denix89 Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Jeg har nettopp montert mono forsterker og sub i bilen min. Men jeg ternger litt hjelp til å stille alle bryterene på forsterkeren. Og hvordan stiller jeg dem inn rett. Jeg hører mest på techno, trance og slike sjangere. Bare spør hvis det skulle være noe mer. Forsterkeren er en Soundmegasus x1500. Det som jeg lurer på, og som er bak på forsterkeren er: Gain: Phase: LPF: 25 - 200Hz Subsonic: On eller Off Freq: 25 - 50Hz, som er avhengig om Subsonic er av eller på. Er glad for alle svar. Endret 3. mai 2008 av denix89 Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 hvordan forsterker? hvor i norge bor du? lpf er ofte stilt på 80Hz. Gain stiller du med å skru spillern på så høyt du vil komme til å spille. så skru på gain til det vrenger, så litt tilbake Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Jeg bor i Bergen. Og det er en Soundmegasus x1500. Hva med subsonic? skal den være på eller av. og Phase, skal den være på 180 grader eller mindre? Endret 3. mai 2008 av denix89 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Subsonic tar bort de laveste frekvensene, og kan godt være på, men du bør da vite nedre grense for elementet ditt, og stille den deretter Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Ok. tusen takk. Hva med fhase da? Hva har LPF å si? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 LPF er for å ta bort de høye tonene til suben Phase er for å snu fasen til sub. det blir som å bytte om på pluss og minus Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Hva skal phase stå på da. 0 eller 180 grader Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hva skal phase stå på da. 0 eller 180 grader Vanligvis 0. Men om du har montert elementet med magneten utover kan den stå på 180. Dog er det tilfeller man får bedre lyd med 180 uansett. Er ikke værre enn at du kan prøve begge deler og velge det som høres best ut. Om du hører forskjell. Subsonic tar bort lave frekvenser som man alikevel ikke hører stort til. Disse lave frekvensene forårsaker store strømtrekk og kan skade elementet. Setter man på subsonic-filter får man mer effekt til de frekvensene man faktisk hører. Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 OK. takker for alle svar. men en siste ting ang LPF. Hvorfor skal jeg sette den på 80 Hz. Går ikke bassen opp til ca 200 Hz? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 OK. takker for alle svar. men en siste ting ang LPF. Hvorfor skal jeg sette den på 80 Hz. Går ikke bassen opp til ca 200 Hz? En subwoofer (sub-bass eller under-bass) skal spille frekvensene under vanlig bass. Setter du denne for høyt (i frekvens) blir lyden ganske fæl. 80Hz er veldig vanlig. Du kan prøve opp rundt 125Hz hvis du har svake mellomtoner. Men som jeg sa tidligere: Det er bare å prøve deg fram til det du synes høres best ut selv. Det er ikke noe fastisvar som sier at den SKAL stå på 80Hz. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 LPF skal stemme overens med HPF til resten av høyttalerene i bilen... Så med lowpass på 80hz, så bør highpass også være på 80hz Hvilke andre høyttalere har du i bilen? og hvilken forsterker bruker du på de? Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Foreløbig har jeg bare standar høyttalere. men de skal ut de også når jeg får penger. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Setter du LPF for høyt så vil du sitte igjen med snakking fra radio og vanlige stemmer og lyse toner bak, noe som egentlige er jobben til høyttalerene foran å spille ut. Vet tv-boden i svinesund anbefalte meg å alltid ha denne på 100Hz, men jeg har blitt fornøyd med rundt 75-80. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du hører deg frem til hva du foretrekker i lydbildet, men hør på rådene om å sette LPF og HPF til samme nivå så frontsettet ditt kan ta over frekvensresponsen der suben din gir seg. Selv er også jeg fornøyd med en deling på 75-80Hz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå