Gå til innhold

BK: Benk(e)sliter i skogen

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt et slr for et par uker siden, og etter vært tatt noen 100 bilder tror jeg at jeg er klar for litt slakt.

Så da prøver jeg meg for første gang her, med to bilder i første omgang.

Ønsker først og fremst tilbakemeldinger om hvordan jeg har fått fram motivet, og tips til forbedringer som kan gjøres i ettertid.

Bilde 1 er en RAW fil, "fremkalt" i kamera til en jpg, syns lyset generelt er ok, bortsett fra at grønnfargen på bladene på trærne (i bakgrunnen) er litt for gul, men jeg klarer ikke å få de grønne samtidig som jeg får trestammen lys nok. I raw-fila er nemlig trestammen veldig mørk, men trærne har fin grønnfarge. Vet ikke hvordan jeg skal få det rett :blush:

Bilde 2 er RAw, fått litt oppskarping (Colour Balance, Curves)

post-107204-1209823361_thumb.jpg

post-107204-1209824741_thumb.jpg

:)

Edit:lasta opp feil bilde

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Du kan jo bare slette et bilde du ikke vil ha med, når du redigerer og klikker på der du har lagt til bilder, er det et rødt kryss for å slette bilde.)

RandiA

Takk, sånn da var det gjort.. Lærte noe nytt der.

Lenke til kommentar

Bilde nr. 1: Enig at det er et motiv med fine farger. Jeg synes benken står feil i bildet - enten burde den være hovedmotivet, eller ikke er i det hele tatt. Prøv med andre vinkler og andre brennvidder på objektivet ditt. Når det gjelder fargene, så kan du prøve med først å stille inn slik at du får den grønnfargen som du vil ha, og så justere shadows slik at stammene ikke blir så mørke.

Blde nr. 2: Jer synes jeg at du har kommet litt for rett på benken, og den blir for midtstilt. Har du prøvd skråstilt, eller i høydeformat? Det jeg liker er at benken blir uskarp i bakre ende.

Tom

Lenke til kommentar
Bilde nr. 1: Enig at det er et motiv med fine farger. Jeg synes benken står feil i bildet - enten burde den være hovedmotivet, eller ikke er i det hele tatt. Prøv med andre vinkler og andre brennvidder på objektivet ditt. Når det gjelder fargene, så kan du prøve med først å stille inn slik at du får den grønnfargen som du vil ha, og så justere shadows slik at stammene ikke blir så mørke.

Blde nr. 2: Jer synes jeg at du har kommet litt for rett på benken, og den blir for midtstilt. Har du prøvd skråstilt, eller i høydeformat? Det jeg liker er at benken blir uskarp i bakre ende.

Tom

Hmm, når jeg leser hva du skriver og ser tilbake på bilde 1 er jeg faktisk enig med deg, "benken" forsvinner kanskje litt for mye, og blir litt spinkel. Hvis jeg hadde gått litt frem mot høyre, tatt benken litt på skrå fra et froskeperspektiv kunne det blitt bedre? Får nok ikke muligheten til det på en stund siden det er langt hjemmefra, men kan jo prøve neste gang jeg er der. Ang redigering skal jeg forsøke det.

Bilde 2 lastet jeg faktisk opp en annen versjon av, der benken har en litt annen plassering i bildet. Kan jo bare laste opp den igjen: :hmm:

post-107204-1209905141_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...