Gå til innhold

Starte design firma!

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn, vi har tenkt å starte vår eget design firma.

Nå lurer jeg på hvor skal jeg starte og hvordan skal jeg fortsette?

Firma tilbyr:

-Logoer

-Bilder ( Litt av hvert)

-Webdesign ( Layouter osv)

-Profesjonell nettsider

-Webmaster

-En god kombinasjon av alle disse.

- + Mer hvis det trengs.

Vi har tenkt å kjøpe www.webutforming.no

Har dere bedre forslag?

Og når det er snakk om å starte firma, vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte.

Trenger å vite:

-Må vi betale skatt?

-Må firma registeres? Hvor? Og Koster det?

-Mer om papir/faktur arbeid.

Jo mer information jo bedre.

Tusen takk for alle som prøver seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men jeg snakka nettopp med en som hadde starta en firma.

Han sa til meg:

*Det koster ingenting så lenge du ikke tjener over 30 000kr i året, og hvis du tjener over det så må du betale 3000kr.

*Jeg trenger bare å registrere meg på Brønnøysund så lenge.

Er det sant?

Lenke til kommentar
Det enkleste er vel å ha firmaet på en av dere, og starte enkeltpersonsforetak. Koster ingenting.

Det koster 2000,- å få det opprettet. :) Men som sagt står en med hele ansvaret. Et DA ville kanskje vært mest ideelt.

Lenke til kommentar
Det enkleste er vel å ha firmaet på en av dere, og starte enkeltpersonsforetak. Koster ingenting.

Det koster 2000,- å få det opprettet. :) Men som sagt står en med hele ansvaret. Et DA ville kanskje vært mest ideelt.

Det koster ingenting å få opprettet et enkeltpersonsforetak dersom man gjør registreringen selv.

Lenke til kommentar

Det koster ingenting å få opprettet et enkeltpersonsforetak dersom man gjør registreringen selv.

Hva vil det si? Jeg registrerte mitt på altinn.no, fylte ut alle nødvendige skjema og signerte de, men fikk et gebyr på 2000kr.

Lenke til kommentar

Hva vil det si? Jeg registrerte mitt på altinn.no, fylte ut alle nødvendige skjema og signerte de, men fikk et gebyr på 2000kr.

Eg tror nok svaret ligger i svaret ditt :)

Det koster ingenting å registrere et enkeltpersonsforetak. Men enkelte registre som du må være registrert i krever et registreringsgebyr. Men hvilke registre man må registreres i avhenger av hvilke type tjenester man skal levere.

For å gjøre det enklere. Å registrere et enkeltpersonsforetak koster ingenting, og man blir da registrert GRATIS i enhetsregisteret. Skal man drive med for eks videresalg av varer må man også registrere seg i foretaksregisteret, og dette koster kr 2500,-. Dersom trådstarter kun skal selge varer som er produsert selv(design) så trenger h*n ikke å registrere seg i foretaksregisteret og dermed er det gratis.

Lenke til kommentar
(...) så trenger h*n ikke å registrere seg i foretaksregisteret og dermed er det gratis.

Måtte bare skyte inn noe her. Jeg er tilhenger av det personlige pronomenet "hen" der man ikke vet om det er hun eller han man snakker om. Ganske mange språk har et slikt "ukjønnet" personlig pronomen.

Lenke til kommentar

Eg tror nok svaret ligger i svaret ditt :)

Det koster ingenting å registrere et enkeltpersonsforetak. Men enkelte registre som du må være registrert i krever et registreringsgebyr. Men hvilke registre man må registreres i avhenger av hvilke type tjenester man skal levere.

For å gjøre det enklere. Å registrere et enkeltpersonsforetak koster ingenting, og man blir da registrert GRATIS i enhetsregisteret. Skal man drive med for eks videresalg av varer må man også registrere seg i foretaksregisteret, og dette koster kr 2500,-. Dersom trådstarter kun skal selge varer som er produsert selv(design) så trenger h*n ikke å registrere seg i foretaksregisteret og dermed er det gratis.

Kan stemme det, selger varer videre så. :) Er også MVA-registrert.

Lenke til kommentar

For et ENK, som ikke skal registreres i foretaksregisteret er det ingen krav til at det er "ledig". Det eneste dere bør tenke på er om domenet er ledig.

Husk at i firmanavnet til et ENK, så må minimum etternavnet til innehaver være en del av det fulle firmanavnet.

Lenke til kommentar

Du registrerer et .no-domene til et norsk firma. Noe annet burde ikke være aktuelt å tenke på en gang.

Det virker forferdelig useriøst å ha et firma på et .org-domene, og .com bruker man kun dersom det er internasjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...