Gå til innhold

Måtte bevise at flaskevannet var ufarlig foran flyplass-vaktene

Anbefalte innlegg

En vennegjeng av meg har akkurat kommet tilbake fra Portugal. To av dem hadde glemt å ta ut hver sin flaske med vann ut av håndbagasjen så de måtte gi det fra seg. Men før de ga flaskene fra seg så ble de bedt om å drikke av innholdet foran vaktene slik at de kunne se at det ikke var noe farlig i flaskene og deretter kunne de kaste flaskene. Aldri hørt om at man må gjøre dette noe sted jeg..? Er det vanlig prosedyre? Jeg har aldri måttet gjøre det...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Væske har lenge blitt slått ned på etter terrorplottet som ble avslørt. Det er flere saker som har vært oppe i internasjonalt media i ettertid om sikkerhetspersonell som håndhever disse reglene til det ytterste, og denne saken virket ikke å være en av de verste. Her er et eksempel på de mer ekstreme :)

Væske kjøpt på terminalen skal være helt greit, men medbrakt væske blir altså slått ned på når det er over et visst volum.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Synes det bare hørtes så rart ut.. Har aldri måttet gjort det selv.. Men det finnes vel forskjellige regler og tiltak over hele verden :)

Er vel kanskje best å være overforsiktig når det gjelder slike ting..

Reglene har vært på plass en stund, og håndhevet på de fleste flyplasser i den moderne verden. Om det er en løsning på en trussel som bare har eksistert i teori kan vel diskuteres. Jeg ser ikke at vi skal måtte gi slipp på forskjellige ting en etter en etter hva som ikke kan sees på som en reel trussel. Men fly er effektiv transport og pga. det er toleransen for hva vi må gjennom for å komme frem mer tolerert.

Vi får vente på at FBI finner terrorplaner for fly som innebærer lithiumbatteri og se opprøret når Securitas vil ta vekk mobilen og laptopen til de reisene :)

Lenke til kommentar

Det burde da være greit og ta med drikken etter man har tatt en stor slurk av den. Er det no bombe materiale så ville en vel død eller i det misnte kasta opp.

Skulle nesten tru 9.11 var satt igang av flyselskapenne for og få de gjerrige pasasjerene som alltid hadde med medbrakt mat og drikke til og måtte kjøpe svinedyr drikke på flyet.

Lenke til kommentar
Skulle nesten tru 9.11 var satt igang av flyselskapenne for og få de gjerrige pasasjerene som alltid hadde med medbrakt mat og drikke til og måtte kjøpe svinedyr drikke på flyet.

Ha ha, den var ny.

1. Folk blir mer irriterte på å fly

2. Flyselskapene tjener ikke på at folk kjøper mat på flyplassen.

3. For flyplassene eierne har det blitt mer sikkerhetsutgifter

4. Flyselskapene må betale mer for å fly pga sikkerhetsutgiftene.

5. Billettene blir dyrere pga dyrere landingsavgift.

Lenke til kommentar

Det jeg syns var litt rart var at de ble tvunget til først å drikke av flasken, for så å kaste den. Enten burde de vel bli bedt om å drikke av den, og så få med væsken inn, eller bare bedt om å kaste den, uten noe videre "drikketvang". Hørtes nesten ut som en jakt på terrorister enn å forhindre terrorhendelser. Men det er kanskje vanlig prosedyre.

Sist jeg reiste med fly hadde jeg et brett med jerntabletter med meg, av typen som ligger i sånne hylstere. Jeg ble aldri spurt om å forklare hva det var, ta en av disse eller å fjerne de. Personlig syns jeg kanskje at ukjente piller ville være like, om ikke mer, skumle enn en flaske vann.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Jeg hadde tatt en slurk og deretter spilt umiddelbart forgiftet -med en liten posjon "dum og dummere" ansiktsuttrykk burde det gjøre susen.

Havner vel på det lokale politihuset men,men......

Hahaha, det MÅ prøves :!: Så får man noen til å filme det litt lenger unna.. Alt bråk etterpå er verdt det bare for å se ansiktene til vaktene :p

AndyG: ja jeg også synes det var litt rart at de først ble bedt om å bevise at det ikke var no farlig i flaska, for så og måtte kvitte seg med de ufarlige vannflaskene.. :mellow:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg hadde tatt en slurk og deretter spilt umiddelbart forgiftet -med en liten posjon "dum og dummere" ansiktsuttrykk burde det gjøre susen.

Havner vel på det lokale politihuset men,men......

Hahaha, det MÅ prøves :!: Så får man noen til å filme det litt lenger unna.. Alt bråk etterpå er verdt det bare for å se ansiktene til vaktene :p

Tjah, skal ikke si det: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=160751 :-S

Lenke til kommentar

Ha ha, den var ny.

1. Folk blir mer irriterte på å fly

2. Flyselskapene tjener ikke på at folk kjøper mat på flyplassen.

3. For flyplassene eierne har det blitt mer sikkerhetsutgifter

4. Flyselskapene må betale mer for å fly pga sikkerhetsutgiftene.

5. Billettene blir dyrere pga dyrere landingsavgift.

isåfall er det et utspekulert plott fra noen miljøaktivister. Terror er for tamt, er for oppbrukt, så det må være noe annet bak det.

Lenke til kommentar

Gjelder samme regler for pilotene hvis det kan være noen trøst.

Dersom vekterne synes at matpakken eller drikken man har med hjemmefra ser mistenkelig ut hender det at man

må spise og drikke det mens de ser på.

Har derfor ikke hatt med matpakke hjemmefra på mange år, vi har lunchavtale med selskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...