Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stille inn mono forsterker.

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp montert mono forsterker og sub i bilen min. Men jeg ternger litt hjelp til å stille alle bryterene på forsterkeren. Og hvordan stiller jeg dem inn rett.

Jeg hører mest på techno, trance og slike sjangere. Bare spør hvis det skulle være noe mer.

Forsterkeren er en Soundmegasus x1500.

Det som jeg lurer på, og som er bak på forsterkeren er:

Gain:

Phase:

LPF: 25 - 200Hz

Subsonic: On eller Off

Freq: 25 - 50Hz, som er avhengig om Subsonic er av eller på.

Er glad for alle svar.

Endret av denix89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal phase stå på da. 0 eller 180 grader

Vanligvis 0. Men om du har montert elementet med magneten utover kan den stå på 180.

Dog er det tilfeller man får bedre lyd med 180 uansett. Er ikke værre enn at du kan prøve begge deler og velge det som høres best ut. Om du hører forskjell.

Subsonic tar bort lave frekvenser som man alikevel ikke hører stort til. Disse lave frekvensene forårsaker store strømtrekk og kan skade elementet. Setter man på subsonic-filter får man mer effekt til de frekvensene man faktisk hører.

Lenke til kommentar
OK. takker for alle svar. men en siste ting ang LPF. Hvorfor skal jeg sette den på 80 Hz. Går ikke bassen opp til ca 200 Hz?

En subwoofer (sub-bass eller under-bass) skal spille frekvensene under vanlig bass. Setter du denne for høyt (i frekvens) blir lyden ganske fæl. 80Hz er veldig vanlig. Du kan prøve opp rundt 125Hz hvis du har svake mellomtoner.

Men som jeg sa tidligere: Det er bare å prøve deg fram til det du synes høres best ut selv. Det er ikke noe fastisvar som sier at den SKAL stå på 80Hz.

Lenke til kommentar

Setter du LPF for høyt så vil du sitte igjen med snakking fra radio og vanlige stemmer og lyse toner bak, noe som egentlige er jobben til høyttalerene foran å spille ut.

Vet tv-boden i svinesund anbefalte meg å alltid ha denne på 100Hz, men jeg har blitt fornøyd med rundt 75-80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...