Gå til innhold

Svarte striper på noen kanaler, 16:9 på andre..

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt problemer med widescreen etter at vi gikk over til digitalt bakkenett og dekoder fra Canal Digital for en drøy uke siden. Problemet er at vi har widescreen som vanlig på noen kanaler og svarte striper på mange andre kanaler. Og det er litt snodige problemer. Feks mens jeg satt og så på Champions League tirsdag og onsdag så var det svarte striper(på sidene, ikke topp/bunn) under kampen, mens det gikk over til 16:9 så snart reklamen kom.

På NRK og noen få andre kanaler er det widescreen nesten hele tiden, mens endel andre er det som sagt svarte striper på sidene. Hadde ikke slike problemer før vi gikk over til digitalt bakkenett og dekoder. Instillingene på TV`en er de samme som før, altså "bred". Instillingene på dekoderen er grået ut og kan ikke gjøres noe med virker det som. Har lekt litt med instillinger på TV og slikt, men finner ikke ut av det. Er eneste zoom som går an på dekoderen, men det er jo så klart håpløst i lengden.

Noen som har hatt slike problemer ved overgangen til digitalt bakkenett? Det kjipe er at montøren viste meg kjapt hvordan dekoder fjernkontrollen funket, og var kun innom de kanalene som fungerte i 16:9..Lurer uansett på om det er en enkel fix før jeg ringer kundeservice ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har hatt problemer med widescreen etter at vi gikk over til digitalt bakkenett og dekoder fra Canal Digital for en drøy uke siden. Problemet er at vi har widescreen som vanlig på noen kanaler og svarte striper på mange andre kanaler. Og det er litt snodige problemer. Feks mens jeg satt og så på Champions League tirsdag og onsdag så var det svarte striper(på sidene, ikke topp/bunn) under kampen, mens det gikk over til 16:9 så snart reklamen kom.

På NRK og noen få andre kanaler er det widescreen nesten hele tiden, mens endel andre er det som sagt svarte striper på sidene. Hadde ikke slike problemer før vi gikk over til digitalt bakkenett og dekoder. Instillingene på TV`en er de samme som før, altså "bred". Instillingene på dekoderen er grået ut og kan ikke gjøres noe med virker det som. Har lekt litt med instillinger på TV og slikt, men finner ikke ut av det. Er eneste zoom som går an på dekoderen, men det er jo så klart håpløst i lengden.

Noen som har hatt slike problemer ved overgangen til digitalt bakkenett? Det kjipe er at montøren viste meg kjapt hvordan dekoder fjernkontrollen funket, og var kun innom de kanalene som fungerte i 16:9..Lurer uansett på om det er en enkel fix før jeg ringer kundeservice ;)

Canal Digital dekodere kan du ikke benytte til digitalt bakkenett så jeg er litt uskikker på hva du mener.

Hvis det er digitalt bakkenett du har så bruker du ikke en Canal Digital dekoder.

Er det kabelnett eller parabol så er det sannsynligvis Canal Digital.

Det du ser på TV3 er helt normalt. TV3 sender nesten alt i 4:3 bortsett fra reklamene som sendes i 16:9.

Når dekoderen mottar 4:3 vil den legge sorte stolper på sidene for å unngå forvrengt bilde. TV3&Viasat4 sender Champions League i 4:3 format , dvs. ikke noe widescreen. I Tv'ene finnes det en del auto funksjoner for å forvrenge et 4:3 bilde til å fylle skjermen på en widescreen tv. Dette fungerer best med analoge tv signaler.

NRK sender nesten alt i widescreen. Det forekommer også sendinger på NRK hvor NRK sender ut sorte stolper på sidene. FEM sender også ut sorte stolper på sidene når det sendes 4:3.

Dersom det er CD sin HD boks du har så skal det være mulig å "forvrenge" bildet med HD knappen.

Lenke til kommentar

Ja ble litt feil fra min sin side. Trodde alt het digitalt bakkenett nå, men det spiller egentlig liten rolle :). Det er i hvert fall kabel og dekoder fra CD.

Jeg får prøve den HD knappen og se om jeg kommer fram til noe. Sist jeg prøvde det virket det kun som at bildet ble zoomet inn og da forsvinner jo deler av bildet ut av skjermen. Visste ikke at det var så lite som ble sendt i 16:9, da vi hadde widescreen på alle kanaler før vi fikk dekoder. Var vel ikke "ekte" 16:9 da, men hele skjermen ble brukt uten at bildet ble rart. Nesten så jeg angrer på byttet da poenget med widescreen blir jo borte nå.

Men kan prøve å fikle litt med HD knappen og se om jeg kommer noen vei. Som du skjønner så har jeg ikke helt skjønt det med digitalt signal osv osv. Hva er da forskjellen på det gamle nettet og det nye digitale signalet nå? Klarere bilde? Snakker da om de som ikke hadde dekoder før, men som har det nå.

Edit: Tok ikke lang tid :) Måtte trykke fire ganger på HD knappen før jeg fikk widescreen og det må jeg gjøre hver gang jeg skifter kanal. Har prøvd HD knappen før, så skjønner ikke helt hvordan jeg kunne overse det hehe. Tungvindt, men får i hvert fall widescreen.

Endret av San_Lopez
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...