Gå til innhold

Nikon-kamera til rundt 5000

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bytte system over til Nikon og lurer på hvilket kamera jeg bør starte med. Budsjettet er rundt 3-7000 kr for selve kameraet. Følgende modeller har jeg sett meg ut hittil:

D60 nytt ~4500 kr

D80 brukt ~4000 kr

D90 hvis det kommer snart og ikke koster skjorta

D200 brukt ~6000 kr

Sammenligning av D60, D80 og D200

D80 og D200 frister med lav støy på høy iso

D60 frister på grunn av fysisk mindre størrelse

D200 frister på grunn av værtetting

D90 frister på grunn av ryktet om D300-sensor

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Kanskje dere kan hjelpe meg å luke ut en etter en modell til jeg står igjen med ett av de.

Planen er å kjøpe Nikonkamera i denne prisklassen før sommeren og oppgradere kamera til et nytt Nikon i 2009 eller 2010. F.eks etterfølgeren til D300.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem vektforskjellen mellom D80 og D40(x)/D60 - d40 er mye lettere enn ok utstyrt d80, noe som er en fordel eller en bakdel alt ettersom hvordan du ser på det.

Værtetningen til d200 er vel ikke helt på høyde med den i d2/d300/d3, og d200 er forholdsvis tungt. Trenger du det ekstra d200 har i forhold til d80, sett bort ifra litt værtetning?

Søkeren på d80 i forhold til d60 merkbart større. Ellers så bør du faktisk vurdere å gå helt ned til d40 om du ikke ender opp med verken d80 eller d200, forskjellen fra d40 til d60 er ikke så stor, bedre kitobjektiv, større oppløsning og litt smådetaljer - kan vel være greit å spare litt her om du alikevel skal bytte ut det fort?

Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall ha valgt D80 over D200, rett og slett fordi forskjellene er så små. Er ikke akkurat ofte jeg er ute å tar bilder i skikkelig drittvær, eller behandler kameraet skikkelig stygt. D200 har mulighet for å ta opptil 9 bilder i bracketing modus vs D80s 3 (nyttig ved HDR), men om det er verdt å ofre såpass mye batteritid på er en annen sak.

I tillegg sannsynligvis et brukt D200 mye mer "brukt" enn et D80.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Jeg ville ihvertfall ha valgt D80 over D200, rett og slett fordi forskjellene er så små. Er ikke akkurat ofte jeg er ute å tar bilder i skikkelig drittvær, eller behandler kameraet skikkelig stygt. D200 har mulighet for å ta opptil 9 bilder i bracketing modus vs D80s 3 (nyttig ved HDR), men om det er verdt å ofre såpass mye batteritid på er en annen sak.

I tillegg sannsynligvis et brukt D200 mye mer "brukt" enn et D80.

D200 har derimot flere dedikerte knapper, f.eks wb, iso og quality, D200 har en del gummi som gjør at grepet er bedre, flere iso innstillinger (Tror ikke D80 har f.eks ISO 125 og 160?), D200 har bedre kompabilitet mot gamle objektiver og lysmåling.

D200 har også 5fps kontra 3fps på D80

Edit: Og det D200 jeg kjøpte brukt hadde ca 4000 eksponeringer og ingen bruksmerker

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
D200 har derimot flere dedikerte knapper, f.eks wb, iso og quality.(Tror ikke D80 har f.eks ISO 125 og 160?)

Har ISO 125 og 160 ja, i tillegg til ovennevnte knapper (viss jeg forstår deg rett?). Ser at D200 er bedre på enkelte områder (noe det bør være selvsagt), men det kommer egentlig helt an på hva det skal brukes til. Hvorfor vil trådstarter bytte system forresten, noen spesielle grunner? Ser ikke det helt store med å gå fra Canon til Nikon, spesielt ikke i det "lavere" segmentet.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Trenger du det ekstra d200 har i forhold til d80, sett bort ifra litt værtetning?

Tja, trenger og trenger. Strengt tatt trenger jeg ikke noe annet enn et kompaktkamera men det er jo kjekt ha :)

Hvorfor vil trådstarter bytte system forresten, noen spesielle grunner?

Mitt Canon 300D begynner å dra på årene og jeg vil gjerne ha en rekke egenskaper nyere speilreflekser har. Før jeg får mye optikk jeg ikke vil kvitte meg med så har jeg muligheten til systembytte rimelig enkelt. På grunn av markedet for brukt utstyr vil jeg velge mellom å fortsette med Canon eller gå over til Nikon. De øvrige produsentene har en del interessante kameraer men da får jeg langt mindre utvalg blant brukt utstyr.

Det som gjør at Nikon frister mer enn Canon nå er flere ting:

- Bedre støy på høy ISO

- Bedre skjerm (D300)

- Spennende å lære et nytt system

- Venner som har Nikon-utstyr jeg kan tenke meg å byttelåne

Lenke til kommentar
Det som gjør at Nikon frister mer enn Canon nå er flere ting:

- Bedre støy på høy ISO

- Bedre skjerm (D300)

- Spennende å lære et nytt system

- Venner som har Nikon-utstyr jeg kan tenke meg å byttelåne

De to øverste grunnene gjelder jo kun for D300 og D3, fra D200 og nedover er støynivået temmelig likt mellom Canon og Nikon. Med andre ord tror jeg nok det er et D300 du kan tenke deg ;) (evnt D90 når/hvis det kommer og om det har D300 sensor).

Lenke til kommentar

Det er ikke rettferdig eller fornuftig å sammenlinge grafer fra syntetiske tester. Husk at et defekt kamera som gir helt sorte bilder vil vinne alle støytestene. Støytestene som de fleste bruker er for primitive til å kunne si noe direkte om bildekvaliteten.

D200 har mer støy på høy ISO enn Canon men den innebygde støyfjerningen for JPEG er også kraftig sånn at man kan få ut bilder med lite støy, ofte på bekostning av detaljer og farver. Noen liker Nikonstøyen bedre enn Canonstøyen så det er heller ikke alltid minst støy er best heller.

Det er fullt mulig å ta flotte bilder på ISO 3200 på D200 men det krever at man utnytter fordelene og passer seg for svakhetene. For eksempel så er undereksponering helt krise.

Sammenlign bilder tatt under identiske forhold på samme tid under de forhold du kommer til å jobbe under. Alle andre sammenligninger vil være upålitelige. Hvis du kjøper et kamera som er perfekt for noen andre eller som tar gode bilder under forhold som ikke er relevante for deg så er det du som får svi og ikke vi.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Kanskje dere kan hjelpe meg å luke ut en etter en modell til jeg står igjen med ett av de.

Jeg ville ha utelukket:

- D60 pga manglende autofokus-motor. Du høres ut som du har litt ambisjoner med fotograferingen, og da kommer du helt sikkert til å investere i fastoptikk etter hvert. Dermed får du veldig mye mer å velge i når du velger en av de andre modellene (hvis du trenger AF da...).

- D90 fordi denne ikke eksisterer enda. Du sier at du har tenkt å kjøpe et nytt kamera om et år eller to uansett, da blir det i mine øyne meningsløst å sitte på gjerdet og vente på en modell som "kanskje kommer snart". Kjøp deg et kamera og kom i gang med fotografering og kartlegging av utstyrsbehov så snart som mulig i stedet for å sitte på nettet og lese spec'er.

D80 eller D200? Tror dette blir mye hipp som happ for en fersk Nikon-bruker. Hold døren åpen for begge to og slå til når du finner et godt kjøp på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å bytte system over til Nikon og lurer på hvilket kamera jeg bør starte med. Budsjettet er rundt 3-7000 kr for selve kameraet. Følgende modeller har jeg sett meg ut hittil:
Nå som du har funnet litt gammel Pentax-optikk - du har ikke vurdert Samsung/Pentax da? Selv har jeg GX-10, og er storfornøyd med den. Ergonomisk er den veldig lik Nikon D80, personlig liker jeg den litt bedre. Du kan komme innom butikken når jeg er på jobb, da kan du få prøve den.
Lenke til kommentar

sn0dig: Smiler du av grafene fordi de ser latterlig urealistiske ut eller er det et stolt og bekreftende smil? Jeg ser Marius er lite fornøyd med støyen på D200.

arnold_layne: Takk for et godt innspill. Da tror jeg at det må bli D80 eller D200. Kanskje helst D80 så steget opp til D300 blir litt større om et år eller to.

k-ryeng: Takk for tilbudet. Jeg kan ta en tur innom i mårra ettermiddag med kameraet mellom kl 17 og 19. Passer det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke kjøpt nytt kamera ennå. Har funnet ut at jeg er for inngrodd i Canon-systemet og at forskjellene på f.eks D300 og 40D ikke er så store som jeg først hadde trodd. Samt at ny optikk frister såpass mye at jeg går for det først. (Tokina 11-16mm f/2,8) Filtre og litt sånt dilldall er kjøpt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...