Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stjele strøm fra sigarettenner


Anbefalte innlegg

Jeg skal montere en ny midtkonsoll i bilen fra en mer utstyrt modell, som har en sigarettenner bak i tillegg, som jeg har lyst å koble til og kunne bruke.

 

Jeg lurer på om jeg kan koble denne sigarettenneren sammen med den foran ved å bruke "strømtyv". Har funnet ut at begge sigarettennerne går på samme sikring (en 20a) og egentlig er "kobla sammen" ifølge Haynes tegningene, men de går med egne stikk inn til sikringsboksen.

 

Jeg har tatt med ledningsnettet til sigarettenneren fra delebilen, så jeg kan jo legge det opp som som det "egentlig" bør være, men da er jeg nødt til å trekke kabene under teppet og sete, under lister og legge dem opp i stikk i sikringsboksen, som blir litt mer styr.

 

Kan jeg koble sigarettennerne sammen ved hjelp av en strømtyv uten at det vil medføre noen problemer? Noen har nevnt til meg at f.eks isolasjonen kan smelte om kabelen får mer enn det den tåler. Tenker da spesielt på om jeg bruker begge samtidig, f.eks lader to telefoner

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan det om du bare skal lade mobiler, men strømtyver er generelt no dritt.

For det første så skader de originalledningen du kobler deg inn på.

For det andre så tåler de ikke langvarige høye belastninger (>8A) uten at det går varmt.

For det tredje så er de veldig utsatt for korrosjon, med påfølgende dårlig kontakt.

 

Om det er flatstikk på tenneren som står i bilen så vil jeg anbefale å klemme et flatstikk med forgreningsuttak (sk. dobbelflatstift) på ledningen fra ekstratenneren. Det kobles så mellom original-ledningen og - tenneren. Da unngår du skader og du kan koble hva som helst til ekstrauttaket uten bekymring. Kjølebokser f.eks. kan trekke mye strøm.

Tipper ledningstverrsnittet tilsier at du bør bruke rød dimensjon på kabelskoen.

Og bruk egnet verktøy for klemmingen, ikke avbiter eller flattang..

Lenke til kommentar
Sikringen ryker lenge før ledningene tar skade. Det er derfor man har sikringer, blant annet. Med en 20A sikring kan du lade drøssevis av mobiltelefoner, kjør på.

 

OBS! Dette er ikke alltid riktig. Hvis man er uheldig å få skade på en ledning med f.eks strømtyv, så kan tverrsnittet på skadestedet bli betydelig mindre (kordeler brytes) enn hva det var i utgangspunktet.

 

Denne tversnitt-reduksjonen gjør at strømmen får en flaskehals og det kan gå varmgang der. Er man skikkelig uhelding kan det begynne å brenne.....

Lenke til kommentar
Ja, du kan det om du bare skal lade mobiler, men strømtyver er generelt no dritt.

For det første så skader de originalledningen du kobler deg inn på.

For det andre så tåler de ikke langvarige høye belastninger (>8A) uten at det går varmt.

For det tredje så er de veldig utsatt for korrosjon, med påfølgende dårlig kontakt.

 

Om det er flatstikk på tenneren som står i bilen så vil jeg anbefale å klemme et flatstikk med forgreningsuttak (sk. dobbelflatstift) på ledningen fra ekstratenneren. Det kobles så mellom original-ledningen og - tenneren. Da unngår du skader og du kan koble hva som helst til ekstrauttaket uten bekymring. Kjølebokser f.eks. kan trekke mye strøm.

Tipper ledningstverrsnittet tilsier at du bør bruke rød dimensjon på kabelskoen.

Og bruk egnet verktøy for klemmingen, ikke avbiter eller flattang..

 

 

Bruker kabelskotang for å avisolere og klemme. Er det en slik kabelsko du mener (med forgrening)? Var det eneste jeg fant

 

post-33354-1209770024.jpg

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det riktig så gjør jeg det slik som på tegningen? :

 

post-33354-1209811220_thumb.jpg

 

Hvis jeg gjør det som på bildet over, skal jeg da bruke en blå kabelsko som på bildet på den som går til tenneren foran og en sånn rød til den som fører strømmen?

Og hvis jeg bruker røde, så skal disse passe sammen?

 

Og da kan jeg være sikker på at jeg kan bruke tennerne uten at noe galt skjer?

 

post-33354-1209811604.jpg

 

Et par ting til jeg lurer på..

 

1. Jordingen, bør jeg koble jord til tenner foran og bak sammen via forgreningssko eller skal jeg klemme på en rundsko å skru fast jordingen i karosseriet? (Har jordingspunkt under midtkonsollen, så det går bra)

2. Bør jeg isolere kabelskoene med el tape/krympeslange når jeg er ferdig?

3. Hva menes egentlig med god og dårlig joding?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Ja, en sånn kabelsko som den røde i det første bildet gir uttak for en slik blå i siste bildet. Du kan tilogmed koble inn et i teorien ubegrenset antall slike i første bildet oppå hverandre, men anbefales ikke pga. den fysiske belastningen som ligger i den nederste koblingen da. Du tar ledningen som kommer fra sikringen inn på en slik som på det øverste bildet, og lager deg ledninger som inneholder to slike "blå" for å koble den andre til den første. Om du kobler jordingen slik eller til et annet jordingspunkt for hver av dem spiller ikke noen rolle.

 

Btw. på slike kabelsko spiller det ikke noe rolle om de er røde, gule eller blå, men du bruker røde på 1,5mm2-ledning, blå på 2,5mm2 og gule på 4-6mm2. Altså fargen avgjøres av tykkelsen på ledningen du setter inn i de.

 

Om du velger å isolere dem med tape eller krympestrømpe avhenger av sjansen for at de løsner eller kommer borti noe. Om du sørger for at de sitter fast og det ikke er noe i nærheten de kommer borti, så spiller det ikke noe rolle om de er isolert eller ikke.

 

God vs. dårlig jording: Dårlig jording er enkelt og greit at du har dårlig kontakt til jordingspunktet du kobler dem til. Gode koblinger til jording gir god jording. Ikke tenk "jord" som noe komponent, fordi det er det ikke ("jord" er faktisk ingenting, kun noe man bruker for forenkle skjemaer for elektriske oppkoblinger). Bare sørg for gode koblinger både til plusspolen og minuspolen, så funker det.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg skal montere en ny midtkonsoll i bilen fra en mer utstyrt modell, som har en sigarettenner bak i tillegg, som jeg har lyst å koble til og kunne bruke.

 

Jeg lurer på om jeg kan koble denne sigarettenneren sammen med den foran ved å bruke "strømtyv". Har funnet ut at begge sigarettennerne går på samme sikring (en 20a) og egentlig er "kobla sammen" ifølge Haynes tegningene, men de går med egne stikk inn til sikringsboksen.

 

Jeg har tatt med ledningsnettet til sigarettenneren fra delebilen, så jeg kan jo legge det opp som som det "egentlig" bør være, men da er jeg nødt til å trekke kabene under teppet og sete, under lister og legge dem opp i stikk i sikringsboksen, som blir litt mer styr.

 

Kan jeg koble sigarettennerne sammen ved hjelp av en strømtyv uten at det vil medføre noen problemer? Noen har nevnt til meg at f.eks isolasjonen kan smelte om kabelen får mer enn det den tåler. Tenker da spesielt på om jeg bruker begge samtidig, f.eks lader to telefoner

Du skal kunne belaste sigarettennerne med totalt 240W.

 

P= U*I

 

P = Watt, U = Volt I = Ampere (strømstyrke)

 

Regner da med at dette er 12V

Lenke til kommentar
post-33354-1209811220_thumb.jpg

post-33354-1209811604.jpg

Hvis du på bildet øverst bytter om på sigarettenner foran og strøm så blir det riktig. Det jeg håper og tror er at det på strømledningen til tenneren foran allerede sitter en kabelsko (av en type som 15-332) og at det på tenneren selv stikker ut en flatstift (som 15-329). Jeg har jo ikke sett bak dashen på din bil så jeg vet jo ikke sikkert hva som er brukt der. Jeg kan imidlertid ikke se noe behov for å bruke 15-329 i ditt tilfelle uansett.

Dårlig jording har "morsomme" effekter om det oppstår der flere pærer har samme jordpunkt så som hovedlys, baklys, og tilhengere. Dårlig jording kan forårsakes av rust e.l. i jordingspunktet og har egentlig samme effekt som dårlig kontakt ellers på pluss.

Det beste og greieste for deg der er nok å bruke en rundsko og skru fast.

Som Jonepet sier så er fargen kun en veiledning til hvilken kabeldimensjon de bør brukes på. De fleste bruker blå kabelsko på altfor tynne ledninger. Bruk alltid røde om ledningen går inn i dem, hvis ikke går du over til de blå. Det er kun på rundstiftsko at stiftdimensjonen varierer med fargen.

Krympeslange er helt klart bedre enn tape, om du må isolere i det hele tatt. Jeg bruker alltid helisolerte kabelsko der det er mulig, men 15-333 finnes ikke i helisolert utgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...