gulfarge Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Siden det er nå godvær og det er muligheter for å ligge under bilen er tilstede, så spørsmålet mitt er. Hvordan skifter jeg girolje på en vw polo 95 modell. og hva av utstyr trenger jeg Takker for svar Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Det ikke vanlig å bytte girolje på manuelt girede biler, så det er ikke sikkert det er noen tappeplugg engang. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Vanligvis er det to plugger på girkassa man kan skru ut. En helt i bunnen og en litt lengre opp, gjerne på siden av kassa. Vet ikke hvordan det er på Polo men følgende er en ganske generell beskrivelse: Du kjører motoren varm, parkerer og skrur ut begge pluggene. Når all olja er ute skrur du inn den nederste (innlysende nok) og fyller på olje i den øverste til nivået er helt jevnt med hullet. Altså du fyller på til det akkurat begynner å renne over. Vet at på noen biler så skal man liksom ikke trenge å bytte girolje men det er alikevel anbefalt. Intervallet på min bil tror jeg er 80.000km. På noen biler blir gira smurt av motorolja så her blir den byttet uansett når man bytter motorolje. Lenke til kommentar
Anders_strand Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Det ikke vanlig å bytte girolje på manuelt girede biler, så det er ikke sikkert det er noen tappeplugg engang. Det er like dumt å si som at VAG mener det ikke skal byttes olje på bilene dems før etter 30.000. Jeg bytter gir og diff olje hver 25.000km. Samt motorolje hver 8.000km. Endret 9. mai 2008 av Anders_strand Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Om du velger Longlife servicen til VAG kan du kjøre opptil 30.000km, maks 2 år. Er selv skeptis til det, men en såpass stor bilprodusent som VAG har nok forsket litt på dette. Dessuten så blir vel flere og flere biler utstyr med en føler som sier fra vis det blir for mye forurensinger i olja. Å angi antall km mellom oljeskift blir litt feil. Litt kjipt å måtte bytte olje 4 ganger i året vis man kjører 32000km i året. Har selv en Hiace som har intervaller på 4 år på oljebytte på kasse\differ. Selv bytter jeg vært 2.år vis ikke det er oppgitt faste intervaller for det på kasse\diff. Lenke til kommentar
Anders_strand Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg har både hørt og sett Mange tilfeller av at man absolutt burde bytte olje hyppigere enn hva VAG mener. Selv om de er et stort konsern og vet hva de driver med, er 30.000km alt for langt. De fleste som kjører VAG(drar ikke alle over èn kam) er gjerne mannen i gata. Og tendensen til mannen i gata er flatt jern på kald motor utfra innkjørselen. Generlt korte turer til og fra jobb og til og fra butikken. Det sier seg selv at det sliter på motoren. Og hvis disse bilene da ikke skal ha ny olje før om tja, si 2 år(30.000km) så gud hjelpe. Å skifte motorolje per kmstand er så absolutt ikke feil. Si du skifter motorolje ved et fast intervall, som med meg er da 8000km. Jeg bryr meg ikke om jeg kjører det på en mnd eller på 2 år. Motoren har gått 8000km lenger enn sist gang jeg byttet, ergo skal oljen byttes ut. Men dette er opptil hver enkelt person. Så lenge jeg vet at motoren min har ny og frisk olje ved et hvert tidspunkt er jeg fornøyd. Jeg bryr meg fint lite om intervaller egentlig. Mulig det koster noen litt penger i olje hvis en skal bytte så "ofte", men det er i det lange og det hele mye billigere enn et evt fremtidig havari pga for dårlig smøring. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hei! Min Caravelle skal det ikke byttes gearolje på. Har etterlyst dette hos forhandler, og de sier at det skal ikke byttes olje på denne. Når det gjelder longlifeservicen til VAG, så er det vel fortsatt slik at oljen skal byttes årlig hvis dette kommer før de 30 000 km?? Ihvertfall var det slik tidligere. Mener at servicelampen kommer med påminnelse når det er gått ett år, uavhengig av antall km. Det er jo uansett greit å bytte olje jevnlig, men det har jo skjedd mye med oljekvalitetene de siste 10-15 årene. Ha en fortsatt fin dag ihvertfall. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Min forrige bil skulle det i følge boka heller ikke byttes girolje på, men merkeverksted anbefalte alikevel å bytte på 80.000km. At en olje skal kunne holde i 2-400.000km og/eller 15-20 år ++ virker rart. Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) snip Tro det eller ei, men nå går jo faktisk verden framover. F.eks Hiacen vi har er oppgitt til å ha 7500km\6mnd mellom vært oljeskift, det er en 97mod. En 2002mod har 15.000km\1år, altså dobbelt så lenge mellom oljeskiftet. Hiace er kjent for å være både skudd og bombe sikker. Kommer en liten knegg vær gang jeg ser en annonse for en ford fra 80\90 tallet hvor eier skryter av oljeskift pr 5000km. Må da være bedre å ha en motor som uten problemer takler det doble enn en motor som er dårlig konstruert. Og når ble brukerfeil VAG sin feil? Har enda ikke sett en instruksjonsbok hvor det ikke står at man skal holde seg på lave turtall til motoren blir varm. Det finnes folk som klarer å ta knekken på en clutch etter 1dag, skal alle bytte den oftere pga det? Kjører du 8.000km på 2 år er det mer vann i oljen enn om du kjører 30.000km på 2 år. Den som har kjørt lengst har også mest sannsynlig etterfylt olje. Den andre har ikke det fordi nivået på peilepinnen ikke synker pga kondens\drivstoff som blander seg med oljen og ikke blir fordampet\forbrent. Endret 10. mai 2008 av trra Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Siden det er nå godvær og det er muligheter for å ligge under bilen er tilstede, så spørsmålet mitt er. Hvordan skifter jeg girolje på en vw polo 95 modell. og hva av utstyr trenger jeg Takker for svar Du trenger en 17mm umbrako. Tappe pluggen sitter under. Påfylling/nivåpluggen sitter foran mot radiatoren. Mulig det sitter en svart plastikk brakett foran nivåpluggen, men den er bare og dytte opp. Tapp ut og fyll på til det renner over, skru igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå