Frigata Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hei godtfolk. Eg sitt her med ei obligatorisk kursoppgåve, og treng i samband med denne hjelp til å finne eit ord. I havet lever det marine vesen. Men kva er fellesnemnaren for landbaserte vesen? På førehand takk. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 vesner som lever i vann, regner jeg med Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Les spørsmålet ein gong til. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Det første jeg tenker er "landdyr". Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Marin lat. marinus (av sjøen/havet) av lat. mare = sjø/hav. Det lat. ordet for land/jord er terra. Tilsvarende uttrykk vil være terreus (av jorden) eller terrenus (som tilhører jorden). På engelsk har man følgende: terrene = adj. jordisk, verdslig, av jord, jord- marine = adj. marine-, sjø-, hav-, skips-, som tilhører sjøen Jeg tror dessverre ikke vi har (offisielt) adoptert noe tilsvarende på norsk. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Les spørsmålet ein gong til. var det ikke hele den linjen som var oppgaven, og det uthevede han lurte på? Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Han ville ha et ord for landvesener som ordet marine er for vannvesener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå