Supah-Mouse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Jeg tenkte at jeg skulle prøve å lage gelé shots til neste fest, spørsmålet er bare hvordan. Har googlet litt og oppskriftene er som regel de samme, variasjonen er blandingsforholdet mellom vann og alkohol. Kjøp vanlig Freia Gelé, erstatt noe av vannet med alkohol, kok vannet opp og ha deretter alkoholen opppi (etanol fordamper ved 78 grader og da mister du litt av effekten). Noen som har tips til hvordan den perfekte gelé shoten skal være? Tenker da på blandingsforholdet, hvilken gelé, hvilken alkohol, smaktilsetning; lime? Takker for alle svar! Endret 4. mai 2008 av Dancin' Devil Lenke til kommentar
okasin Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 spennende.. dette vil jeg også vite noe mer om.. Lenke til kommentar
Supah-Mouse Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Ikke så mange andre tydeligvis Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Som du sier så fordamper etanol ved 78 grader, så det viktigste er egentlig at du venter til hele blandingen har begynt å kjøle seg ned (gjerne så mye at den så vidt har begynt å stivne, eller tykne litt til) før du tilsetter alkoholen. Blandingsforholdet har jeg ikke noe kjempebra tips om, dog. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Her er jo no å gå ut ifra.. men det står på engelsk.. http://www.myscienceproject.org/j-shot.html Eller følg denne: INGREDIENSER: 1.8 dl gelepulver 4.8 dl varmt vann 1.8 dl kaldt vann 3 dl vodka FREMGANGSMÅTE: Gele shots er drinker(shots) laget av gele som er tilsatt alkohol før den stivner. Serveres i shot glass eller papir glass som er lettere å tømme. Er ett amerikansk fenomen og alle oppskriftene er oversatt fra engelsk. Mulig de må tilpasses litt pga norske geletyper. Fremgangsmåten er ganske lik for alle. Gelepulver løses opp i varmt vann og røres ut. Kaldt vann og alkohol tilsettes. Evt smak kan og tilsettes. Helles så i glass eller former som avkjøles. Server gjerne glass med noe å få shotten ut av glasset med. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 IKKE bruk hurtiggele ihvertfall! Vi gjorde det (med hjemmebrent) Resultatet var ikke noe å hoppe i taket for, men slush/sørpe/klumpegugga måtte ned uansett. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Har også prøvd å lage et par ganger og endte opp med ganske guffen halvstivna slush. Fulgte da amerikansk-oversatt oppskrift, og mengdene er sikkert ikke de samme på norske pulver-gele ift amerikanske. Endret 4. mai 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 De neste gangene fikk vi en nydelig gele med rimelig høy alkoholmengde. Husker ikke hvor mye det var, men tror vi lagde sterkere enn de amerikanske oppskriftene Lenke til kommentar
Josten Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Lagde selv for noen uker siden. Bak på pakken står det at pulveret skal blandes med 5 dl vann. Jeg brukte i stedet 2,5dl vann og 2,5dl vodka. Varm opp vannet til det er varmt, men ikke koker. Selv ventet jeg til det dannet seg små luftbobler på bunnen av kjelen. Deretter hadde jeg oppi pulveret og rørte godt til alt pulveret er løst opp. Dette kan ta litt tid. Hvis du sliter med å få løst opp alt, kan det hende du ikke varmet opp vannet nok, så sett kjelen på platen igjen. Når alt pulveret er løst opp, har du oppi vodkaen. Deretter er det bare å røre godt rundt, og ha det oppi det du måtte ønske. Brukte selv Ketchupbegere fra Burger king. Det stivnet uten problemer på noen timer i kjøleskapet. Maks andel alkohol før det ikke stivner er ca 30%. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Er vel lurt å la den avkjøles litt før vodkaen tilsettes Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Maks andel alkohol før det stivner er 30%? 2,5dl vokda av 5dl er vel nærmere 50%? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Vet ikke hvordan vodka du drikker, men den jeg drikker er som regel rundt 40% Så altså ble mine geleshots rundt 20%. Kleif: Ja, kan muligens gjøre det for å være på den sikre siden. Men vodkaen man heller oppi har jo romtemperatur, så hvis geleblandingen er litt over 78 grader, blir den uansett fort avkjølt før noe særlig alkohol rekker å fordampe. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Åja, selvfølgelig. Tenkte ikke på at vodka ikke er 100% Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Med logikken din vil jo alkoholmengden øke eller minke med spritmengden. Altså er du i over 100% ved å tredoble spritmengden Sier seg selv at det ikke er tilfelle. Endret 5. mai 2008 av Bytex Lenke til kommentar
araziel Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Lag vanlig gele etter oppskriften med halvparten så mye vann. Når du setter den til å avkjøles har du i resten av væsken i form av 40%ish prosent vodka. Sett i fryseren hvis den ikke stivner helt i kjøleskapet. Har selv gode erfaringer med både rød, gul og grønn freiagele. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Men er det noe godt? Bedre enn å drikke spriten? Det må jo smake hest av gele med sprit i. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 pass på geletypen rød er definitivt best, merket og at det var lurt å ha mindre vann/sprit i enn det stod på pakningen for å få sterkere smak, da stivner det også bedre. Brukte 60% og reduserte vannmengden litt og det funka greit. Lagde det som andre har sagt ved å koke opp vann blande inn geleblanding, vente litt og så helle oppi sprit når kokepunktet var lavere enn for alkohol. Endte med at det ble veldig sjelven gele, men vi fikk nå laget geletog ^^ Tips for å shotte er å dyppe dem i et kar med varmt vann rett før de skal shottes så gelen smelter og slipper langs kanten. Da går det rett ned. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Men er det noe godt? Bedre enn å drikke spriten? Det må jo smake hest av gele med sprit i. halvt om halvt med gele/god vodka smaker ikke sprit i det hele tatt for meg i alle fall, bare gele. Lenke til kommentar
minijm Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg som ikke er så glad i å smake alkoholen blander 3/2 med vann, koker med 3dl vann og lar pannen stå til den er nedkjølt, greit å røre jevnlig, når den er kald nok til at du kan ta fingeren nedi rører jeg i alkoholen (2dl) og tømmer i shottebeger. Synes Baccardi er best å bruke, men all sprit helst usten smak er best. Syns selv gul gele er best og dekker mest over spritsmaken, og viss du bare skal bruke en farge så kan du enten ta baccardi lemon til gul, eller razz til bringebær osv.. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 om du legger vingummibjørner i en skål og heller i vodka til de så vidt er dekket og lar det stå til alt er absorbert så har du en god snack til festen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå