Devil123 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) jeg hjalp en kompis og sette opp ett annlegg her om dagen, og når vi testa det så fant jeg ut hvor dårlig mitt faktisk var, og da lurer jeg på hvor mye jeg må koste på for og få en 5 kanals forsterker og gulvstående høytalere... Helst Yamaha....jeg synes personlig det er ett godt merke...noen andre billigere forslag, men like bra? Endret 2. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 På Hifiklubben har de jo NAD T744 til 2500, det er mye forsterker for pengene, den kosta over 4000 før. Er lurt å begynne med receiver også to fronter, også ta resten etterhvert som du har råd. Får pressa budsjettet mer da. Er du glad i høy lyd, og god trøkk, og hører mye på Metal eller Rock, så er jo CV fint. Er du litt mer kresen og ikke er redd for å bruke litt på høyttalere, så er jo Dali og B&W fint. Klipsch er jo forresten regnet som gode hjemmekinohøyttalere, men de koster litt da. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 På Hifiklubben har de jo NAD T744 til 2500, det er mye forsterker for pengene, den kosta over 4000 før. Er lurt å begynne med receiver også to fronter, også ta resten etterhvert som du har råd. Får pressa budsjettet mer da. Er du glad i høy lyd, og god trøkk, og hører mye på Metal eller Rock, så er jo CV fint. Er du litt mer kresen og ikke er redd for å bruke litt på høyttalere, så er jo Dali og B&W fint. Klipsch er jo forresten regnet som gode hjemmekinohøyttalere, men de koster litt da. Er det noen greie pakker da? som ikke kommer over 5k... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 I tilleg til forsterker, eller sammen med forsterker? Nå har de flere gulstående høyttalere til 2-3000, men anbefaler deg å stikke innom en Hifiklubben butikk og prøvespille før du kjøper. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) I tilleg til forsterker, eller sammen med forsterker? Nå har de flere gulstående høyttalere til 2-3000, men anbefaler deg å stikke innom en Hifiklubben butikk og prøvespille før du kjøper. altså: Høytalere+forsterker=pris^^ selvfølgelig skal jeg prøvespille det først;) men det ligger en lyd/bilde butikk i norbysentret i Sverige...noen som har erfaring derfra? Endret 3. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Skal du kjøpe forsterker og høyttalere for til sammen 5000, så bør du ikke ta hele med en gang, da er det best å begynne med receiver og fronter. Hvis du kjøper den receiveren jeg nevnte, og et par med CV VE-8, så skulle du få god trøkk på et gjennomsnittlig gutterom hvertfall. Har du Z-5500 eller har hørt det før? Det er jo regnet som et av de "ultimate" pc-anleggene, men det er søppel i forhold til komboen jeg nevnte over. Hvis du begynner med VE-8 til fronter, så kan du kjøpe inn VE-5C og VE-5M etterhvert, så får du et ganske sprekt surround-oppsett. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Skal du kjøpe forsterker og høyttalere for til sammen 5000, så bør du ikke ta hele med en gang, da er det best å begynne med receiver og fronter. Hvis du kjøper den receiveren jeg nevnte, og et par med CV VE-8, så skulle du få god trøkk på et gjennomsnittlig gutterom hvertfall. Har du Z-5500 eller har hørt det før? Det er jo regnet som et av de "ultimate" pc-anleggene, men det er søppel i forhold til komboen jeg nevnte over. Hvis du begynner med VE-8 til fronter, så kan du kjøpe inn VE-5C og VE-5M etterhvert, så får du et ganske sprekt surround-oppsett. Hvor kan jeg finne det da? CV VE-8=Cerwin Vega VE8? btw...hvor reint spiller de? har hørt at de spiller mye god bass, men ikke så reint? skriv gjerne opp hvor mye det koster for forsterkeren du nevnte og høytalerene... og forresten hva mener du med ett gjenomsnittlig gutterom? jeg har en hel kjellerstue heeelt for meg selv, og jeg trenger noe til og fylle opp rommet, så hvorfor ikke velge høytalere?hehe Endret 3. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Vel, for å si det sånn, jeg skjønner ikke hvorfor folk mener CV spiller så fælt, de spiller ganske pent faktisk. Jeg har testa de i stua vår som er 30-40 kvadrat, og der spilte de med en drønnende bass, og fylte rommet bra. Det var på en forsterker som er litt mindre strømsterk enn den NADen også, så det skulle bli bra i den kjellerstua sikkert. Hvor stor er denne stua? Du kan jo selvfølgelig velge andre høyttalere om du vil, det må du jo se selv. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Vel, for å si det sånn, jeg skjønner ikke hvorfor folk mener CV spiller så fælt, de spiller ganske pent faktisk. Jeg har testa de i stua vår som er 30-40 kvadrat, og der spilte de med en drønnende bass, og fylte rommet bra. Det var på en forsterker som er litt mindre strømsterk enn den NADen også, så det skulle bli bra i den kjellerstua sikkert. Hvor stor er denne stua? Du kan jo selvfølgelig velge andre høyttalere om du vil, det må du jo se selv. Kjellerstua er vel på 40-50kvadrat...+-.... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344069 =NAD T744..der står det 5*50 Watt...er ikke det lite?:S http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316981 =Eltax AVR-900 Receiver..der står det 6x210 Watt...det er mye? eller har jeg misforstått?? kan du finne bilde av høytalerene og forsterkeren bakfra? sånn at jeg får se hvordan innganger det er på forsterkeren Er det foresten plass til en passiv basskasse på den? Endret 3. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Du har gått litt i "fella". Oppgitt watt er ikke noe du skal se på, strømforbruket derimot sier mye mer, selv om det ikke alltid er direkte sammenlignbart. Ikke kjøp Eltax; ikke under noen omstendighet er du grei Jeg ville heller satset på et greit par gulvstående, for eksempel Dali Concept 6, sammen med NAD T744. Du må nok lete på bruktmarkedet om du skal under 5000kr, men det virker ikke som at folk faktisk forstår at du ikke får et anlegg som spiller høyt, rent og fyldig for "bare" 5000kr. (no offence forresten) Sammen med forsterkeren og høyttalerene ville jeg brukt en grei subwoofer. En XTZ 10" til 3000kr for eksempel; den vil tilføre greit med basstrykk og litt dybde. Cerwin Vega bør ha plenty med krefter, selv om VE-8 klarer seg ganske bra alene på T744. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Du har gått litt i "fella".Oppgitt watt er ikke noe du skal se på, strømforbruket derimot sier mye mer, selv om det ikke alltid er direkte sammenlignbart. Ikke kjøp Eltax; ikke under noen omstendighet er du grei Jeg ville heller satset på et greit par gulvstående, for eksempel Dali Concept 6, sammen med NAD T744. Du må nok lete på bruktmarkedet om du skal under 5000kr, men det virker ikke som at folk faktisk forstår at du ikke får et anlegg som spiller høyt, rent og fyldig for "bare" 5000kr. (no offence forresten) Sammen med forsterkeren og høyttalerene ville jeg brukt en grei subwoofer. En XTZ 10" til 3000kr for eksempel; den vil tilføre greit med basstrykk og litt dybde. Cerwin Vega bør ha plenty med krefter, selv om VE-8 klarer seg ganske bra alene på T744. k... receiver...hva er det? er det det samme som forsterker? og det siste du sa forvirra meg litt... altså NAD T744+CV VE 8= God nok for meg? og kabler? hva skal jeg velge der? biltemas "Installasjonspakke for montering av sluttrinn" funker det hvis jeg klipper av endene og avisolerer de? Endret 3. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 T744 kan bli litt snaut hvis du skal kjøre på med fem høyttalere, når CV VE8 er fronthøyttalerene. Men som rent stereoanlegg vil det kunne gå greit. Det følger med høyttalerkabler i den "Installasjonspakke for montering av sluttrinn", så du kan jo bare bruke de. Eller kjøpe et par meter med vanlig høyttalerkabel hos HiFi Klubben. QED Original til 35 kroner meteren vil være en grei kabel, og vil dessuten bli billigere Reciever er en forsterker med integrert radiotuner, så i praksis er det akkurat det samme for deg. Jeg bruker forsterker og reciever om hverandre når jeg snakker om flerkanals forsterkere/recievere. Men hør nå på Dali Concept 6 før du bestemmer deg helt. De koster dobbelt så mye som VE8, men spiller mye penere. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) T744 kan bli litt snaut hvis du skal kjøre på med fem høyttalere, når CV VE8 er fronthøyttalerene. Men som rent stereoanlegg vil det kunne gå greit. Det følger med høyttalerkabler i den "Installasjonspakke for montering av sluttrinn", så du kan jo bare bruke de. Eller kjøpe et par meter med vanlig høyttalerkabel hos HiFi Klubben. QED Original til 35 kroner meteren vil være en grei kabel, og vil dessuten bli billigere Reciever er en forsterker med integrert radiotuner, så i praksis er det akkurat det samme for deg. Jeg bruker forsterker og reciever om hverandre når jeg snakker om flerkanals forsterkere/recievere. Men hør nå på Dali Concept 6 før du bestemmer deg helt. De koster dobbelt så mye som VE8, men spiller mye penere. Hva må jeg kjøpe for og kunne bruke VE 8 som front da?:S uten og overstige budsjettet mitt... Endret 3. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Kort sagt så kan du ikke drive VE-8 fullt ut, uten å komme over 5000, med mindre du finner en brukt stereoforsterker. De er lettdrevne, og spiller bra med begrenset effekt, men det er først når du forer de skikkelig med effekt at de får vist hva de er gode for. Du kan begynne med den receiveren, og oppgradere med en ekstrea effektforsterker til frontene etterhvert da. Forresten, Eltax er søppel i forhold til det de har på Hifiklubben. Endret 3. mai 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Kort sagt så kan du ikke drive VE-8 fullt ut, uten å komme over 5000, med mindre du finner en brukt stereoforsterker. De er lettdrevne, og spiller bra med begrenset effekt, men det er først når du forer de skikkelig med effekt at de får vist hva de er gode for. Du kan begynne med den receiveren, og oppgradere med en ekstrea effektforsterker til frontene etterhvert da. Forresten, Eltax er søppel i forhold til det de har på Hifiklubben. hvor mye effekttap har jeg da? blir det god nok lyd til musikk, og film? musikk smaken min er litt rar, alt fra vassengutane til slipknot:P jeg hører nesten på ALT:P holder de høytalerene da? btw....Center og bak høytalere har jeg, lyden er bare litt fucka^^ så jeg må kjøpe nye etterhvert.... men hva mener du med ekstra effekt forsterker etterhvert? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg skjønner ikke helt hve du mener med effekttap. Angående effektforsterker, så har den receiveren en signalutgang for hver forsterkerkanal, som du kan koble en effektforsterker på. Du kan f. eks kjøpe en NAD C272 og koble på. CV er ypperlig til rock, metal o.l., techno og dance o.l. De er ikke fullt så gode til klassisk og mer rolig musikk. Til klassisk og roligere musikk så er f. eks. Dali bedre. Men jeg tror VE-8 skal funke til Vassendgutane og Slipknot, hehe. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Men tingen er at dersom du vil ha kontrollert bass, så må du ha en del effekt når høyttalerene blir så store. Var jeg deg ville jeg heller lett etter en brukt NAD C372 og et par Cerwin Vega CLS-10, det vil spille mye bedre. Men ikke kjøp CV brukt, det er veldig høy risiko for at noe er sprengt. C372 + CLS 10 vil overstige budsjettet på 5000kr noe, men vil absolutt spille mye bedre. Og husk at en god stereo er mye bedre enn et middelmådig surroundanlegg Endret 4. mai 2008 av Bluum Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Jeg skjønner ikke helt hve du mener med effekttap. Angående effektforsterker, så har den receiveren en signalutgang for hver forsterkerkanal, som du kan koble en effektforsterker på. Du kan f. eks kjøpe en NAD C272 og koble på. CV er ypperlig til rock, metal o.l., techno og dance o.l. De er ikke fullt så gode til klassisk og mer rolig musikk. Til klassisk og roligere musikk så er f. eks. Dali bedre. Men jeg tror VE-8 skal funke til Vassendgutane og Slipknot, hehe. men i første omgang funker VE 8 og NAD T744?? Blir forvirra når det er flere som sier forskjellige ting:S hvordan er CAMBRIDGE 340R til fult surround annleg av cv? altså CERWIN-VEGA CLS-10, CERWIN-VEGA VE-5C, CERWIN-VEGA VE-5M Da sprekker budsjette nok i hvertfall:P men er det samme pris på nettbutikken til hifi klubben som i butikken? Endret 4. mai 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Hvis du kjører stereo, så vil det går greit med NAD T744 og CV VE8. Dersom du skal koble på bakhøyttalere og centerhøyttaler KAN det bli litt snaut når du guffer på litt. Cambridge 340R er ikke like kraftig som NAD T744, og til den høyttalerkomboen du har ramsa opp, så blir den alt for svak. Legger du til en NAD C272 som effektforsterker til CLS-10, så vil det gå helt fint. Men jeg ville kjøpt en modellserie, ikke blanda to. Hold CLS og VE hver for seg, det er det "sikreste". Prisene du ser på HiFi Klubbens hjemmesider er stort sett de samme som i butikkene. Det kan hende at butikkene kjører kampanjepriser på en eller annen vare som ikke er oppdatert på nettet, eller omvendt. Også har butikkene gjerne ting fra tidligere, som ikke ligger på nettet, som de prøver å bli kvitt. Men tenk litt på Dynavoice F6 pakke sammen med en Cambridge 540R. Der har du temmelig god surround som ikke overstiger budsjettet ALT for mye. Spe gjerne på den pakken med en XTZ 10" subwoofer, for 3000,-, så får du satt prikken over i-en. Det burde være plenty med bass med den løsningen for de fleste. Endret 4. mai 2008 av Bluum Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Hvis du kjører stereo, så vil det går greit med NAD T744 og CV VE8.Dersom du skal koble på bakhøyttalere og centerhøyttaler KAN det bli litt snaut når du guffer på litt. Cambridge 340R er ikke like kraftig som NAD T744, og til den høyttalerkomboen du har ramsa opp, så blir den alt for svak. Legger du til en NAD C272 som effektforsterker til CLS-10, så vil det gå helt fint. Men jeg ville kjøpt en modellserie, ikke blanda to. Hold CLS og VE hver for seg, det er det "sikreste". Prisene du ser på HiFi Klubbens hjemmesider er stort sett de samme som i butikkene. Det kan hende at butikkene kjører kampanjepriser på en eller annen vare som ikke er oppdatert på nettet, eller omvendt. Også har butikkene gjerne ting fra tidligere, som ikke ligger på nettet, som de prøver å bli kvitt. Men tenk litt på Dynavoice F6 pakke sammen med en Cambridge 540R. Der har du temmelig god surround som ikke overstiger budsjettet ALT for mye. Spe gjerne på den pakken med en XTZ 10" subwoofer, for 3000,-, så får du satt prikken over i-en. Det burde være plenty med bass med den løsningen for de fleste. De var ikke noe fine da^^ men hvor mye må jeg regne hvis jeg skal ha CLS-10+ forsterker med mulighet for surround etter hvert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå