Gå til innhold

Mitt ukesoppdrag "Naustfjøra"

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått i oppdrag av min kone å fange dette motivet, men vi er usikker på hvilket vi liker best. Om noen.Vi har tenkt å få det utført i lerret.

Lukkertiden fører til at sjøen blir ganske uklar , men dette spiller kanskje ikke noen rolle på lerret?. Kan dette fikses i litt bedre redigeringsprogram en zoom browser?.Jeg har endret en del på bildet fra RAW formatet.

Vurderer også å ta bilde i dagslys en vindfull dag med sol og skydekke.

Bildet med ett naust er tatt med canon G9, stativ og lukker 0,5 ,blender 8,0 ,iso 80, WB dagslys, det andre bildet har lukker 0,3 ellers samme.

Noen innspill?

post-159327-1209739795_thumb.jpg

post-159327-1209739813_thumb.jpg

Endret av kymy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sammenlignet Zoombrowser og Photo Shop 7.0 når det gjelder de vanligste redigeringer (lys, kontrast, crop, sharpen), og jeg har gått over til å bruke bare PhotoShop. Spesielt på unsharp mask er det stor forskjell. Zoombrowser er OK hvis man bare skal croppe, man har heller ikke mulighet til å rette opp skjev horisont-linje i ZB.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg har sammenlignet Zoombrowser og Photo Shop 7.0 når det gjelder de vanligste redigeringer (lys, kontrast, crop, sharpen), og jeg har gått over til å bruke bare PhotoShop. Spesielt på unsharp mask er det stor forskjell. Zoombrowser er OK hvis man bare skal croppe, man har heller ikke mulighet til å rette opp skjev horisont-linje i ZB.

RandiA

Hei, takk for svar

Må innrømme at det går litt over hode på meg disse benevnelsene, zoom browser var det som fulgte med kamera, tviler ikke på at mye er bedre. kan unsharp mask brukes til å fikse på den uklare sjøen så har jeg i alle fall mulighet til å få gjort det, dersom vi velger et av disse bildene.Og horisonten er med andre ord skjev, hadde mistanke om det....

Lenke til kommentar

Zoombrowser er ypperlig til å ta inn bildene i, ordne dem i mapper og tagge bildene med de kategorier man selv har valgt. Hvis man ikke har annet program, er det også fint å bruke for lys/kontrast/farge-metning. Sharpness får du bare stilt til 100% der. Greit å croppe med også. (Men husk å lagre bildet du redigerer som en kopi da.. :yes: )

PS. Den sterke rosafargen på vann og sterke blå-toner du har er det best å rette opp i fargejusteringer i PhotoShop.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Joda, du har en fin plassering av naust og fjord og fjell i forhold til hverandre, fin veksling av lyse og mørke partier. Et harmonisk motiv. Men noe med skarpheten, fokuseringen kunne vært bedre, ingen ekspert jeg, men mulig det hadde hjulpet med høyere ISO...litt fargejustering og skjerping i etterkant. Men jeg synes du har en flott koposisjon i bildet...bare litt finjusteringer og finpussing som skal til... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Prøvde meg litt på bildet. Er ganske ferst med bildebehandling, så det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre, men har i alle fall prøvd litt. Endret hvitbalansen noe, justert highlights og skygge noe, skarpet opp sjøen og justert litt på grønn, rødt og blåfargene. Vet ikke om du liker det, men i allefall et innspill fra meg

post-18299-1209744002_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei

Likte godt det som skjedde med forgrunnen, bruker du photoshop?

Likte også at sollyset hadde blitt mer samlet i en del av bildet.

Endret av kymy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...