Gå til innhold

BK: Mobilbilde av Øyenstikker


Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har jeg bare fikset bittelitt. Skarpet litt, økt saturation på det gule. Fjernet noe som så ut som skitt på fingeren også. Kan sikkert gjøre mye mer, dette var nå en 60 sek versjon. post-135133-1209934984_thumb.jpg

 

PS: Tross dårlig kamera og manglende naturlige omgivelser er det et veldig fint bilde du har klart å ta. Libeller er vakre :)

 

Den er vel død går jeg ut fra?

Endret av si
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Her har jeg bare fikset bittelitt. Skarpet litt, økt saturation på det gule. Fjernet noe som så ut som skitt på fingeren også. Kan sikkert gjøre mye mer, dette var nå en 60 sek versjon.

 

PS: Tross dårlig kamera og manglende naturlige omgivelser er det et veldig fint bilde du har klart å ta. Libeller er vakre :)

 

Den er vel død går jeg ut fra?

 

Det var en fin forbedring det ja. Når jeg oppgraderer mobilen neste gang blir det kameramobil for alle pengene (k850i vil jeg tro), da jeg har merket det at det som ligger i bildemappa på mobilen faktisk er "livsdokumentasjonen", har aldri med kamera til daglig så det som kommer ut av kamera er mer slike forseggjorte bilder. Slike bilder er arrtige å finne igjen og bla i, selv om de ikke har høy bildeteknisk kvalitet :)

 

Forøvrig var den ikke død, den fløy så happy av gårde etterpå så det. Bildet er tatt på jobb på norsk vegmuseum, fant stakkaren i en vindu i et av de gamle husene på området. Var nok litt sløv da jeg bar den ut. Det var også tilfellet med et par sommerfugler vi fant der en gang, i et annet vindu. Satte den ene på skulderen etter jeg tok bildet og der satt den borti ti minutter før den fant ut at den ikke gadd leke papegøye mer.

 

DSC00316.jpg

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Ja om du klarer å trekke tekniske og kunstneriske sammenlikninger fra dette bildet til mine marihønebilder så er jo det helt greit, jeg kan ikke se de. (Noen oppfatter vel dette som type selvgod og drittsekk, men det er min ærlige mening, måtte hele verden være imot den)

 

---------------------------------------------------------------------

 

Når det kommer til bilder så hjelper det ikke så si at bildet er bra, fordi det er tatt med det og det kameraet, det gjelder begge veier.

 

At et crappy bilde er tatt meg et Holga kamera (Nå skal det sies at jeg har 0 erfaring med et slikt et, så baserer utspillet på de tusen sarkastiste meningene om hvor bra et Holga er, og de "si det rett ut" kommentarene) gjør ikke bildet bra, så å bruke et slikt argument er dessverre ikke "godtatt" hos meg, men så er ikke du meg, eller noen andre for den saks skyld.

 

Man kan heller ikke si at et bilde er bra ved å se på EXIF at det er tatt med D3.

 

Hva som er sugent med det?

Teknisk

-Støy

-Skarphet (mangel på det)

-DOF

 

Kunstnerisk

-Vinkelen

-Det er en jævla :) finger med i bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg liker bildet godt selv av samme grunner som du hater det. At det er støy og uskarpt er fordi det er tatt med mobil, og selv om det faktum ikke gjør det bra så er det lite relevant for selve bildet ved mindre du virkelig behøver påpake at kameraet ditt som koster masse av penger tar bedre bilder enn en gammel mobiltelefon.

 

Vinkelen og fingeren liker jeg ved bildet. Er jaggu så mange insektsbilder her på forumet der en eller annen har sjekket alle av hagens blomster etter insekter og så knipset i vei. Det som er moro med situasjonen i min mening er at den faktisk sitter stille på fingeren. Det er et insekt som vanligvis flyr avgårde når du kommer halveis nærme som sitter stille på tuppen av en finger. prøv å få til det selv istedetfor å løpe rundt med telezoom og knipse stakakrs insekter som sitter på andre siden av hagen. Minner meg om et bilde jeg så der en fugl satt stille på et kamuflert kamera på stativ ute i skogen. har sett masse fuglebilder med fine farger og super skarphet, men det finner man også i leksikon, likte bildet med fuglen på kameraet fordi det er et veldig sjeldent bilde og ikke skjer hverdag.

men hver sin smak, at du vil løpe rundt og ta perfekt illustrasjonsfoto av marihøner får bli din sak

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Blir litt søkt å sammenlikne de to bildene der, synes jeg. Marius sitt marihønebilde er et nøye planlagt bilde, der han har brukt masse tid og tatt en million versjoner for å få det riktig. Captain Ødegård sitt er et snapshot av en artig situasjon som plutselig oppstod, tatt med det utstyret han hadde tilgjengelig. Det eneste disse bildene har til felles er at motivet er et insekt. Det blir for dumt å diskutere hvilken prestasjon som er best, eller hvilken type bilder andre bør begynne å ta. Ikke er det særlig interessant heller.

 

Som et snapshot av en litt artig situasjon, synes jeg dette funker fint, hvis du flikker litt på det. Du har fått fine bakgrunnsfarger, og en komposisjon som funker. Teknikken ser jeg ikke noe poeng i å kommentere, siden du ikke kunne gjøre noe med den, da det ikke var et planlagt bilde, og du ikke hadde skikkelig kamera med. Som et gjennomført makrobilde funket det ikke, men det er jo ikke det det er, så da kommenterer jeg det ikke som det.

Lenke til kommentar
Jeg liker bildet godt selv av samme grunner som du hater det. At det er støy og uskarpt er fordi det er tatt med mobil, og selv om det faktum ikke gjør det bra så er det lite relevant for selve bildet ved mindre du virkelig behøver påpake at kameraet ditt som koster masse av penger tar bedre bilder enn en gammel mobiltelefon.

 

Vinkelen og fingeren liker jeg ved bildet. Er jaggu så mange insektsbilder her på forumet der en eller annen har sjekket alle av hagens blomster etter insekter og så knipset i vei. Det som er moro med situasjonen i min mening er at den faktisk sitter stille på fingeren. Det er et insekt som vanligvis flyr avgårde når du kommer halveis nærme som sitter stille på tuppen av en finger. prøv å få til det selv istedetfor å løpe rundt med telezoom og knipse stakakrs insekter som sitter på andre siden av hagen. Minner meg om et bilde jeg så der en fugl satt stille på et kamuflert kamera på stativ ute i skogen. har sett masse fuglebilder med fine farger og super skarphet, men det finner man også i leksikon, likte bildet med fuglen på kameraet fordi det er et veldig sjeldent bilde og ikke skjer hverdag.

men hver sin smak, at du vil løpe rundt og ta perfekt illustrasjonsfoto av marihøner får bli din sak

 

Jeg prøver ikke å fremheve at kameraet mitt koster mye, det er dine ord.

Selv om du ikke syns det er så viktig med det tekniske, så bryr andre fotografer seg om det, så holdt deg til bildekritikk, ikke kommentarkritikk.

Ja det er en morsom hendelse, men dessverre så er ikke bildet bra, i mine øyne.

 

Og om du kaller bildet mitt for illustrasjonsfoto så tror jeg kanskje du burde lese noe mer om emnet, ta et illustrasjonsfoto illustrerer dyret, uten noen kunstneriske hensyn.

 

Du får krangle så mye du vil, men du kommer ikke unna at kameraer må ha en viss standard for å kunne presentere slike bilder, som jeg skal bli fornøyd med.

 

si: Jeg har kun 3 eksponeriger av marihøna fra den dagen, og kun redigert til en versjon av hvert bilde :)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

vel. la oss heller snu på flisen litt. får han til slike bilder med mobilen? ka kan ha da få til med ditt rådyre utstyr? ja, si det, men hadde vært artig å se.

 

fingen plager overhode ikkje meg, står fast på at dette er et meget bra bilde tatt utstyret i betrakning, og det er jo viktig her.

 

ingen grunn til å være hårsår vel? alle kan ikkej digge ditt arbeid vel?

Lenke til kommentar

Ok, hva er problemet ditt?

 

Hva har han fått til med mobilkameraet sier du? Ikke annet enn å tatt et bilde rett ned på insektet. Den største utfordringen er vel å finne dette lille insektet å få det på fingeren.

 

Hva er det som er så bra med bildet? Med "mitt" utstyr så tipper jeg bildet ville vært mindre kornete, skarpere, MYYYYYYYE mindre DOF, men vinkelen, kontrasten og lysmengden ville vært den samme. Også fingeren, som i og for seg viser en artig hendelse, ødelegger for et godt fotografi

 

Det er dessverre ikke jeg som drar inn mine bilder, det er du, så hvorfor i det hele tatt forsvare deg med mitt "dårlige" bilde?

Du kan jo gå ut å prøve selv, du får det til å høres uhyre lett ut!

Noe du forsåvidt gjør ang pressefoto, men du har vel funnet ut at det var de som lo sist?

 

Kaptein krok: Hvorfor er det synd på insekter i hagen? Jeg tror nok øyenstikkeren er mer plaget av at folk vil holde den enn at jeg sitter å lager små klikkelyder.

Lenke til kommentar

Det ble et litt for tilfeldig snapshot, men hva kan man vel forvente av et mobilbilde. Å begynne å gå til angrep på Mr. Olsen synes jeg blir litt avsporing, og særlig ettersom han er en av de beste makrofotografene her på forumet. Da er selvfølgelig også ThorEH tatt i betraktning. :)

 

Selvfølgelig et par av bildene til Olsen som ikke holder like høyt nivå som hans andre, men de fleste er ganske greie. Av marihønene har han jo lagt ut flere versjoner, hvor alternativene har vært av god kvalitet. Dette oppfatter jeg som et bilde, og ikke et fotografi som Mr. Olsen leverer på makrosiden. :)

 

Dæven. Forsvarte deg jo, Marius. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hva er det som er så bra med bildet? Med "mitt" utstyr så tipper jeg bildet ville vært mindre kornete, skarpere, MYYYYYYYE mindre DOF, men vinkelen, kontrasten og lysmengden ville vært den samme. Også fingeren, som i og for seg viser en artig hendelse, ødelegger for et godt fotografi

 

jeg har respekt for tilbakemeldingene dine paa komposisjon, at fingeren ikke burde vaere med etc, MEN:

du selv skiller mellom fotografi og bilde her, og sier det ikke er noe bra fotografi. hvor i traaden staar det fotografikritikk? er bare irriterende at du gjentar deg selv paa teknisk daarlig kvalitet hele tiden, jeg kan gjoere det klart med en gang at jeg aldri paa forumet kommmer til aa vaere ute etter kritikk om ting jeg ikek kan gjoere noe med. hovedkameraet mitt er ikke engang et speilrefleks men et canon a650, og jeg kan si med en gang at om det faktumet at kameraet ikke tar perfekte bilder skal vaere basis for kritikk paa selve bildene, vaer saa snill og overlat kritikken paa mine bilder til andre som ikke nodvendigvis er teknisk perfeksjonister.

dog det som irriterer meg mest med dine utsagn er at du virker til ikke aa gi din MENING, men fasit. mulig det bare er skrivemaaten men personlig synes jeg det er irriterende at folk gir subjektive meninger paa en maate som faar det til aa hoeres ut som det eneste svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...