4x i klasse junior B i Norge og Norden. Jeg ble også Norgesmester i åtter 8+ i junior A. I desember 2007 dro laget mitt til Sevilla for å delta på en internasjonal konkurranse med over 1000 roere, der jeg/vi stilte i båtklassene 2x, 4-, 4x og 8+. Regattaen gikk veldig bra. Til tross for at vi var et lite lag med få roere som stilte i bare fire klasser, ble vi beste utenlandske klubb utenfor Spania/Portugal. Min drøm er å komme med på juniorlandslaget og delta på flere internasjonale regattaer. Jeg håper på å komme på juniorlandslaget i 4-som skal dra til Baltic Cup (nordeuropeisk mesterskap) til høsten. Treneren min mener jeg har muligheter for å komme med der. Jeg ønsker også å komme til Nordisk mesterskap til sommeren, noe jeg også har mulighet for å greie. For å komme inn på landslaget må det vises gode prestasjoner i alle tester og regattaer hele året, som jeg så langt har greid. For å komme videre, må det trenes mye og lenge sammen med laget og på egenhånd. En single er en ypperlig treningsbåt, den krever og utvikler balanse, god teknikk og god styrke, fordi det er bare en roers ferdighet som driver den fremover. Konkurransebåtene er svært dyre, og tilpasses roerens vekt og størrelse. En single kan koste fra kr 20.000 til 90.000, avhengig av kvaliteten. Et par gode årer koster ca kr 6000 – og de er ofte utsatt for skader og brekk. Det er mange roere i klubben, og vi må ta de singlene som er ledige, og gjerne ikke optimale. Jeg har derfor lånt penger og nettopp kjøpt en single. Jeg går på skolen 35 timer i uken, og trener nesten 20 timer utenom. Det er vanskelig å greie å arbeide i tillegg for å betale på lånet, og det vil uansett ta tid fra treningen. Å kunne betale tilbake lånet, kjøpe årer og en rigg for å frakte singelen på biltaket, og isteden bruke tiden på å trene med best mulig utstyr, og også ha midler til å delta på treningssamlinger og regattaer ville bety svært mye for å oppnå min drøm om å komme på juniorlandslaget. Jeg håper derfor veldig at drømmefondet kan hjelpe! STEM PÅ LARS!! http://www.bayerdiabetes.no/no/Dream-Fund/...n-favoritt.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå