Gå til innhold

XP eller Vista? 32 eller 64 bit?

Anbefalte innlegg

Sorry hvis dette er feil forum, men jeg fant ikke noe OS-forum.

Har vel kjørt en XP vs. Vista-diskusjon en del ganger før, og selv om resultatet alltid har vært enstemmig (XP), så er det vel et halvt år siden jeg sist spurte noen. Har ting forandret seg? Er Vista blitt bedre enn XP? Tenker da på kompitabilitet med en del spill (bla. CoD2 og Far Cry) og programmer. Jeg har hatt Vista i ca. 1 år nå, og jeg har aldri vært så misfornøyd med noe annet jeg har kjøpt noensinne (bortsett fra en sykkel, men det er en annen historie).

Og så, det evige spørsmålet: 32 eller 64 bit? Bare for å få det unnagjort: Man får XP i 64 bit, ikke sant?

Såvidt jeg forstår situasjonen, så kan man ikke ha mer enn 2 GB minne i 32 bit (man kan, men det funker ikke riktig), mens man i 64 bit kan ha ubegrenset. Men, en del programmer ikke er kompitable med 64 bit. Har jeg forstått det riktig?

Så ka dokke tru? XP/Vista? 32/64 bit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes 64-bit XP ja, men kun på engelsk. 32-bit støtter opptil 4 GB minne, men da må man også huske at f eks skjermkort minne er en del av dette.

stemmer dette helt, da? er det ikke bare 2 eller 3 gb som blir støttet i 32-bit?

Lenke til kommentar

OK, så hvis jeg vil ha 4 GB RAM og norsk OS, så må jeg altså gå for Vista? Satan heller... Men åssen er kompitabiliteten (jævla vanskelig ord når man er trøtt, tok meg et halvt minutt å skrive) når det gjelder spill og programmer, som jeg nevnte i førsteposten? Vil det være bedre å velge Vista Ultimate istedenfor Vista Home Premium?

Lenke til kommentar
Finnes 64-bit XP ja, men kun på engelsk. 32-bit støtter opptil 4 GB minne, men da må man også huske at f eks skjermkort minne er en del av dette.

stemmer dette helt, da? er det ikke bare 2 eller 3 gb som blir støttet i 32-bit?

32-bits OS kan aksessere 4GB med minneaddresser. Av dette bruker BIOS, RAM, skjermkortminne, lydkortminne og OS minneaddresser. Total mengde RAM som kan brukes av et 32-bits OS er derfor begrenset til omlag 3,2-3,5GB

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale Windows Vista hvis hardware'n din er bra nok...

Lenke til kommentar
Ellers kan jeg på det varmeste anbefale Windows Vista hvis hardware'n din er bra nok...

Hardwaren skulle det ikke være noe i veien med, dette er det jeg foreløpig har endt opp med:

Harddisk

Hovedkort

Minne

Prosessor

Skjermkort

Strømforsyning

Men det eneste som interesser meg er kompitabiliteten, vil jeg kunne spille spill som f.eks. Far Cry og CoD2, som jeg av erfaring vet at ikke funker i Vista?

Lenke til kommentar
Kan bekrefte att både CoD og Far Cry funker i Vista x64

Du aner ikke hvor deilig det er å høre det. :love:

Men er det noen forskjell på Home Premium og Ultimate, sånn rent bortsett fra at Ultimate er hundre ganger så dyrt? Kort sagt: Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Kan bekrefte att både CoD og Far Cry funker i Vista x64

Du aner ikke hvor deilig det er å høre det. :love:

Men er det noen forskjell på Home Premium og Ultimate, sånn rent bortsett fra at Ultimate er hundre ganger så dyrt? Kort sagt: Er det verdt det?

overhodet ikke. angrer sååååå på at jeg la i de ekstra hundrelappene for ultimate versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...