jornl Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hei! Har hatt flere diskusjoner om mulighetene til å hente tilbake data som er overskrevet. Selv mener jeg dette ikke er mulig (etter èn overskriving av tilfeldige data), og firma som IBAS kan ikke gjøre det. Men mange mener dette er mulig likevel. Noen som har hørt om konkrete saker der dette har blitt gjort? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Du mener denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=923709 DD-Dev/zero skal vist slette dataene for alltid. Men om du bruker vanlige slette program (også de som koster penger og skal skrive over dataene mange ganger) kan kan du likevel hente ut noe om ikke alt med hjelp av programmer som f.eks R-studio. Jeg har testet ut BCWipe PD, det er ett lite program som du brenner over på en oppstarts CD og det bruker Linux som os. Sletter så disken helt. Etter jeg kjørte dette programmet på en disk, fant jeg ingen ting med R-studio.... Lenke til kommentar
wizeman Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jepp, har gjort det selv. Det er jo ingenting som er umulig i dataverdenen.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Noen som kan forklare hvordan det skal være mulig for et program (som f.eks R-Studio) å finne data som er overskrevet? Jeg mener at det holder å skrive en gang, så er det ikke mulig for et program å lese de gamle dataene. IBAS og lignende kan muligens lese noe, for de åpner disken og leser den med spesiell hardware. Da kan de finne rester av gamle magnetfelt 'ved siden av' de nye dataene. Derfor skal man skrive mange ganger, da eliminerer man også den muligheten. Mulig jeg tar feil, men da vil jeg gjerne vite forklaringen. Jeg kjøper bare ikke 'har gjort det selv' sånn uten videre. Kan heller ikke se at R-Studio på noen måte sier at de kan lese data som er overskrevet. Det burde jo være noe de skulle gjøre et stort poeng ut av hvis det er tilfelle. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Noen som kan forklare hvordan det skal være mulig for et program (som f.eks R-Studio) å finne data som er overskrevet? Jeg mener at det holder å skrive en gang, så er det ikke mulig for et program å lese de gamle dataene. IBAS og lignende kan muligens lese noe, for de åpner disken og leser den med spesiell hardware. Da kan de finne rester av gamle magnetfelt 'ved siden av' de nye dataene. Derfor skal man skrive mange ganger, da eliminerer man også den muligheten. Mulig jeg tar feil, men da vil jeg gjerne vite forklaringen. Jeg kjøper bare ikke 'har gjort det selv' sånn uten videre. Kan heller ikke se at R-Studio på noen måte sier at de kan lese data som er overskrevet. Det burde jo være noe de skulle gjøre et stort poeng ut av hvis det er tilfelle. Kan være måten programmene sletter dataene på. Jeg testet med bl.a R-wipe&clean, Aevita Wipe og BCWipe og brukte 7 overskrivninger. Likevel kunne jeg finne de slettede filene med R-studio. Og fikk brukbare filer, ikke bare masse svada. Prøvde også å slette hele disker/partisjoner og la programmene skrive over disken opptil 35 ganger. Likevel kunne jeg finne data. Men med BCWipe PD ble alt borte... Lenke til kommentar
Kistesnekker Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hei! Har hatt flere diskusjoner om mulighetene til å hente tilbake data som er overskrevet. Selv mener jeg dette ikke er mulig (etter èn overskriving av tilfeldige data), og firma som IBAS kan ikke gjøre det. Men mange mener dette er mulig likevel. Noen som har hørt om konkrete saker der dette har blitt gjort? Hehe IKKE GJØR DETTE! For sikker fjerning Bruk en elektromagnet og stryk over harddisken. :!: (Harddisker er følsomme) Med Software kan du aldri fjerne alle filene i disken. disken består av spesielle plater i seg, og det skal ikke være enkelt å få sletta filene. Men jeg spør deg, hvorfor skal du renske disken? de tar jo ikke plass! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 ...Men med BCWipe PD ble alt borte... Ja, det tviler jeg ikke på. Det er faktisk veldig enkelt å slette en hel disk fullstendig. Det er ikke mange linjer med programkode som skal til. Jeg leste litt i manualen til R-Wipe&Clean, og der står dette: Attention! When a disk is wiped, all previously deleted files cannot be restored! No Windows or third-party data recovery utility can do this! Det sier vel alt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 ... For sikker fjerning Bruk en elektromagnet og stryk over harddisken. :!: (Harddisker er følsomme) Med Software kan du aldri fjerne alle filene i disken. disken består av spesielle plater i seg, og det skal ikke være enkelt å få sletta filene. Useriøst svada. En elektromagnet kan sikkert fjerne data for godt, hvis den er kraftig nok. Men da er det også svært sannsynlig at disken er totalt ødelagt. Servosporene forsvinner. Og software kan absolutt slette alle filene, det er enkelt. Lenke til kommentar
jornl Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Gutmann_method Anbefaler lesing av "External links", og da særlig "Recovering Unrecoverable Data" side 20, der de gjennomgår bruk av MFM-mikroskoper til å lese "rest-data" fra tidligere overskrivinger. hårek: IBAS sier følgende : "Overskrevne data Dette refererer til data som er fysisk overskrevne med andre data. Data som er fysisk overskrevet kan ikke rekonstrueres!" Synes det virker merkelig at et firma som lever av å rekonstruere tapte data ikke klarer å finne filer som er overskrevet, dersom programmer til 200kr klarer det... Ha selv gjort redding av data i mange tilfeller, med IBAS-programmer og annen software. har også sendt disker inn til IBAS for rekonstruksjon når software ikke klarte jobben. Men da var det heller ikke noen "shredding" inne i bildet. :-) norwayguy1150: Bare av teknisk interesse... :-) Leter etter dokumentasjon på at noen har klart å redde overskrevne data. Ikke funnet noen enda.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Bare for å helle salt i såret, myhken2 og wizeman Gjorde et forsøk i dag med R-Studio. Tok en disk med mye data på. Slettet partisjonene, opprettet en ny, og formaterte. Scannet så med R-Studio, som forventet fant den alt. Brukte så R-Wipe & Clean. Dette programmet fokuserer mest på sletting av filer, men har også mulighet for å slette disken. Tok et pass med zero-fill. R-Studio fant nå ingen verdens ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå