Gå til innhold

Bygger min første PC, hvor mange vifter trenger man?


Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel egentlig alt. Jeg skal snart bygge min første PC, og er nå i prosessen hvor jeg finner komponenter. Siste punkt på lista: Kjøling.

 

Jeg har allerede funnet kjølepasta og vifte til CPU'en, og kabinettet har allerede en vifte installert. Så spørsmålet er: Trenger jeg flere vifter? I så fall, hvor?

 

Foreløpig virker det som dette er komponentene jeg kommer til å kjøpe:

Harddisk

Hovedkort

Minne

Prosessor

Skjermkort

Strømforsyning

Jeg planlegger ikke noen overklokking av noen av komponentene.

 

Og bare for å være sikker: Det er bare CPU'en som trenger kjølepasta, ikke sant?

 

Takker og bukker:P

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av egen erfaring trenger mann ved normalt bruk ikke så stor luftsirkulasjon gjennom en pc. Men du har vell tenkt og spille og yte godt ut av komponentene. Du har krevende komponenter men som har kjøling gjennom innebygde vifter som skjermkort osv.

 

Du vet at den cpu du har valgt har vifte inkludert med? Men om du vil ha den andre er nok den eventuelt stillere og nok kjøler litt bedre.

 

Vis kabinettet har noen kabinett vifter ser jeg ikke vitsen i flere vifter med mindre du har tenkt og overklokke :yes:

 

Så til ditt oppsett ville jeg ha valgt en stille og bra cpu vifte og noen kabinettvifter som du sier alerede følger med kabinettet :thumbup:

Lenke til kommentar
Du vet at den cpu du har valgt har vifte inkludert med? Men om du vil ha den andre er nok den eventuelt stillere og nok kjøler litt bedre.

 

Men er den verdt 500 kr? Eller gjør vifta som følger med jobben helt fint?

 

ja, det gjør den. Vifta er montert i kjøleren for å gjøre jobben sin. Jeg tror heller ikke det skal gå ann å bytte den ut med noen andre.

 

Om den støyer for mye, kople den til en viftestyring.

Lenke til kommentar

Har du kabinett med trakt i døra (som du "trer" ned over CPU-vifta) og en god vifte i bakkant av kabinettet så vil dette gi god kjøling og lite støy.

 

Det kan også av og til være lurt med en vifte ved harddiskene hvis dette er mulig. Men dette kommer mye an på kabinettet. Harddisker er ikke så glad i ekstrem varme og ryker harddisken så mister man mer enn bare disken. :p

Lenke til kommentar

jeg har Nøyaktig samme kabinett og er strålende fornøyd, satt inn en extra 80 zalman og en 120 zalman, i kabinettet sitter det en 120 i døra, og en 120 bak fra før. da blir det kaldt og godt skal jeg si deg.

 

Edit; jeg har foresten tatt av trakta i døra og byttet den med en 80 vifte.

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...