Gå til innhold

Kan du gi ditt synspunkt på skarpheten på min nye linse?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker et D80 kamera med den nye Nikkor 16-85mm.

Kan dere gi deres synspunkt på skarpheten på bildene? Ser på andre forum og syns D300 bildene med samme linse overgår det meste. Er det mye forskjell å hente i kamerahuset når det kommer til skarphet? Det heter vel seg at skarpheten ligger i optikken ?

Nå skal det sies at jeg har en 3 år gammel bærbar pc som jeg bruker. Det kan vel ha noe å si?

Legger ut noen bilder og hadde vært glad om dere kommer med noen kommentarer :)

(Dette er for det meste ubehandlede jpg bilder tatt med blender 8-11) Har ikke skarpet opp noen i PS. Exif skal ligge i bildene om jeg ikke er helt amøbe i skrivende stund.

post-159011-1209830579_thumb.jpg

post-159011-1209830614_thumb.jpg

post-159011-1209830680_thumb.jpg

post-159011-1209830705_thumb.jpg

post-159011-1209830734_thumb.jpg

post-159011-1209830755_thumb.jpg

post-159011-1209830794_thumb.jpg

post-159011-1209830816_thumb.jpg

post-159011-1209830838_thumb.jpg

post-159011-1209830885_thumb.jpg

Endret av haav08
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste bildene er 1024x685 pixler og D300 har definitivt høyere oppløsning enn det. Hvis de er beskjært (utsnitt, crop) fra full oppløsning og ned så er det greit til å bedømme skarphet, men hvis de er skalert/strukket/krympet så gir de ikke noe representativt bilde av skarpheten.

Selv om oppløsningen er skalert ned på kameraet så gir det ikke representativ skarphet.

Lenke til kommentar
De fleste bildene er 1024x685 pixler og D300 har definitivt høyere oppløsning enn det. Hvis de er beskjært (utsnitt, crop) fra full oppløsning og ned så er det greit til å bedømme skarphet, men hvis de er skalert/strukket/krympet så gir de ikke noe representativt bilde av skarpheten.

Selv om oppløsningen er skalert ned på kameraet så gir det ikke representativ skarphet.

Jeg bruker et D80 kamera, det jeg har gjort er at jeg har endret Image Size i CS2. Det Fra 3872*2592 til 1024*680 ca. Kan ikke se noen endringer i skarpheten når jeg gjør det, bare at bildet blir "mindre og får mindre kb, fra ca 4 mb til ca 500 kb. (Er nybegynner)

Lenke til kommentar

Ikke noe å si på skarpheten her, så det trenger du ikke tenke på. Å bytte til et annet hus vil ikke gi deg skarpere bilder. Du får sette deg mer inn i etterbehandlig og bruk av oppskarping, perfekte superskarpe bilder får du ikke rett fra kameraet uten videre. :)

At du har en gammel pc er 100% irrelevant.

Lenke til kommentar

Det er viktig å understreke det Amund Blix sier her om bruk av oppskarping. Alle digitale bilder trenger oppskarping i noen grad, det gjelder så absolutt også for Nikons entusiastmodeller.

Om du ikke ønsker å etterbehandle, så vurder å skru opp skarpheten i kameraet.

Lenke til kommentar
Upps..det ble mye scrolling bortover når du har lagt bildene ved siden av hverandre og ikke etter hverandre. Har kanskje ikke så stor skjerm jeg.. :)

RandiA

Hm, er nedover på min skjerm!

Merkelig det der..bildene er bortover i Explorer...derfor prøvde jeg å se i en annen nettleser, (prøvde Netscape) og der var de sannelig nedover! Vet ikke hva slikt kommer av jeg.

RandiA

Lenke til kommentar
Etter å ha scrollet nedover i tråden din vil jeg konkludere at det er ingenting i veien med skarpheten i zoomen din.

Paranoiaen min råder ser det ut til. Nei, linsa er nok knivskarp den !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...