Gå til innhold

Nordmenn: er de patriotiske?

Anbefalte innlegg

Må vel gå ann å være stolt/glad i landet sitt uten å være rasist vel, det finnes en mellomting. Syns du bør tenke litt over at du faktisk bor i et av de landene i verden som er best å leve i.

Uhm, sa han ikke nettopp at nasjonalisme var en mellomting mellom patriotisme og rasisme? :p

Og ja, jeg er kjempeglad for at jeg bor i Norge, det er et fantastisk land å bo. Men hvorfor skulle jeg være stolt over det? Jeg er da ikke bedre enn folk i andre land fordi jeg bor her er jeg vel? Eller har jeg gjort noe spesielt for å ende opp i Norge? Ser ikke hvor denne stoltheten skal komme inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mephisto: Hvorfor har vi godt av mer patriotisme? Hva er det som er så positivt med å være stolt over hvor man kommer i fra?

Jeg synes man kan være stolt over ting man selv har gjort, men jeg ser ikke logikken av å være stolt over noe man ikke har hatt noen innvirkning på selv.

Bryter inn en smule her, sorry. :ermm:

Patriotisme er ikke bare et spørsmål om "hvor", men også "hva" og hvordan"

Norge er ikke bare et geografisk sted jeg tilfeldigvis ble født. Det geografiske "hvor" har selvsagt vært med å forme meg (brrrrr), men like viktig er hva" som er ansett som viktige mål (rettferdighet, likestilling, solidaritet, etc) og "hvordan" det norske samfunnet er organisert for å nå slike mål (egalitært, støttende, etc).

Såfremt du deltar i debatter og avgir din stemme, har du hatt innvirkning på utformingen av Norge som samfunn.

Jeg har gjort dette, og jeg er stolt over Norge slik det fremstår i dag. Jeg ser jo at vi fremdeles har utfordringer, men en del av svartmalingen (eller kanskje brunmalingen er et bedre ord?) synes jeg bærer mer preg av maktsyke enn et ønske om en god fremtid for Norge. Men min synsing kan jo selvsagt være på jordet...

Lenke til kommentar

a_aa: Jeg kan forsåvidt forstå hva du mener for noe, og joda, om man stemmer og slik så kan man nok til en viss grad være stolt over det landet gjør, men det er forskjellige grader av patriotisme og nasjonalisme. Å bare være stolt over noe en regjering man har stemt på gjør skulle normalt sett ikke føre til en spesielt stor stolthet, mens patriotisme har en tendens til å ta litt av.

Lenke til kommentar
Å bare være stolt over noe en regjering man har stemt på ...

Jeg har ikke uttrykt meg klart nok.

Det er samfunnet jeg, tross alle svakheter, synes jeg vi skal være stolte av. Snu på det: hvilke samfunn skulle vi, totalt sett, misunne?

Lenke til kommentar

a_aa: Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det blir litt pretensiøst å si at man selv har hatt en stor nok innflytelse på samfunnet til at man kan være stolt av det. For de aller fleste personer så er ikke samfunnet annerledes med eller uten dem.

Jeg er ikke noen fan av stolthet på et gruppenivå som man har "falt inn i". Med andre ord så er det greit å være stolt av fotballaget sitt, arbeidsteamet sitt, etc, men det blir rart å være stolt at foreldrene sine fordi de er vellykkete, å være stolt over at man har svart hud, etc.

Du sier at man skal være stolte av samfunnet fordi det har formet deg? Synes du at folk skal være stolte over å være mørkhudetete fordi det har formet dem?

Stolthet kan være både en bra og en dårlig ting, men langs den linja så går det en grense en eller annen plassen og man burde kunne argumentere for man selv setter den grensen. Jeg synes at grensen passer mellom individuell stolthet og gruppestolthet fordi det har et klart skille. Om man skal sette grensen lengre mot nasjonalisme enn det så blir grensene svært uklare. Nøyaktig hvorfor er det riktig å være stolt over samfunnet eller landet sitt, men ikke hudfargen eller kjønnet sitt?

Lenke til kommentar
cyclo: Hva som er forskjellen? Om man knytter seg til en familie eller et land så er det jo også bare et begrep formet av kulturen vår.

Jeg kan forstå noen som er glad på andres vegne, stolte av ungene sine, stolte av noe andre har fått til pga støtte fra seg selv, men ikke bare at man er stolt av noen andre.

Eller det vil si, jeg kan forstå det. Det er ikke en unaturlig reaksjon og det er ganske mennesklig. Men jeg synes alikavel det er en uting.

Nå kan det hende at vi fremdeles er enige og bare legger litt forskjellige ting i begrepet stolthet men ja :p

Jeg tror egentlig vi er helt enige. Det var slikt du ramset opp jeg tenkte på. Menneskene man har nær rundt seg er man selv med å gi innflytelse, støtte, etc. og dermed mener jeg det er helt naturlig å være stolt av deres prestasjoner.

Jeg er ikke noen fan av stolthet på et gruppenivå som man har "falt inn i". Med andre ord så er det greit å være stolt av fotballaget sitt, arbeidsteamet sitt, etc, men det blir rart å være stolt at foreldrene sine fordi de er vellykkete, å være stolt over at man har svart hud, etc.

Tja. En stor del av dette vil vell være en semantisk debatt. Svært mange mennesker i Norge sier stolt når man egentlig tenker mer i retning av "fryder seg over". F. eks. Når man sier at "Så kult. Du vant. Jeg er stolt av deg" mener man jeg entlig "jeg fryder meg over at du vant", eller "jeg er stolt over å ha vellykkede foreldre" mener man egentlig "jeg fryder meg over å ha vellykkede foreldre".

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Nøyaktig hvorfor er det riktig å være stolt over samfunnet eller landet sitt, men ikke hudfargen eller kjønnet sitt?

Vel - samfunnet/landet omfatter jo individer med både slik og sånn hudfarge, og diverse avskygnigner av kjønn...

Poenget er at et samfunn/land er et system. Det er riktignok en gang i tiden konstruert og bygd opp av individer, og blir møysommelig videreutviklet av individene som gidder - men det er nettopp denne regelbundne individoverskridende helheten som er det viktige.

For øvrig er det for meg helt greit å være stolt av både hudfarge og kjønn - jeg ser i hvert fall ingen grunn til at noen skulle skamme seg over dette. (Det er noe helt annet å betrake menneskeverd, personlighetstrekk og underlegenhet som noe som er knyttet til fysiske trekk som hudfarge, neseform, skalleform etc - det er jeg særdeles lite begeistret for.)

Lenke til kommentar

a_aa: Jeg tror nok cyclo har rett i at her er det egentlig semantikk det står i.

fant ikke en god norsk en i farta så dictionary.com får duge:

proud (proud) Pronunciation Key

adj. proud·er, proud·est

1. Feeling pleasurable satisfaction over an act, possession, quality, or relationship by which one measures one's stature or self-worth: proud of one's child; proud to serve one's country.

Skjønner du hva jeg mener når jeg bruker en slik definisjon av stolthet?

om ikke så får man ta det senere, nå er jeg for trøtt til å forklare standpunktet mitt ordentlig, god natt :p

Lenke til kommentar

Den norske definisjonen er

1 (om sinnelag) kry: vi kan være stolte av ham; uvillig til å innrømme feil; ærekjær: han er for stolt til å be om forlatelse, til å motta hjelp

2 ærefull: mitt (livs) stolteste øyeblikk

3 (om holdning) høyreist; statelig: en stolt fullrigger / rytteren på sin stolte ganger; kaut; overmodig: et stolt kast med nakken

og engelsk

1. feeling pleasure or satisfaction over something regarded as highly honorable or creditable to oneself (often fol. by of, an infinitive, or a clause).

2. having, proceeding from, or showing a high opinion of one's own dignity, importance, or superiority.

3. having or showing self-respect or self-esteem.

4. highly gratifying to the feelings or self-esteem: It was a proud day for him when his son entered college.

5. highly honorable or creditable: a proud achievement.

6. stately, majestic, or magnificent: proud cities.

7. of lofty dignity or distinction: a proud name; proud nobles.

8. Chiefly South Midland and Southern U.S. pleased; happy: I'm proud to meet you.

9. full of vigor and spirit: a proud young stallion.

Som man ser av punkt 1 åpner definisjonen av stolt for at det betyr "fryde seg over" eller kry som jeg nevnte tidligere på norsk, men den definisjonen finnes ikke på engelsk.

Dermed tror jeg det er svært lett for at man prater rundt hverandre, noe som er nettopp det som har skjedd her tror jeg.

Lenke til kommentar
Ikke så lenge mange av de har en kultur og et verdisyn som ikke samsvarer med "alle andre". Jeg hever meg ikke over deres kultur, prøver bare å være realistisk. Hadde alle innvandrere ønsket integrering og tilpasset seg våre normer så ville ikke dette vært noe å diskutere, men slik tror jeg dessverre ikke virkeligheten er.

Jeg tror du blander integrering med assimiliering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er bra nordmenn ikke er patriotiske. Patriotisme svekker den kritiske sansen til ens egen og sine medborgeres forhold.

ja, men mangel på patriotisme fører til at ting blir som det er idag

Oversvømt med kriminelle innvandrere uten at Ola Nordmann gidder å gjøre noe med det

Her ser vi et godt eksempel på at patriotisme medfører intolerante, egoistiske og reaksjonære holdninger. Sniper_Elite, ikke se på innvandrere som en gruppe, det er så 1900-talls. Se heller på dem som flere enkeltindivider, med ulike egenskaper, og tenk at vi skal behandle dem deretter. At enkelte utfører kriminelle handlinger er ikke noe godt argument for å stenge grensene og kaste dem ut. Den hjelpen vi utøver og arbeidskraften vi får ved å ta i mot flyktninger veier langt tyngre enn noen ytterst få flere prosent kriminelle handlinger. Media er flinke til å hype en kriminell handling når den er utført av noen med brun hud.

Jeg liker å se på patriotisme og nasjonalisme som ukritisk og kvalmende sentimentalitet. Et eksempel på hva patriotisme har ført til er USAs imperialistiske utenrikspolitikk.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Egentlig så er jeg stolt av å være norsk men prøver egentlig å skjule det siden jeg syns egentlig det er en uting å vær det åpenlyst. Liker ikke at folk er veldig patriotiske.

Foressten her er hele listen:

1 USA

2 Venezuela

3 Australia

4 Austerrike

5 Sør-Afrika

6 Canada

7 Chile

8 New Zealand

9 Filippinane

10 Israel

11 Danmark

12 Ungarn

13 Irland

14 Uruguay

15 Italia

16 Portugal

17 Finland

18 Spania

19 Japan

20 Storbritannia

21 Slovenia

22 Russland

23 Noreg

24 Sør-Korea

25 Tsjekkia

26 Sveits

27 Frankrike

28 Taiwan

29 Tyskland

30 Polen

31 Slovakia

32 Sverige

33 Latvia

34 Bulgaria

lol...

Jeg vil ikke akkurat beskrive Ungarerer som patriotiske, mer som syter.

De klager på alt fra himmelen og jord, og det er alltid politikerens feil. :wee:

Jeg synes Nordmenn flest, er mest narsissistiske og fordømmende.

Et folk med mye "selvopptatthet" i form for velvære og populæritet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg liker å se på patriotisme og nasjonalisme som ukritisk og kvalmende sentimentalitet. Et eksempel på hva patriotisme har ført til er USAs imperialistiske utenrikspolitikk.

Tja... nesten alle mennesker er patriotiske og nasjonalistiske i noen grad. Vi er skapt for å tro at vi skal leve i stammer. Stammene våre blir større og større, men fremdeles forteller egoet vårt at vi er spesielle, at familien vår er spesiell, nabolaget, byen, fylket, landet, kontinentet, osv. osv... det er følelsesmessig og sentimentale forbindelser.

Problemet kommer når det slår over i jingoisme, rasisme, xenofobisme osv. og ja, USA er et bra eksempel, på folk som tror de vet alt og er best i alt. Prøver noen å fortelle dem noe annet så får de enten sammenbrudd eller blir aggressive.

Noreg

Feilstavet Norge :)

Tullball. Det er langtifra så ille. Hvis dette er sant om nordmenn, så er jo nesten alle andre adskillige hakk verre.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Tullball. Det er langtifra så ille. Hvis dette er sant om nordmenn, så er jo nesten alle andre adskillige hakk verre.

Tja... Hvorfor står "Janteloven" så sterk her i Norge/Noreg? :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Tja... Hvorfor står Janteloven så sterk her i Norge/Noreg?

Øh... i hele den vestlige verden tilbes alle med utseende, penger og sosial status.

Janteloven er noe overblåst tull. At Norge er et av verdens beste og mest rettferdige land har å gjøre med at vi ikke til enhver tid godtar "eliten".

Lenke til kommentar
Tja... Hvorfor står Janteloven så sterk her i Norge/Noreg?

Øh... i hele den vestlige verden tilbes alle med utseende, penger og sosial status.

Janteloven er noe overblåst tull. At Norge er et av verdens beste og mest rettferdige land har å gjøre med at vi ikke til enhver tid godtar "eliten".

• Jeg tror du har misforstått hva janteloven er... :wee:http://no.wikipedia.org/wiki/Janteloven
  • "Verdensbesteland" har ingenting med patriotisme, heller ikke på den antropologiske sosialkulturen (Fancy'e ord for "Hvem vi er") Islendingene er i mye mer patriotisk for sin lille øy enn nordmennene for Norge.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått hva janteloven er...

Det er også mulig. De fleste har vel gjort seg noen tanker om hva jantelov kan være, og hørt uttrykket brukt osv. Jeg slo opp den norske versjonen, men synes den var litt merkelig ordlagt. Slo opp den engelske, som kalles tall poppy syndrome eller noe slikt.

Den du linker til her er mye bedre ordlagt, og ifra originalteksten. Men jeg må si meg vidt uenig. Jeg ser ikke noe galt i sosial utjevning, og at man f.eks ser ned på folk som Paris Hilton. Ville jeg hatt pengene hennes? Ja, gjerne. Men det er ikke bare derfor jeg misliker henne, og derfor sier jeg meg også enig med nestemann under:

Å hyle "jantelov" står sterkere enn selve loven, tror nå jeg.

Jeg synes jantelov er blitt en "catchphrase" en del snobber og elitister bruker for å avfeie enhver kritikk mot sin person eller oppførsel.

Nordmenn er kanskje patriotiske, men jeg tror vi er et de minst nasjonalistiske folkene i verden. Vi er #2 av land som tar imot flyktninger og asylsøkere, vi er #1 i private, offentlige og totale donasjoner og hjelp til omverdenen. Vi undertrykker jo tom. oss selv for å spare de som forsøker å utnytte eller skade oss, i de fleste sammenhenger, enten det er karikaturtegninger eller juletrær på offentlige sykehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...