ZoDz Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Okey, jeg skal da kjøpe meg ett kamera til IR fotografering, det jeg lurer på er om d60en er like god på det som det d70'en og d50'en er? Jeg kan få en d70 brukt for 3000kr. Planen er da å kjøpe sigma 10-20mm sammen med et hoya filter. Noen innvendinger? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Okey, jeg skal da kjøpe meg ett kamera til IR fotografering, det jeg lurer på er om d60en er like god på det som det d70'en og d50'en er? Jeg kan få en d70 brukt for 3000kr.Du kan få den brukt for mindre enn det, har sett D70 brukt fra forhandler til under 2000 kr. Foto.no er et tips... D60 har en annen sensor enn D70 og D50, så jeg tror jeg ville droppet den. D40 derimot bruker samme sensor... Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Sjekka foto.no, ikke noe superbillig akkruat nå. Men d40, den skal funke like bra? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Men d40, den skal funke like bra?Det er samme sensor i hvert fall, men jeg vet ikke hvor mange som har prøvd... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Fordelen med D70, er at det finnes gode oppskrifter på hvordan man skal skyte IR med den. Selv om D40 og D50 bruker samme sensor, så kan det være endringer på filteret som sitter på sensoren. D70 har vel mer moire enn D50/D40, noe som igjen betyr at AA filteret ikke er så kraftig. Som igjen er bedre for IR. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Fordelen med D70, er at det finnes gode oppskrifter på hvordan man skal skyte IR med den. Selv om D40 og D50 bruker samme sensor, så kan det være endringer på filteret som sitter på sensoren. D70 har vel mer moire enn D50/D40, noe som igjen betyr at AA filteret ikke er så kraftig. Som igjen er bedre for IR. Tom Det stemmer. D70 hadde stor pikselskarphet og litt problemer med moire på grunn av det svake anti-alias filteret, og det er nok derfor det huset egner seg godt for IR. På Qxl eller Finn var det en D70 med defekt blitssko til rundt 700 for en tid tilbake. Det kan være et godt objekt for ombygging/fjerning av filter foran sensoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå