monzilla Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Nei, dette med patrotisme, så lenge vi har det så bra som vi har her i Norge så tror jeg patriotismen vil dale. Vi har ingenting å kjempe for lenger. Alle kan komme seg gjennom skolen, vi slipper å se våre fedre og brødre falle i krig, vi slipper å kjempe for å få mat på bordet. Når det gjelder våre helter fra motstandsbevegelsen under WWII er det en patriotisme som gjør meg stolt av å være norsk. Kanskje vi er litt patriotiske alike vel? Lenke til kommentar
Licht Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hvis det å være patriotisk tilsvarer den kvasireligiøse hengivenheten til flagg og fædreland man påtvinger barn i, tja, USA, er det kanskje like greit å være "midt på treet". Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Kvasireligiøst er ordet for ein del av det som skjer i USA. Nokon som huskar Jesus Camp? Ungane skulle ta på og kjenne den kristne auraen i ein fullskala pappfigur av George W. Bush. Det blir litt vanskeleg å akseptere at nokon gjer sånt. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Eg vil karakterisere meg sjølv som litt patriotisk: - Er sterkt imot EU. - Er svært skeptisk til globalisering, men tykkjer det er rett at vi held nære band med USA. - Likar det rotnorske. - Elskar nynorsk. - Er utruleg stolt over å vere frå Sogn og Fjordane, som er Noreg på sitt mest tradisjonelle. - "Lengtar" på ein måte tilbake til den tida då Noreg var ei stormakt. - Er stolt over vikingane si framferd. Men på ei anna side hatar eg nasjonalsongen vår fordi den er skriven på konservativt riksmål. "Millom Bakkar og Berg" hadde vore ein perfekt nasjonalsong etter mi meining. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Eg vil karakterisere meg sjølv som litt patriotisk:- Er sterkt imot EU. - Er svært skeptisk til globalisering, men tykkjer det er rett at vi held nære band med USA. - Likar det rotnorske. - Elskar nynorsk. - Er utruleg stolt over å vere frå Sogn og Fjordane, som er Noreg på sitt mest tradisjonelle. - "Lengtar" på ein måte tilbake til den tida då Noreg var ei stormakt. - Er stolt over vikingane si framferd. Men på ei anna side hatar eg nasjonalsongen vår fordi den er skriven på konservativt riksmål. "Millom Bakkar og Berg" hadde vore ein perfekt nasjonalsong etter mi meining. Heilt enig med deg Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Nei, dette med patrotisme, så lenge vi har det så bra som vi har her i Norge så tror jeg patriotismen vil dale. Vi har ingenting å kjempe for lenger. Alle kan komme seg gjennom skolen, vi slipper å se våre fedre og brødre falle i krig, vi slipper å kjempe for å få mat på bordet. Jeg syns avisene gjør en god jobb om å skrive at Norge er best i alt. Var en artikkel for ikke lenge siden der det sto at norges pappaer er best. Eller i sporten hvor det står at skiutøverne ikke var dårlig eller at de andre utøverne var bedre, nei nei det var motvind/dårlig smøring eller hun ene som uttalet seg om at hotelrommet var dårlig støvsugd. Så det har kanskje noe å gjøre med at nordmenn liker å høre at Norge er best og hvis noen tørr å kritisere landet så vil du få masse respons om hvor godt vi har det og at man skal tenke på barna i Afrika. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Hvorfor er det feil å være patriotisk i følge mange her? Endret 4. mai 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Fordi det er farlig. Så lenge patriotismen ikke gjør noe gale, er det ikke noe vondt med den. Man må gjerne foretrekke én musikkgruppe fremfor en annen, en like en matrett bedre enn en annen og like ett land bedre enn et annet. Men man skal være forsiktig med å faktisk tro at nordmenn er bedre enn andre folkeslag, og å faktisk være stolt over tusen år gamle røvertokt, med alle de mord og all den ødeleggelse det førte med seg Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 - Er sterkt imot EU.- Er svært skeptisk til globalisering, men tykkjer det er rett at vi held nære band med USA. - Likar det rotnorske. - Elskar nynorsk. - Er utruleg stolt over å vere frå Sogn og Fjordane, som er Noreg på sitt mest tradisjonelle. - "Lengtar" på ein måte tilbake til den tida då Noreg var ei stormakt. - Er stolt over vikingane si framferd. Det leses mer ut som en typisk norsk bondementalitet enn patriotisme. Er du en bonde? Lenke til kommentar
kneggknegg Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Liker å kalle meg selv patriotisk. Går med landslagstrøya til Norge så ofte som jeg kan og jeg styrer unna fristelsene for å legge til engelske gloser i snakkingen min. Jo mer Norskt jo bedre! kall det ungdommelig dumskap om dere vil! Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Det er da ikke dumskap å ville bevare sitt språk, og heie på sitt landslag så lenge man ikke tror at spillerne på banen er bedre fordi de er nordmenn, eller at språket vårt er andre språk overlegne Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Det leses mer ut som en typisk norsk bondementalitet enn patriotisme. Er du en bonde? Eg er bonde ja Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Det leses mer ut som en typisk norsk bondementalitet enn patriotisme. Er du en bonde? Eg er bonde ja Strike! :!: Endret 4. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvorfor er det feil å være patriotisk i følge mange her? Fordi urasjonelle holdninger og handlinger kun på grunn av proximity er basert på et lukket tankesett som i det store bildet IMO er ganske så negativt og hindrer optimal utvikling her på jorda. Og fordi positive holdninger til det som er fra ditt kontinent/land/fylke/kommune/by/bygd kan ofte i praksis ende opp som negative holdninger til det motsatte. Dersom du bare kjøper norske jordbær bare fordi de er fra Norge betyr det at du ekskluderer deg fra resten av verdens jordbærmarked og jordbærmarkedet blir ikke lengre basert på sunne markedsregler om kvalitet og pris, men en gjerne falsk ego-elite-holdning. For å bekjempe slike holdninger må markedet gjerne selvskadende midler som prisdumping eller rett og slett se markedsdelen som tapt som resulterer i at patrioten ender opp uten alternativet. Dette er selvsagt beskrevet som en ekstremsak men kan nok være et eksempel på hvordan patriotisme kan være skadende. Jeg har selvsagt forståelse for de som ønsker å beskytte lokalbedrifter osv, men da er det et rasjonelt valg og ikke blind patriotisme. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Patriotisme vekkes helst opp når landet er truet eller på andre måter er i vanskeligheter. Når alt går som det skal, og det er fred og fordragelighet, går patriotismen i hi. Den dagen Norge skulle bli truet eller angrepet, vil man nok se at den er høyst levende. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Men man skal være forsiktig med å faktisk tro at nordmenn er bedre enn andre folkeslag, og å faktisk være stolt over tusen år gamle røvertokt, med alle de mord og all den ødeleggelse det førte med seg Røvertoktene har jeg ingen grunn til å skamme meg over synes nå jeg, jeg er derimot stolt over at Norge under Vikingtiden var en sterk nasjon (etter samlingen), som gladelig ga motstandere det glatte lag. Det må da være lov til å glede seg over sin egen nasjonalarv uten at man skal slå ned på det. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Nei... Nordmenn er ikke patriotiske... Vi er late, og fornøyd så lenge vi har nok øl, og tippekampen går som planlagt... Tror heller patriosmen vekkes i live når vi er i utlandet, fremfor å være så fryktelig tilstede når vi faktisk er i landet. Er heller en sytenasjon spør du meg, men så fort man kommer seg ut og oppdager hvor fint vi har det blir man fort patriot med engang. Kunne ikke vært mer enig i dette Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ville egentlig ikke likt om vi toppet den lista. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ville egentlig trodd Irland så mye lengre opp på lista enn 11. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ikke nok patriotiske, mener nå jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå