Gå til innhold

omgjøre RAW til JPEG

Anbefalte innlegg

Hei!

Har klart å knipse helgens fjelltur i bare RAW-filer. Er det noen måte jeg kan omgjøre disse RAW filene til JPEG? Som dere skjønner ut fra sprøsmålet er jeg helt blank på bilderedigering.

Tusen takk for svar!

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har klart å knipse helgens fjelltur i bare RAW-filer. Er det noen måte jeg kan omgjøre disse RAW filene til JPEG? Som dere skjønner ut fra sprøsmålet er jeg helt blank på bilderedigering.

Tusen takk for svar!

Magnus

Da kan programvaren som fulgte med kameraet brukes :)

Lenke til kommentar

Det finnes flere software for å konvertere RAW til jpeg. Du skriver ingenting om hvilket kamerasystem du bruker, av og til pleier produsenten å legge ved software for slik konvertering. Lightroom kan konvertere RAW til jpeg, men er rel dyrt. Andre rimeligere RAW konvertere er Bibble, Capture One 4, DxO Optics 5, Photoshop Elements 6, ACDSee Pro. Rawtherapee er et gratis alternativ.

Lenke til kommentar

Om du har et Canon kamera så kan du bruke programmet som fulgte med kameraet på en CD.

Om du har et Nikon, så fulgte det dessverre ikke med noe program som kan håndtere RAW, men du kan gratis laste ned et program fra Nikons nettsider.

Det er de enkleste gratis-programmene :) Det programmet de fleste bruker er Adobe Camera Raw, som er en del av Adobe Photoshop. (Koster en månedslønn om du er av den ærlige typen.)

Aksjetrading nevner Adobe Lightroom. Jeg kan simpelten ikke anbefale dette programmet nok. Det koster riktig nok 2,500 kr men er verd hvert øre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...