Gå til innhold

Blå vegg, trapp og en postkasse

Anbefalte innlegg

Som en liten motvekt mot det sorthvite universet som mitt forrige bilde i BK befinner seg i, presenterer jeg i dag en liten fargeklatt. Jeg kom meg for sent ut med kamera i går, så lyset hadde flatet seg ut. Heldigvis hadde jeg med polafilter, slik at jeg kom hjem med i alle fall et brukbart bilde.

Jeg har som sagt brukt polafilter, og objektivet var (som vanlig for tiden) 28mm f/2,8.

post-76334-1209825924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med postkassen var noe som jeg skrev fordi det låt så bra, slik som tittelen på en engelsk "jentefilm". Den har ingen annen misjon enn å lage en motvekt til den røde bakken. Det er altså kun et element som er der for å ikke gjøre bildet for tungt i bunnen.

De røde mursteinen på bakken, og kontrasten med den blå veggen, er elementene som gjør bildet. Jeg liker dem godt. Uten rødfargen hadde jeg ikke sett noe motiv her. Ser du det på avstand blir det rødt, hvitt og blått. Det er mai måned, folkens. Jeg håpet noen skulle legge merke til det.

Lenke til kommentar

Du og de sære bildene dine.

Har ikke mye fornuftig å komme med i dag heller, bortsett fra at jeg like.

Ser at det er sølt litt blåmaling og at det mangler litt mot de røde flisene, men det var vel ikke malingsarbeidet du ville ha kritikk på.

Likte kontrasten mellom den nye blåmalingen og det gamle slitte trapen med litt rust.

OT. har du solblender til 50mm f/1,8 - har lest at den passer på 28mm f/2,8 og at det er et bedre valg hvis man ikke har FF?.

Lenke til kommentar
OT. har du solblender til 50mm f/1,8 - har lest at den passer på 28mm f/2,8 og at det er et bedre valg hvis man ikke har FF?.

Jeg har en enda bedre løsning. Bruker samme solblender til både 50 og 28mm. Det er solblenderen til Nikons AI-S femtimillimetere (med 52mm filterdiameter), HS10. Det er en bunnsolid alu-solblender med hurtiglås/"bajonett". Kjapp og grei å montere i og med at jeg slipper å skru noe særlig for å få den på, og slipper å skru i det hele tatt når den skal av. Anbefales alle med de samme objektivene som meg. Trål bruktmarkedet etter den solblenderen fra Nikon. Den er mye mer effektiv til 28, og lang nok til 50 også. Siden den er i aluminium føler jeg at den beskytter bedre enn en i plast.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...