Garanti Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Betegner meg selv som medgangspatriotisk. I positive sammenhenger er jeg stolt over å være nordmann, i negative sammenhenger er ejeg derimot.. ikke fullt så stolt. Patetisk? Veldig. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Janteloven går mer på det at det skal ikke være lov å tro at man er bedre enn andre og lignende. Alle har områder man er flinke på og mindre flinke på. I det politisk korrekte Norge i dag så er det ikke helt godtatt å innrømme sine positive sider for hvis man sier at man selv er flink til noe (selv om man er det) så er det skryt og arroganse. Denne holdningen er det jeg tror folk flest mener janteloven, og en slik holdning misliker jeg sterkt. Faktisk skryt og arroganse er ikke en bra ting, men det må være lov å være fornøyd med seg selv og lov til å prate om sine sterke sider og ikke være så jævlig ydmyk hele tiden. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) "patriotism does not require one to agree with everything that his country does and would actually promote analytical questioning in a quest to make the country the best it possibly can be" -Socrates Ut fra disse ordene, så mener jeg at janteloven er en anti-patriotisk virkemiddel. Endret 23. desember 2008 av Vaio Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Janteloven går mer på det at det skal ikke være lov å tro at man er bedre enn andre og lignende. Alle har områder man er flinke på og mindre flinke på. I det politisk korrekte Norge i dag så er det ikke helt godtatt å innrømme sine positive sider Da skjønner jeg hva du tenker, men jeg synes egentlig det er fint at man ikke tror man er bedre enn andre. Og jeg synes folk som tror de er bedre er drittsekker. Men det er jo noe annet enn iboende evner osv. som i høy grad er medfødt. Så uansett er man jo ikke intrinsisk et bedre menneske selv om man er en fantastisk artist. Det er liksom stort sett totalt uforskyldt egen innsats. Er dog enig i at vi f.eks i skolen og likestillingsdebatten har for stor fokus på at alle skal være like, når vi har forskjellige ønsker og utgangspunkt. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Og jeg synes folk som tror de er bedre er drittsekker. Klassisk eksempel på janteloven Sier ikke det for å rakke ned på deg, bare et godt eksempel. Selv synes jeg en slik tankegang er feil. Det ER folk som er bedre enn andre. Hvorfor skal man benekte det? Hvis man går rundt og tror at alle er like og slik kommer det alltid til å være hvorfor skal man da gidde å prøve å forbedre seg selv? Hvis alle er et rent produkt av genene våre hvorfor skal man prøve å forbedre seg selv. Ikke misforstå, jeg mener at gener har svært mye å si på hvordan man er, men man kan alikavel gjøre noe med det om man blir oppmuntret til det. Jeg er selv et surrehode og er veldig glemsk og vimsete. Men jeg prøver alikavel å bli bedre fordi jeg har et ønske om å klare meg like bra på slike ting som andre folk. Jeg vet derimot også at jeg er smarter enn den gjennomsnittlige befolkninge og mer veltalende enn den gjennomsnittlige befolkningen. Alle har sine svakheter og styrker og noen har flere styrker enn andre. Evalueringen av hva som er bra og dårlige egenskaper vil alltids variere, men forskjeller er det helt klart. Synes det er direkte frekt av deg når du sier at f.eks en fantastisk artisk er uforskyldt egen innsats. De som er virkelig flinke til ting har som regel jobbet ræva av seg for å være der. Jada, de fleste har nok hatt et godt utgangspunkt pga gener og oppvekst, men det betyr ikke at det kommer av seg selv. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Og jeg synes folk som tror de er bedre er drittsekker. Klassisk eksempel på janteloven Sier ikke det for å rakke ned på deg, bare et godt eksempel. Et klassisk eksempel. Lenke til kommentar
Pikachu Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Er stolt over å være norsk, men vil ikke kalle meg selv patriot Lenke til kommentar
Slim91 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Først og fremst. Helt enig i alt Pivotal sier ovenfor. Å så, hvorfor ser jeg folk her som sier "vi burde vært lengre nede på lista" o.l. Hvordan kan det å være stolt av landet sitt være negativt, det er det det er snakk om her. Ikke det at Norge er bedre enn andre land eller at nordmenn er bedre enn andre. Jeg er stolt av å være Nordmann, det vil si at jeg er patriot, men det vil ikke si at jeg syns mindre om andre land eller raser. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Slim91: Poenget er vel at mange mener at vi ikke har noen rett til å være stolte over å være norske fordi det eneste vi har gjort er å være heldige nok til å bli født her. Og om man er stolt over å være norsk så innebærer det en liten bevist eller ubevist holdning om at det er bedre å være norsk enn andre ting. Jeg er stolt over å ha gjort det bra på skola, istedetfor å ha gjort det dårlig. Jeg er stolt over å ha funnet meg ei flott dame, istedet for ei dårlig ei. Så om man er stolt over å bo i Norge så er man stolt over å noe man ikke har bidratt til selv og man synes det er bedre å være norsk enn å være f.eks fransk. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Menneskelige følelser trenger ikke ikke å være grunnet i personlige opplevelser/prestasjoner, men kan også være kollektiv. Vi mennesker er flokkdyr, og "flokken" kan være mye; en vennegjeng, familie, ett firma du jobber i eller nasjonen du bor i. Endret 27. desember 2008 av -sparks- Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ikke så patriotiske som vi liker å tro Kanskje ikke overraskende topper USA og amerikanerne patriotlisten som forskere ved universitetet i Chicago har laget på grunnlag av en stor internasjonal spørreundersøkelse. Men at Norge ikke finnes igjen før 22.-plass vil sikkert overraske mange nordmenn. Hva med Lillehammer-OL? Hurra for Norge 17.-mai og olja og alt det derre der...? Danmark deler 11.-plassen med Ungarn og Irland. Finland ligger på 16.-plass i patriotisme. Men vi er definitivt større patrioter enn svenskene. Det må vel hjelpe litt i et bankende norgeshjerte? Sverige havner nemlig på 31.-plass hvor bare latvierne og innbyggerne i det tidligere Øst-Tyskland er svakere på fedrelandsfølelse enn svenskene. Skylder på mediene – Vi nordmenn vil gjerne tro vi er så spesielle. Det er vi ikke og det må pressen ta på seg mye av skylden for sier Olaf Aagedal ved Diakonhjemmet Høgskole. Han har forsket på patriotisme og nasjonalisme gjennom flere år. Aagedal er også sterkt kritisk til alle undersøkelsene Hundreårsmarkeringen la fram i fjor hvor inntrykket som ble skapt i mediene var at nordmenn omtrent var verdensmestere i nasjonal stolthet. – Den store feilen ved Hundreårsmarkeringens spørreundersøkelser var at de ikke klarte å sette de norske tallene i internasjonal målestokk sier Aagedal. Forskeren mener studien og rangeringen Tom W. Smith og Seokho Kim nå har gjennomført for andre gang er et solid stykke arbeid som på en riktigere måte viser hvor sterk nordmennenes patriotisme er i forhold til andre nasjonaliteter. Grunnlagsdataene i den omfattende studien stammer fra The International Social Survey Program (ISSP) hvor 40 land er medlemmer. Her i Norge er det Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste som gjennomfører de svært omfattende intervjuene. Innrømmer feil Selskapet Hundreårsmarkeringen Norge 2005 er under avvikling – og tar selvkritikk. Daglig leder Eva Jakobson Vaagland sier at alle undersøkelsene om nordmenn og Norge skulle være et innspill i verdidebatten. Slik ble det ikke. I stedet ble det ukompliserte presseoppslag med fengende overskrifter. – Mediene valgte å slå opp enkle versjoner i stedet for å innlede til diskusjon. Undersøkelsene var på ingen måte så entydige som overskriftene i avisene ga inntrykk av. Vi kunne vært foruten disse enkle vriene. Dessverre var vi i Hundreårsmarkeringen ikke flinke nok til å skrive kronikker og innlede til debatt. Men mediene gjorde heller ikke jobben sin og ble veldig overflatiske sier hun. Eva Jakobson Vaagland er glad for den sammenlignende studien som nå er kommet og sier det er flott temaet blir belyst gjennom flere undersøkelser. Mindre stolte Den internasjonale studien til Tom W. Smith og Seokho Kim ble påbegynt for ti år siden. I tallene fra 1995-96 var nasjonalfølelsen sterkere i Norge enn nå. Olaf Aagedal tror OL-effekten fra Lillehammer-OL kan ha gjort sitt den gang men understreker at dette bare er en antakelse. – OL ble et stolthetsprosjekt. Vi skulle klare noe vi aldri hadde klart før og vi fikk det berømte sitatet fra Gro Harlem Brundtland: «Det er typisk norsk å være god» sier Aagedal. – Vi må skille mellom positiv patriotisme – stolthet over eget fedreland – og negativ sjåvinisme koblet til en aktiv nedlatende holdning overfor andre. Begge deler finnes selvsagt i Norge understreker han. Jeg har lenge fått intrykk av at nordmenn for mange utlendinger virker veldig patriotiske. Litt overasskende , for meg ihvertfall. Hva tenker dere? Nordmenn er ikke patrioter men nasjonalister. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg kan anbefale å lese George Orwells essay på hva han mente forskjellen mellom patriotisme og nasjonalisme er. Det er en litt tung blokk med tekst, men interesant å lese: http://www.orwell.ru/library/essays/nation...m/english/e_nat Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det virker som om nordmenn er patriotiske når ting går bra. Da er det heia Norge for alle penga, men når ting butter imot vil man helst grave seg ned, eller late som ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå