mrkorsnes Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Hei, anta f.eks. at min sønn skiller ut en tomt på mitt småbruk og bygger nytt hus på den. Så arver han senere småbruket. Finnes det noen juridiske skjær i sjøen i en slik sammenheng ? Vil tomten, når han arver småbruket, bli en del av den store eiendommen igjen ? Jeg har forstått det slik at dersom en eier to småbruk i en og samme kommune, så blir disse konsesjons-messig "slått sammen" som en eiendom. Gjelder tilsvarende for mindre hus-tomter ? En kan spørre seg hvorfor han vil skille ut egen tomt dersom han likevel arver småbruket, men det kan være flere grunner til dette. En grunn kan være at banken krever at ny-huset skilles ut som egen eiendom for å gi lån (til han) med pant i huset. Samboer kan også gi grunner for å skille ut egen tomt :-) Andre grunner kan i prinsippet være bo- og driveplikt etc etc som kunne komme til å hefte ved ny-huset dersom det var en del av en større eiendom. Og slike heftelser liker ikke bankene som da ihvertfall ville kreve høyere rente :-) Endret 3. mai 2008 av lulus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå