kjetil02 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Feil. Jeg bare påpeker at de har samme dogmer å forholde seg til. Om de velger å ignorere mange av dem er noe helt annet. "Dogme er et begrep brukt om en tro eller doktriner som i mange typer trossystemer og organisasjoner blir ansett som autoritativ, eller som absolutt sannhet." Wikipedia. Det vil si at, etter solo scriptura og den nikenske trosbekjennelse, er treenigheten omtrent det eneste gjenværende dogmet. Det vil si at det er vanskelig å kunne kalle seg kristen og ignorere dogmer samtidig. Resten av Bibelentolkningen er, ifølge Luther, opp til den hellige påvirkningen teksten gir deg. Du kan da dette, du som er tidligere kristen? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Bibelen er full av dogmer. At trossfamunn velger å se bort ifra disse er altså note helt annet. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Bibelen er full av dogmer. Feil. Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Feil. Nei. Kanskje utdype de svarene deres litt mer for deres egen del og oss tilskuere? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg tester ut en ny diskusjonstaktikk. Det vil si, den er ny for meg, men det er andre som bruker den (med vekslende hell). Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Feil. Føler at de eneste bidragene jeg gjør er å vise til definisjoner. Bibelen består strengt tatt av dogmer, altså "sannheter" som blir hevdet uten bevis. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Dette blir den siste posten i denne tråden. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Dette blir den siste posten i denne tråden. Ok. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Føler at de eneste bidragene jeg gjør er å vise til definisjoner. Bibelen består strengt tatt av dogmer, altså "sannheter" som blir hevdet uten bevis. Vel, nå har jeg forsøkt å forklare at et dogme ikke er det samme som en doktrine eller en religiøs fortelling. Jeg skal legge breisida til og forklare hva jeg mener. Definisjoner: 1. Wikipedia: "Dogme er et begrep brukt om en tro eller doktriner som i mange typer trossystemer og organisasjoner blir ansett som autoritativ, eller som absolutt sannhet. (...) Dogmer er vanlig i mange religioner, f.eks. kristendom og islam, hvor de blir betraktet som kjerneprinsipper som må opprettholdes av alle tilhengerene av religionen." 2. Wikipedia: "Dogma (the plural is either dogmata or dogmas, Greek δόγμα, plural δόγματα) is the established belief or doctrine held by a religion, ideology or any kind of organization, thought to be authoritative and not to be disputed, doubted or diverged from. (...) Dogmata are found in many religions such as Christianity, and Judaism, where they are considered core principles that must be upheld by all followers of that religion. As a fundamental element of religion, the term "dogma" is assigned to those theological tenets which are considered to be well demonstrated, such that their proposed disputation or revision effectively means that a person no longer accepts the given religion as his or her own, or has entered into a period of personal doubt." 3. Språkråd.no: dogme 1 kirkelig læresetning d-t om rettferdiggjørelse ved tro 2 setning som en (uten bevis el. begrunnelse) går ut fra som sann 4. Britannica online: Dogma: the explication and officially acceptable version of a religious teaching. 5. Kirken.no: "Kristendommen utgår fra jødedommen, og innebærer troen på Jesus fra Nasaret som Kristus (Messias), jødenes og verdens frelser. Kristendommen er monoteistisk; det vil si at den bekjenner at det finnes bare én gud. Dette er Abrahams og Moses' Gud som beskrevet i Det Gamle Testamente, og den Gud som gir seg til kjenne i Jesus Kristus og Den Hellige Ånd, som beskrevet i Det Nye Testamentet. Et overveldende flertall av kristne definerer Guds vesen og person ut fra treenighetslæren, slik den er definert i f.eks. den nikenske trosbekjennelse. Idag fremstår det som et dogme for alle de store kirkesamfunn at Gud er av ett vesen, men eksisterer i tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd." ---------------------- Drøfting: Vi lurer på hva et dogme er, og hvorvidt Bibelen består av dogmer eller ikke. Punkt 1-4 over forteller oss at "et dogme" er kjernepunktene i en religion, altså de tingene som er å anse for essensielle for å kunne kalle seg en tilhenger av en gitt religion. I 1518 begynte Martin Luther sitt arbeid for å flytte kirkemakten fra de geistlige til de troende, blant annet ved å lansere teologien og begrepet "solo scriptura". Ideen hans var at Bibelen, i kraft av sin guddommelighet, åpenbarer sannheten til den som leser den. Denne teologien har vært Norges offisielle valg av teologi siden grunnlovsdagen i 1814, og er dermed den teologiske tilnærmingen vi snakker om i den konteksten vi nå er i; hvor diskusjonen bunner i dagens norske kristne, i særdeleshet de som frekventerer dette forumet. Konsekvensen av "solo scriptura" er at man har et sterkt behov for en samlende trosbekjennelse. Statskirka bruker den apostoliske trosbekjennelse, som går slik: (Første trosartikkel:) Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. (Andre trosartikkel:) Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. (Tredje trosartikkel:) Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen. Dette er altså kjernepunktene i Kristendommen slik vi kjenner den: Troen på at Gud skapte verden, på at Jesus ble født av en jomfru, ble pint under Pontius Pilatus og døde på korset, var død i tre dager, reiste "ned" til dødsriket, stod opp igjen tredje dag, reiste "opp" til himmelen og er nå en del av treenigheten som bestemmer hvem som skal straffes og hvem som skal belønnes når regnskapet skal gjøres opp. Det står imidlertid ikke at hele Bibelen er et dogme; det står ikke at hele Bibelen skal følges slik det står (noe som på sin side er en umulighet — når skal de Bibeltro forstå det?); det står ikke at man kan ha sin egen versjon av Bibelens budskap utover det vi finner i trosbekjennelsen. Konklusjon: Av det at et dogme, presist sett, er å regne for kjernepunktene i en gitt religion, og at disse i Kristendommen er relativt enkle og kortfattede, følger at det å påstå at "Bibelen er full av dogmer" er uriktig, så lenge dogmene blir bestemt ut fra Bibelen og ikke av den. Endret 4. mai 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Tjæ, "Religion, filosofi og livssyn" burde bli omdøpt til "flame a Christian". Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg tester ut en ny diskusjonstaktikk. Det vil si, den er ny for meg, men det er andre som bruker den (med vekslende hell). Hele den politiske høyreside! Tok den med en gang. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vi er flere. Vi kan derfor teppebombe med logikk til de få religiøse som er her går lei, eller i ekstremt sjeldne tilfeller begynner å se logikken. Jeg dreper denne tråden som siste bidragsyter nå ved å si "amen". WØRD. (ateist) Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Det er da en helt legitim påstand. Sikkert, men jeg vil gjerne se konkrete eksempler for å se om det i det hele tatt er relevant. Jeg tok en kjapp kikk gjennom et par tråder og fant ikke noen åpenbare usannheter. Jeg har som sagt ikke så god tid for tiden, og har ikke gjort en grundig sjekk. Det er mulig jeg ikke hadde grunnlag for å hevde at det var usannheter ute og gikk fra ateister på forumet. Som et prinsipp syns jeg likevel det er viktig at man utfordrer alle unøyaktigheter uavhengig av hvem de kommer fra. Sånn som det står nå får det stå som en påstand fra min side. Jeg vil og si at jeg på ingen måte mener at man skal ta ansvar for andres ytringer, men når man deltar i en diskusjon er det viktig å ikke overse unøyaktigheter i argumentasjonen bare fordi man er enig i konklusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå