Gå til innhold

Dreamcast - hvorfor floppet den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av grunnen var vel også at Sony sitt legendariske hype-maskineri gikk knallhardt ut og sa 'vent på vår PS2 som er 10x bedre' osv. og at da mange potensielle kunder satt på gjerdet til det var for sent for Dreamcast - de nådde aldri en stor nok brukergruppe raskt nok til at utviklere satset stort på den.

 

Å bli 'dreamcasted' har vel faktisk blitt et utrykk for å bli rammet av en konkurrent sin (som fremdeles ikke har noe konkret produkt å vise frem) hype og negative omtale. Uttrykket brukes gjerne når konkurrenter har vært rimelig ufine og gjerne har fart med løgn for å få folk til å utsette kjøp i vente av noe bedre. Sony prøvde seg jo langt på vei med akkurat samme taktikk når Xbox 360 ble lansert over et år før PS3.

 

Fra Wikipedia:

 

The Sega Dreamcast was released on November 27, 1998 in Japan

 

...

 

In April 1999, Sony announced its PlayStation 2. The actual release of the PS2 was not until March 2000 in Japan, and October 26, 2000 in the United States. Sony's press release, despite being a year ahead of the launch of the PS2, was enough to divert a lot of attention from Sega. With the looming PS2 launch in Japan, the Dreamcast was largely ignored in that territory. While the system had great initial success in the United States, it had trouble maintaining this momentum after news of the PS2's release.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det er den mest latterlige uttallelsen jeg har lest i dag! Comprade! Comprende ? No i tought so

 

Du burde kansje ta deg 1 år med Dreamcasten før du uttaler deg

 

Dreamcasten fikk aldri den oppmerksomheten den fortjente , rett og slett på grunn av Sony som kom på helt feil tid for sega og ranet rett og slett markedet fra dem.

 

Jeg tilbringte mange mange timer med en kompis som forøvrig var den eneste i mils omkrets som hadde konsollen. Spillene var av god kvalitet og hadde gjerne utrolig god grafikk for og være på den tiden

 

Sega la riktignok ned all produksjon i 2001 men , NYE spill og supporttelefonen fortsatte og være tilstede fram til 2007!! Det som gjorde Sega veldig pop i ettertid var homebrew markedet og at konsollen hadde relativt god hardware samt muligheter over nett

 

Litt egenoversettelse fra wikipedia :

 

Sega Dreamcast ble sluppet Nov 27 1998 i Japan , Sept 9 1999 i Nord Amerika , okt 14 1999 i Europa

 

Dreamcast var den første konsollen med innebygd modem og internett støtte for online gaming

 

300.000 konsoller ble forhåndsbestilt i Nord- Amerika alene , og Sega solgte 500.000 konsoller på bare 2 uker. Inkludert 225.132 konsoller som ble solgt de første 24 timene den var på markedet, noe som var konsollrekord.Selv om salgstallene var lave , klarte ikke Sega og henge med på forhåndsbestillinger og produksjonen av hardware

 

Så i april 1999 , annonserte Sony sin Playstation 2. Mars 2000 kom den i japan , Okt 26 2000 i USA . Sony annonserte alså sin PS2 et helt år før den skulle komme ,noe som overskygget dreamcasten totalt. Selv om Dreamcast solgte relativt god i USA og hadde bygd seg opp et solid rykte, var ikke dette nok etter at PS2 ble annonsert

 

Salget av Dreamcast vokste 156.5% fra den 23 juli 2000 til 30 september 2000, som gav Sega bedre salg en N64 i den nevnte perioden. Fra November 2000 passerte Dreamcast Nintendo 64 som den andre mest solgte konsollen. På sammetidspunkt var Ps2 plaget med produksjonen, og folk overbetalte gjerne for å få tak i et eksemplar (1000$ på ebay.com )

 

Selv om sega tok drastiske tiltak for og øke salget av Dreamcast, så hjalp alså dette lite når Sony Playstation 2 kom for fullt og kapret markedet

Lenke til kommentar
Spillene var av god kvalitet og hadde gjerne utrolig god grafikk for og være på den tiden

Helt klart - husker jeg så bl.a. et slåssespill (noe streetfighter-aktige greier i 'ekte' 3D, noe som ikke var spesielt vanlig til da) og et griselekkert bilspill når maskinen ble demonstrert i en butikk når den kom til Norge.

 

Jeg fikk en bakoversveis som jeg sjelden har fått av spill/hardware før. Det var rett og slett et kvantesprang i forhold til hva jeg hadde sett av spill til konsoll eller datamaskiner før :) Det var første gang jeg så noe som var på høyde med (eller bedre enn...) det man hadde i spillehaller på kjempedyre maskiner.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nettopp :) det var helt unikt , vi baksnakket rett som det var både ps1 og N64 på den tiden :wee:

 

Blandt annet så hengte vi oss opp i at Dreamcast var først ute med 128 bits konsoll og hadde 56kb modem

 

Dreamcast :

 

Technical Specs:

 

CPU: 128-bit Hitachi SH-4 RISC processor (200MHz 360 MIPS)

Graphics: NEC CLX2 processor

RAM: 16MB, 8MB Video RAM, 2MB Sound RAM

Colors: 16.7 million

Polygons: 3 million per second

Game Media: 1.2GB GD-ROM, 12x access speed

Resolution: 640x480 pixels

Sound: Yamaha 64 channel

Operating System: Custom Windows CE with DirectX support*

Modem: 56Kbps (US/JP NTSC), 33.3Kbps (PAL)

 

Playstation 2 :

 

Emotion Engine

 

* MIPS IV-Subset

* 300 MHz (294.912 MHz)

* 128-bit Integer SIMD

* 128-bit Floating-Point SIMD

* 24KB Cache (16KB Instruction + 8KB Data)

* 16KB Scratch Pad RAM

* Co-Processor 1: FPU

o Floating Point Multiply Accumulator (FMAC) x 1

o Floating Point Divider (FDIV) x 1

o 8KB Cache (4KB Instruction + 4KB Data)

* Co-Processor 2: VU0

o Floating Point Multiply Accumulator (FMAC) x 4

o Floating Point Divider (FDIV) x 1

o 8KB Cache (4KB Instruction + 4KB Data)

* Vector Processing Unit: VU1

o Floating Point Multiply Accumulator (FMAC) x 5

o Floating Point Divider (FDIV) x 2

o 32KB Cache (16KB Instruction + 16KB Data)

* 450 Dhrystone MIPS

* 6.2 GFLOPS

* Geometry:

o 66 Million Polygons per Second (peak)

o 38 Million Polygons per Second (lighting)

o 36 Million Polygons per Second (fog)

o 16 Million Polygons per Second (curved surface generation)

* Image Processing Unit (IPU): MPEG2 Compressed Image Decoder

o 150 Million Pixels per Second

* DMA: 10 channels

 

Graphics Synthesizer (GS)

 

* 150 MHz (147.456 MHz)

* 16 Pixel Pipelines

* 2.4 Gigapixels per Second (no texture)

* 1.2 Gigatexels per Second

* Point, Bilinear, Trilinear, Anisotropic Mip-Map Filtering

* Perspective-Correct Texture Mapping

* Bump Mapping

* Environment Mapping

* 32-bit Color (RGBA)

* 32-bit Z Buffer

* 4MB Multiported Embedded DRAM

* 38.4 Gigabytes per Second eDRAM Bandwidth (19.2 GB/s in each direction)

* 9.6 Gigabytes per Second eDRAM Texture Bandwidth

* 150 Million Particles per Second

* Polygon Drawing Rate:

o 75 Million Polygons per Second (small polygon)

o 50 Million Polygons per Second (48-pixel quad with Z and Alpha)

o 30 Million Polygons per Second (50-pixel triangle with Z and Alpha)

o 25 Million Polygons per Second (48-pixel quad with Z, Alpha, and Texture)

* 18.75 Million Sprites per Second (8 x 8 pixel sprites)

 

Emotion Engine to Graphics Synthesizer Bus

 

* 64 Bits Wide

* 150 MHz

* 1.2 Gigabytes per Second Bandwidth

 

Main Memory

 

* 32 Megabytes RAMBUS DRAM

* 32 Bits Wide (Dual Channel 16-bit)

* 400 MHz (800 MHz Effective)

* 800 Megabits per Second per Pin

* 3.2 Gigabytes per Second Bandwidth

 

I/O Processor

 

* Based on PSone CPU

* 33.8688 MHz or 36.864 MHz (selectable)

* 2MB Memory

* USB, IEEE-1394, Sound, DVD-ROM, and PCMCIA Controller

 

Sound Chip

 

* 48 Voices

* 2MB Memory

* Supports Dolby, AC3, and DTS output

 

Storage

 

* 4x DVD-ROM

* DVD-5 Disc Format (4.7 Gigabytes)

* Memory Cards

Lenke til kommentar

Dreamcasten's flopp er ene og alene at Sega ikke klarte å komme med spill som vekket interessen. En konsoll kan spy ut polygoner som en drage uten å gjøre det noe nevneverdig godt, det er spillene som nådeløst velger hvem som står og hvem som går.

 

Sier ikke at Dreamcast hadde dårlige spill men de vekket ikke nok interesse til å selge enheter i store dimensjoner.

Lenke til kommentar

Mange underlige fortolkninger her. Dreamcast floppet ene og alene fordi Sega ikke hadde økonomi til å holde tritt med sin hovedkonkurrent den generasjonen.

 

DC hadde en skokk med killer titler i løpet av sin korte levetid. Å si at den ikke hadde titler er rett og slett latterlig. Vær så snill la meg slippe listekrig her, men husk på siste spill (Før GTA4) som fikk en rein 10'er fra IGN var et Dreamcast spill.

Lenke til kommentar

Er selv en lykkelig Dreamcast-eier og har hørt mye rare teorier om hvorfor den feilet som mangel av vibrasjon i kontrollen (en bagatell i det store og hele) og piratkopiering (som alle konsoller sliter med mer eller mindre).

 

Det var i alle fall ikke kvaliteten på spillene det var noe i veien med. Spill som Shenmue, Jet Set Radio, Metropolis Street Racer (forløperen til PGR-spillene) og Soul Calibur er blant de beste spillene fra forrige generasjon. Lanseringsspillene til PS2 var ikke i nærheten av Dreamcasts beste spill på den tiden, heller ikke grafikkmessig.

 

Her er de virkelige grunnene til at den feilet:

 

1. Imaget til Sega.

Sega hadde et dårlig image fra før etter floppene Mega CD, Sega 32X og Sega Saturn. Samtidig hadde navnet "PlayStation" blitt synonymt med gaming. Før Dreamcast kom på markedet var det opplest og vedtatt at Dreamcast bare vil være en døgnflue til "revolusjonen" PlayStation 2 kom. Den største tabben var ikke Dreamcast selv (hvor Sega gjore veldig mye rett i både hardware og software), men hva de hadde gjort i generasjonen før.

 

2. EA valgte å ikke støtte konsollen.

Det sier seg selv. Ingen FIFA, Madden, Need For Speed, alle filmlisensene etc. gjør noe med salget selv om Sega hadde egne sportsspill som f.eks. NFL 2K-serien som slår EA's titler i støvlene gameplaymessig.

 

3. Mangel på DVD-spiller.

2000 var året da DVD slo gjennom for fullt og da ble PS2 foretrukket av mange som ikke ønsket å investere i en dyr DVD-spiller i tillegg.

 

4. Mangel på reklame/dårlig reklame.

Må aldri undervurderes. Sega hadde gått med tap i flere år og hadde ikke økonomi til å stå i mot hypen rundt PS2. Det var en ganske stor reklamekampanje når konsollen kom (og da solgte den også bra), men det stilnet raskt.

 

5. Microsoft kom på banen.

Når MS annonserte sin konsoll innså nok Sega at de hadde blitt for små i dette gamet og skjønte det ikke var blitt plass til 4 konsollprodusenter samtidig, så de stoppet produksjonen.

 

6. Overfokus på features og gamere

Sega skal ha kodus for at de var først med både online RPG, talestyring, cel-shading, VMU-en og masse annet, men innebygd modem, internettsurfring og onlinespilling kom litt for tidlig i forhold til infrastrukturen. F.eks. var det svært få som hadde bredbånd den gangen.

 

7. Mangelen på et killer-app

Som sagt, konsollen har svært mange bra spill, men det handler om å være på rett tid til rett sted for å fange den store massen. Som f.eks. Halo til Xbox 1, GTA3 til PS2, Super Mario Bros. til NES, Wii Sports til Wii, bare for å nevne noen, spill som fanger tidsånden. Sonic Adventure og Crazy Taxi var nok det nærmeste Sega kom et sånt flaggskip. Shenmue er og blir en av mine absolutte favorittspill, men det er langt fra et like tilgjengelig spill.

Lenke til kommentar

Nekter ikke på at Dreamcast hadde killer titler, for det hadde den, men som jeg sa i mitt innlegg, den manglet spill som vekket interessen hos den store massen.

 

Det mest solgte Dreamcast spillet var Sonic adventure med 2.5 millioner spill solgt. Sammenlign dette med f.eks Sony og PS1 så må du 24 spill ned på lista for å finne et spill som solgte like mye som spillet som solgte mest på Dreamcast.

 

Og enda mer til sammenligning, det mest solgte spillet til PS2 solgte 17,5 millioner.

 

Viser vel litt at killertitler er ikke interesangt om de ikke selger enheter. Sega Dreamcast solgte vel 10.6 millioner enheter før de la ned årene og gikk til å være spillprodusent.

Lenke til kommentar

Synd at Sega ble daska ut av konsoll-krigen.

 

I dag sitter vi med 3 store selskaper som kriger i konsollkrigen i dag,

man vet aldri når den fjerde kommer eller forskjellene mellom de 3 selskapene blir for stor for ett av dem.

 

Dreamcast floppen drepte jo Sega helt, back in the days var det helt umulig for oss gamere å se for oss at Sonic skulle komme til en Nintendo konsoll.

 

Egentlig en unødvendig post, men poenget er at ALT kan skje.

Selv håper jeg noe nytt og spennende skjer i konsollkrigen.

Lenke til kommentar

Eneste jeg tror kunne hamlet opp med Nintendo, MS og Sony er vel EA, dersom de hadde alliert seg med en hardwareprodusent (Apple?), der samtlige EA spill ble eksklusive. Derimot ser jeg det som svært usannsynlig ettersom de sikkert er fornøyd med, og allerede tjener nok penger på å utvikle og utgi spill til multiplattform.

Lenke til kommentar

Sony ranet neppe markedet fra Sega.

Det er Sony som ledet spillrevolusjonen med 3d og CD siden den første konsollen.

 

Sony drev aktivt markedsføring internt hos alle spillselskaper i hele Japan og fikk dem til å lage spill til konsollen deres. Sega satt litt mer på rompa og ga altfor mye tillit til sine egne spill, noe Sony gjør nå.

 

Dreamcast var egentlig litt som PS3 er nå. Den visste ikke helt hva den ville. Grafikken var grei, ikke noe bedre eller dårligere enn PS2. Men så var det spørsmålene, online eller ikke? Hva er displayet i kontrollen godt for? Jeg opplevde at de aldri satset fullt på noe.

 

Dessuten hadde PS2 DVD-spiller, som i minste fall doblet antall kjøpere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...